گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

دراک

وجه تسمیه کوه دراک

کوه دراک (کوه برفی، کوه مستسقی، کوه مادر)، کوهی است در شهر شیراز که از غرب این شهر آغاز شده و با گذشتن از شمال غرب شهر ادامه یافته و به روستای علی آباد منتهی می‌شود.بنایی در قلهٔ کوه ساخته شده است که در آن مشخصات کوه و قله به صورت مکتوب بر روی یک لوح وجود دارد. قله این کوه حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و وجه شمالی آن معمولا از اوایل آذر تا اواخر اسفند پوشیده از برف است.

وجه تسمیه

دراک به معنی محل جمع شدن آب و برف است و دلیل انتخاب این نام ان بوده است که مردم در فصول سرد سال برفهای آن را درون چاه‌هایی انبار می‌کردند تا در تابستان از آب برفهای ذوب شده استفاده کنند.همچنین محلی بوده است که مردم در فصول گرم یخ مورد نیاز خود را از آنجا می‌آوردند.دلیل نامگذاری به کوه مستسقی این بوده که کوه همانند شخصی که به پشت دراز کشیده و شکمش به حالت برآمده (بیماری استسقاء) بوده است و دلیل نامگذاری به نام کوه مادر شکل کوه است که شبیه حالت شکم برآمده مادری به دلیل بارداری می‌باشد.

حادثه در دیوراه رامجرد

انالله و انا علیه راجعون

با نهایت تاسف و تاثر، درگذشت ناگهانی دوست و همنورد عزیزمان آقای اسماعیل شفیعی عضو محترم گروه کوهیاران پارس را تسلیت عرض نموده و ازخداوند منان برای ایشان علو درجات و برای خانواده محترمشان و اعضاء محترم گروه صبر و شکیبایی را  آروزمندیم. روحش شاد و یادش گرامی 

لازم به ذکر است نامبرده در روز جمعه گذشته بر اثر سقوط از دیواره رامجرد و از ارتفاع  15 متری دارفانی را وداع گفت 

دیواره رامجرد یکی از مناطق سنگنوردی استان فارس می باشد  

تاکنون گزارشی از نوع و چگونگی حادثه  دریافت نشده است


گیاه سریش

شناخت گیاهان کوهستان : سریش

کوهستان ها که ما علاقه زیادی به پیمایش آنها داریم ، پر از گیاهان زیبا و مفیدند که شناخت شکل و خواص آنها برای هر کدام از ما مفید است.

هر ساله از یک ماه مانده به آغاز بهار و تا اوایل پاییز که طبیعت ایران سبزی و طراوت خاصی دارد، گیاهان رنگ به رنگ و زیبایی با برگ‌های سبز خودنمایی می‌کنند اما به جرئت می‌توان گفت شاید فقط  10  درصد مردم در حالتی خوشبینانه این گیاهان را بشناسند و حتی این درصد پایین هم رغبت اندکی برای چیدن و مصرف آنها دارند.

ایران منبع سرشاری است از گونه های مختلف گیاهان دارویی که در نقاط مختلف ایران به صورت خودرو رشد میکنند.کشور ایران با تنوع کلیماتیک و اکولوژیک جغرافیایی و بدلیل قرار گرفتن در پهنه‌ای از جهان که دربرگیرنده سه ناحیه رویشی اروپا – سیبری، ایرانو – تورانی و خلیج و عمانی می‌باشد از تنوع گونه‌ گیاهی قابل توجه برخوردار است. بطوریکه امروزه با پیشرفت علم گیاهشناسی مدرن تعداد گونه‌های شناخته شده در آن به 8000 گونه بالغ می‌گردد. قطعاً در میان این تعداد از گیاهان ،بخشی نیز در ردیف گیاهان دارویی است. از بین حدود سه هزار گونه گیاه دارویی که در دنیا شناخته شده ،حدود صد و چهل گونه خاص ایران است.

‌دست کم 25 درصد داروهای تجویز شده امروزی از گیاهان استخراج شده‌اند از جمله تاکسول(taxol) که دارویی ضد درد و سرطان است. قندها، لیپیدها و پروتئین‌ها وحتی هوایی که تنفس می‌کنیم از گیاهان است، گیاهان سرسبزی که علاوه بر زیبایی‌های مخصوص به خود هر کدام خاصیت‌های نهانی دارند که بشر همواره به‌ دنبال کشف حقیقت‌های ترکیبی آن بوده است.

بسیاری از بزرگان علم پزشکی ما که گل سرسبد آنها ابن سینا ست، زندگی خود را وقف تحقیق و پژوهش درباره گیاهان و درمان آلام مردم به‌ وسیله این معجون‌های طبیعی کرده‌اند. بر اساس لیست جامع سازمان بهداشت جهانی بیش از 20 هزار نوع گیاه شفا بخش وجود دارد که جانشینی برای برخی فرآورده‌های دارویی بسیار مهم و موثر است. گیاهان چه به ‌صورت طب سنتی و چه به ‌صورت فرآورده‌های خالص دارویی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر دوی آنها باید با آگاهی مصرف شود.

در این سلسله مطالب به شناخت و بررسی گیاهان کوهستان می پردازیم.

 سریش ('Eremurus')




سریش گیاهی از دسته سوسنی‌ها ست.

 ریشه این گیاه ضخیم و لعاب‌دار است . سیستم ریشه‌ای این جنس شامل یک ریزوم کوتاه ضخیم و راست چسبیده به تعدادی ریشه‌های کلفت شبیه به بازوان یک ستارهٔ دریایی است که از مشخصات بارز شناسایی این گیاه‌است.

همهٔ برگ‌های دراز و باریک گیاهان این جنس نیز بصورت مجتمع بزرگ برگ‌های قاعده ای نمایان می‌شوند.

گل‌ها به رنگ‌های صورتی، سفید، زرد، مایل به سبز تا سبز متمایل به قهوه‌ای در طول یک خوشهٔ خیلی بلند و در روی یک ساقهٔ بی‌برگ قرار گرفته‌اند.

میوه کپسول این گیاهان مدور و بعضی مواقع دراز است که در هنگام رسیدن با سه شکاف شکفته می‌گردد. داخل کپسول دانه‌های سه وجهی است که در بسیاری از گونه‌ها دارای پره‌های غشایی واضح است.

گیاه سریش از جمله گیاهانی می باشد که از قدیم الایام در امور صنعتی و مصارف خوراکی استفاده می گردید.

 مورد استفاده ی این گیاه بیشتر به دلیل چسبنده بودنش است. البته این گیاه علاوه بر این، کاربرد درمانی هم دارد.

ریشهٔ غده ای شکل گونه‌های مختلف سریش در سابق و شاید در حال حاضر نیز در ایران برای ساختن چسب سریش مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. ژل سریش )اینولین) در گروه پلی ساکاریدها قرار دارد.

گفته می‌شود که برگ‌های جوان آن نیز به عنوان سبزی استفاده‌های خوراکی داشته و از ریشهٔ آن که به میزان قابل ملاحظه‌ای نشاسته دارد نوعی سوپ یا آش تهیه می‌گردد. اما به علل نامعلومی هیچ یک از گونه‌های سریش مورد چرای احشام قرار نگرفته و روی همین اصل در مراتعی که بیش از اندازه مورد چرا واقع شده و گیاهان خوش خوراک آن کم شده و یا از بین رفته‌اند، بوته‌های پرپشتی از این گیاه دیده می‌شود.

 از دانه های این گیاه، روغنی گرفته می شود که در بعضی از تصلب ‌های شریانی مورد استفاده قرار می گیرد.

  ریشه ی این گیاه گرم و خشک است و برای یرقان، ناراحتی‌ های کبدی، خشونت حلق و ناراحتی‌ های معده از آن استفاده می کنند.

سریش فقط نمی چسباند، ضدعفونی هم می کند. از ریشه ی این گیاه جوشانده غلیظی درست می کنند که برای درمان جوشها بسیار مفید می باشد زیرا خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

 سریش قاعده آور است و در درمان ورم بیضه موثر است و باعث تسریع در جوش خوردن استخوان های شکسته می شود.

کاربرد :از برگ‌های این گیاه در پختن نان مغزدار استفاده می‌کنند. گاه نیز با آن نرگسی درست می‌کنند.

رویشگاه

 این گیاه در نواحی کوهستانی و مرتفع می روید و فصل گل دهی آن از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد است.

جنس سریش در حدود ۴۵ گونه دارد که قسمت اعظم آنها در افغانستان و تاجیکستان می‌رویند در ایران تقریباً ۸ گونه از آن وجود دارد. گونه‌های چندی از جنس سریش جزو گیاهان پرورشی باغی محسوب می‌گردند. در بهار یا اوایل تابستان گونه‌های متعددی از آنها به عنوان گل‌های زینتی در گل‌فروشی‌ها به معرض فروش گذارده می‌شوند.

در ایران رویشگاه‌های این گیاه عمدتاً در استان‌های خراسان می‌باشد.

در کوه بل (اقلید فارس) نیز دامنه های بسیاری از این گل زیبا پوشیده شده است که در برنامه ای که در پایان اردیبهشت ماه 1392 در این محل اجرا شد از مناظر زیبای آن لذت بردیم.


روستای گیلوان

فرصت تماشای پاییزی روستای گیلوان را از دست ندهید   

روستای گیلوان دارای قدمت چندین هزار ساله است. در سال ۱۳۸۵ در جریان خاکبرداری از جاده ماسال- گیلوان، بقایای مربوط به اسکلت کشف شد.
  روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در ‏۶۵‏ کیلومتری جنوب شرقی خلخال و ۴۵ کیلومتری رشت قرار دارد. ارتفاع این روستای کوهپایه‌ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است و آب و هوای آن در زمستان‌ سرد و در تابستان‌ معتدل است.

از چشم‏‌اندازهای زیبای این روستا، رودخانه پرآب گیلوان، ارتفاعات پیرامون روستا، جنگل‏‌های انبوه و سرسبز به همراه هوای مه‌آلود، مراتع سرسبز و مزارع طلایی گندم می‌باشند. گندم مهم‌ترین محصولی است که در این روستا به عمل می‌آید. از دیگر محصولات زراعی این روستا می‌توان به توتون، ذرت، سیب‌زمینی، یونجه و لوبیا اشاره نمود. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز از محصولات باغی این روستا می‌باشند.

روستای گیلوان دارای قدمت چندین هزار ساله است. در سال ۱۳۸۵ در جریان خاکبرداری از جاده ماسال- گیلوان، بقایای مربوط به اسکلت کشف شد. در کاوش‌هایی که صورت گرفت، در منطقه‌ای حدود ۱۰×۱۵ متر، ۱۵ اسکلت کشف شد. در کاوش‌های دیگری که در نزدیکی این روستا و جاده ارتباطی آن با روستای خانقاه (که در یک کیلومتری آن قرار دارد)، انجام شد ۴ گور باستانی متعلق به عصر مفرغ آشکار شدند.

قلعه خشتی یکی از جاذبه‌های روستای گیلوان می‌باشد که به دوران هخامنشیان تعلق دارد و در مساحتی حدود ۶ هکتار ساخته شده است اما متأسفانه به دلیل کاوش‌های غیراصلوی و عدم مراقبت‌های لازم، بخش‌های اصلی آن از بین رفته است. در پایین روستای گیلوان گورستانی وجود دارد که میرزا کوچک خان به مدت ۴۴ سال در آن مدفون بود. میرزا و یارانش پس از شکست نهضت به طرف کوه‌های گیلوان حرکت کردند ولی دچار بوران و طوفان گردیده و سرانجام زیر ضربات خردکننده سرما و برف در ۱۱ آذر ۱۳۰۰، از پای درآمد. در سال ۱۳۴۴، به درخواست نوه میرزا نبش قبر صورت گرفت.





آینده دریاچه ارومیه !

آینده دریاچه ارومیه؛

 ساختمان های سر به فلک کشیده دریاچه را احیا می کند؟!

  

   نرسد روزی که ساختمان‌های سر به فلک کشیده روی زمین‌هایش ساخته شود و افتخار ساکنین این باشد که اینجا روزی دریاچه‌ای بوده که ارومیه می‌خواندنش.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروز سرنوشت‌اش معلوم می‌شود تلخ و شیرین آینده‌اش به شوری امروز‌اش گره کوری خورده. 

۲۷ مهرماه مهلت به پایان رسید کارگروه نجات دریاچه ارومیه  چه در چنته دارید که برای کیلو کیلو نمک دریاچه ارومیه این روز‌ها ارائه کنید. 

وضعیت دریاچه از فروردین ۸۸ تا مرداد ۹۲ کاهش ارتفاع ۱ متر و ۶۶ سانتی متری را نشان می‌دهد‌‌ همان مطلبی که آن روز‌ها و این روز‌ها زنگ خطر نام گرفت. زنگی که حتی سال ۸۷ با نشان دادن عدد ۱۲۷۲. ۷ متر که حداقل تراز دریاچه طی ۱۰۰ گذشته بود هم به گوش کسی نرسید و شاید هم رسید اما... 

ستاد اجرایی مدیریت، کارگروه نجات و شورای منطقه‌ای مدیریت دریاچه ارومیه که هر کدام بندهایی برای نجاتش دارند اینکه چه کردند و چه خواهند کرد هنوز معلوم نیست اما این روز‌ها پیش از همه خبرهایی از انتقال نمک این دریاچه به گوش می‌رسد. 

شاید تا چند سال آینده با این روند پیش از برگرداندن آب گونی گونی نمک باید به این دریاچه بازگردانده شود. 

به حال روز دریاچه برگردیم آن سال‌ها که دست به دست هم دادند تا دریاچه خشک شود. چه از سوی طبیعت که کاهش نزولات جوی را با خود به همراه داشت، بارش‌های سالانه کاهش ۵ میلیمتر و بارش‌های موثر (بارش‌های بیش از ۱۰ میلی م‌تر) هم عدد مطلوبی را نشان نمی‌داد. این اعداد در میزان روان آبهای‌‌ همان سال و سال بعد اثر مطلوبی نگذاشت به طوری که آمار‌ها می‌گویند در دوره خشک سه ساله ۷۷-۸۰ بارش به میزان ۳۰ درصد و روان آب حوضه به میزان ۷۴ درصد کاهش داشته است. 

از بارش‌ها که بگذریم به گرما می‌رسیم گرمایی که با افزایش دو درجه سانتی گرادی تبخیر را به میزان ۱۱. ۲ از سطح دریاچه ارومیه و تبخیر از سطح حوضه را به میزان ۴. ۱ درصد افزایش داد که نتیجه‌ای جز بالا رفتن نیاز آب کشاورزی را به دنبال نداشت. 

به طبیعت بد نگاه نکنیم وضعیت فعلی‌اش را از کارهای انسانی خودمان بپرسیم اما از مسائل جوی که بگذریم تازه به خود می‌رسیم افزایش نیاز آب کشاورزی، شرب و صنعت، افزایش برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی که اگر عدد این چاه‌ها را بگویم دلت می‌گیرد. ۳۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز که گاهی مسئولین رقم ۳۴ هزار را نیز می‌گویند که به راحتی خوردن یک لیوان آب سالانه ۲. ۴ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی این حوضه برداشت می‌کنند بدون آنکه آبی از آب تکان بخورد و تنها چیزی که به دنبال دارد برهم خوردن اندرکش آبخوان و منابع آب سطحی این دریاچه است که آن هم نیست به نظر شما مهم است!!! 

اما توسعه کشاورزی هم از کارهایی بود که دریاچه ارومیه را به این روز انداخت آن روز‌ها که گل خنده روی گونه‌های مسئولین منطقه می‌نشست که ما سیب صادر می‌کنیم این واقعیت را نگفتند که این درخت سیب در زمین‌هایی که از زراعتی به باغی تبدیل شده و ۷ برابر میزان معمول آب مصرف می‌کند به دست آمده چرا که دلار رنگش آبی‌تر از آب دریاچه بود و چشم نواز‌تر. 

از برهم خوردن ارتباط اکولوژیکی چرخش آب، تبادل مواد غذایی و اکسیژن که هم براثر احداث جاده میان گذر در داخل دریاچه صورت گرفته هیچ نگویم بهتر است. 

اما از ساختن سد‌ها بدون توجه به حوزه آبریز دریاچه ارومیه و حجم آب قابل ذخیره اینکه حوزه آبریز2.5 میلیارد متر مکعب و حجم آب قابل ذخیره 1.7 میلیارد مترمکعب و تعداد سد‌های احداث شده 36 و به بهره برداری رسیده 22 ، خودتان قضاوت کنید. این را هم بگویم که وزیر نیرو از کلنگ‌های آماده برای تخریب سدهایی که برای نجات دریاچه ارومیه باید خراب شوند نیز سخن گفت اما اگر هم زیاد آورد که شاید در صورت نیاز باز هم خودش جای تشکر دارد. 

وضعیت دریاچه ارومیه براساس شرایط جوی و انسانی رقم خورده هیچ کس که گردن نمی‌گیرد اما به موقع خونخواهی همه سینه سپر می‌کنند ارومیه تشنه است همین... 

نرسد روزی که ساختمان‌های سر به فلک کشیده روی زمین‌هایش ساخته شود و افتخار ساکنین این باشد که اینجا روزی دریاچه‌ای بوده که ارومیه می‌خواندنش.

حادثه در ارتفاعات فوشه

پیکر بی جان کوهنورد اصفهانی پیدا شد

پیکر بی جان حسین جمالی کوهنورد قدیمی اصفهانی که به عنوان سرپرست گروه ۳۰ نفره کوهنوردی شرکت ذوب آهن اصفهان از مسیر گیلوندرود ماسوله به سمت ارتفاعات فوشه در حال حرکت بود و ظهر دیروز هنگام ادامه کوهنوردی در نزدیکی غار خون فوشه فومن به دره سقوط کرده بود ساعتی قبل (ظهر جمعه) به همت و تلاش تیم امداد و نجات هیات کوهنوردی فومن پیدا شد. جنازه این مرد ۶۰ ساله که در پرتگاهی در امتداد مسیر غار خون فوشه پیدا شده در حال انتقال به سطحی هموار است تا توسط هلیکوپتر امداد و نجات استان، تحویل دستگاههای مسئول داده شود.

مسیر حادثه

شایان ذکر است تیم امداد و نجات هیات کوهنوردی در قالب دو تیم نزدیک به ۲۴ ساعت مسیرهای تیزاب تا فوشه را به منظور یافتن گروه و پیکر این کوهنورد اصفهانی جستجو کرده اند.

خبر تکمیلی :

جسد این کوهنورد به همت تیم کوهنوردی فومن و هلیکوپتر امداد هلال احمر به بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) فومن انتقال داده شد. همچنین گروه کوهنوردی همراه این کوهنورد نیز به سلامت به سمت فوشه و سپس به سمت فومن انتقال داده شدند.

گزارش کامل این عملیات جستجو و امداد و نجات طی روزهای آینده از طریق همین پایگاه به اطلاع شما خواهد رسید.

حادثه در چین کلاغ

حادثه در قله چین کلاغ:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: براساس گزارش های رسیده یکی از اعضای گروه کوهنوردی همت شمیران که در همراهی تیم خود در پیمایش قله چین کلاغ به قله توچال در حال صعود بود در اثر ریزش سنگ دچار حادثه گردید.

در اثر این حادثه یکی از کوهنوردان گروه کوهنوردی همت شمیران بنام "سینا شفبع زاده" دچار صدمه به قفسه سینه گردید که بلافاصلا اقدامات لازم جهت امداد رسانی توسط سایر اعضاء تیم و همچنین از طریق امدادگران کوهستان سازمان آتش نشانی انجام گرفت که در نهایت بعد از چندین ساعت تلاش به بیمارستان اختر و سپس به بیمارستان شهداء تجریش منتقل گردید.

در این حادثه کتف و قفسه سینه کوهنورد حادثه دیده دچار جراحت گردیده و نهایتا در بیمارستان شهداء تجریش بستری گردید. خوشبختانه حال عمومی وی خوب گزارش گردیده است.

مثل کبک سرش را زیر برف می کند

"مثل کبک سرش را زیر برف می کند" از کجا آمده است؟

  

   این مثل در مورد کسانی به کار می رود که چون معایب خود را نمی بینند و تشخیص نمی دهند می پندارند که دیگران هم آن معایب را نمی بینند و از آن بی اطلاع هستند.

  اتفاقاً سر زیر برف کردن کبک علت و سبب خاصی دارد که با گمان و تصور عامه در مورد این پرندۀ زیبا و خوش خرام کاملاً مغایر و مباین است به همین جهت به شرح آن علت می پردازیم تا اشتباه عمومی در رابطه با این ضرب المثل روشن شود.

کبک این حیوان زیبا را تقریباً همه کس می شناسد. پرنده ای است از طایفۀ ماکیان که به جهت گوشت لذیذش آن را شکار می کنند. تاکنون هشت نوع از این پرنده به وسیلۀ علمای حیوان شناس در آسیا و اروپا شناخته شده است.

کبک در کوهسارها و مناطق روباز زندگی می کند و مانند قرقاول روی شاخ درختان نمی رود. خوراکش دانه های گیاهی و سبزیها و برگ درختان و حشرات است که فقط صبح زود و هنگام غروب آفتاب از شکاف کوهها خارج می شود و تغذیه می کند و بقیۀ ساعات روز را در محل امنی می گذراند.

کبک ماده در اردیبهشت ماه در زمین چاله ای با پا می کند و در آن روزی یک تخم نخودی رنگ می گذارد و بین دوازده تا هجده تخم می نهد و پس از سه هفته روی تخمها می خوابد تا جوجه هایش از تخم درآیند. این پرنده در اسارت تخم می کند ولی بر روی تخم نمی خوابد بدین جهت برای تربیت و ازدیاد آن باید در منازل چمن تهیه کرد تا کبک در آن تخم بگذارد و بعداً تخمها را جمع آوری و زیر مرغ کرچ بگذارند تا جوجۀ کبک بیرون آید.

برای این حیوان از قدیم سه صفت مشخص قائل بوده اند که عبارت است از: خرامیدن، قهقهه زدن، هنگام خطر سر زیر برف کردن.

1- خرامیدن و راه رفتن کبک به قدری مورد توجه ارباب ذوق و ادب واقع شده که کمتر شاعر یا نویسنده ای از آن ارسال مثل نکرده است. ابوشکور بلخی می گوید:

خرامیدن کبک بینی به شخ

تو گویی ز دیبا فکندست نخ

خاقانی شروانی، آنجا که می خواهد از هنر شاعری خویش ببالد و دیگران را در طی این طریق ضعیف و ناتوان بشمارد چنین می گوید:

خاقانی آن کسان که طریق تو می روند

زاغند و زاغ را روش کبک آرزوست

2- قهقهۀ کبک همان قدقد مخصوصی است که کبک نر و ماده در فصل بهار و موقع سرمستی و جفت گیری از حنجره خارج می کنند و نویسندگان و شاعران آن را به قهقهه یعنی خنده به آواز بلند تعبیر می کنند. حافظ می گوید:

دیدی آن قهقهۀ کبک خرامان حافظ

که ز سرپنجۀ شاهین قضا غافل بود

3- اما راجع به سر در زیر برف کردن کبک در میان مردم این طور شهرت دارد که در فصل زمستان هنگامی که زمین مستور از برف است به محض اینکه کبکها در معرض خطر جرگه و محاصرۀ شکارچیان قرار گیرند فوراً سر را در زیر برف فرو می کنند تا شکارچیان را نبینند به گمان آنکه چون آنها دشمن را نمی بینند پس دشمن هم آنها را نمی بیند و از تعرض و صید شدن مصون خواهد ماند:"چون صیادان قصد او کنند سر را در زیر برف پنهان کنند و چنان پندارد که صیاد او را ندیده و نبیند."

در حالی که این گمان و تصور به کلی باطل است، چه اولاً کبک آن شعور را ندارد که دست به حیله و تزویر بزند. ثانیاً به فرض آنکه دارای چنان هوش و فراست باشد به حکم شعور غریزی باید کاری کند که از تجاوز و دستبرد دشمن و شکار شدن در امان بماند نه آنکه سر در زیر برف کند به خیال آنکه کسی را نمی بیند پس هیچ کس او را نخواهد دید، در صورتی که غرایز حیوانی همیشه در جهت صیانت و بقای نفس دور می زند نه امر واهی و بی نتیجه.

در این مورد با چند نفر از دوستان شکارچی من جمله شادروان عباس میرزا حشمتی که در امر شکار صاحب و صائب نظر بودند مزاکره کردم و ریشۀ این مثل مشهور و مصطلح را از آنان جویا شدم.

اتفاقاً همگی متفق القول اظهار داشتند که این اصطلاح به نحوی که در اذهان عامه و حتی شاعران و نویسندگان به منظور ارسال مثل اشتهارد دارد به هیچ وجه صحیح نیست. حقیقت مطلب این است که در ازمنۀ گذشته موقعی که برف تازه می بارد شکارچیان جرگه می کردند یعنی در منطقه ای که کبک داشت از چهار جهت با رعایت سکوت و اختفا پیش می رفتند و منطقۀ صید و شکار را از هر طرف محاصره می کردند و کبکها را می پراندند و در هوا می زدند.
از مختصات کبک این است که هنگام احساس خطر یک پرش برمی دارد و از شدت وحشت و اضطراب چندمتر دورتر به سرعت فرود می آید.

پیداست چون زمین مستور از برف است این حیوان زیبا و قشنگ به علت سرعت فرود آمدن گاهی سر و گردن و گاهی تمام اعضای بدنش در زیر برف فرو می رود و قسمتی که تنها دم و دوپایش خارج از برف باقی می ماند و قدرت خارج شدن از برف و پرواز مجدد از وی سلب می گردد.
در این موقع شکارچیان سر می رسیدند و آنها را زنده به دست می آوردند.

این کار اختصاص به شکارچیان نداشت بلکه در غالب دهات و روستاهای کوهستانی هنگام ریزش برف که کبکها به جستجوی غذا و دانه در داخل برف به طور دسته جمعی حرکت می کردند روستاییان به صورت جرگه آنها را محاصره می کردن و با پرتاب سنگ یا حملۀ دسته جمعی آنها را می پرانیدند. کبکها از این حملۀ ناگهانی وحشت می کردند و به همان ترتیب که در بالا شرح داده شد پرواز می کردند و چند صدمتر دورتر می رفتند و روستاییان آنها را با دست می گرفتند.

آبشار لاتون

    مسیر آبشار لاتون از روستای کوته کومه آغاز می شود و تقریباً ۴ ساعت پیاده روی (کوهپیمایی) دارد. در مسیر آبشار لاتون تپه های جنگلی و رودخانه ای که منبع آن آبشار لاتون است دیده می شود.
  آبشار لاتون در ۱۵ کیلومتری آستارا ، شهر لوندویل و روستای کوته کومه قرار دارد. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که از لحاظ ارتفاع، مرتفع ترین آبشار ایران است.

علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری با فاصله ی ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سر ریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و عریض تر است.

ار مسیر چشمه تا آبشار لاتون سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری قرار دارد.

مسیر آبشار:

مسیر آبشار لاتون از روستای کوته کومه آغاز می شود و تقریباً ۴ ساعت پیاده روی (کوهپیمایی) دارد. در مسیر آبشار لاتون تپه های جنگلی و رودخانه ای که منبع آن آبشار لاتون است دیده می شود.

انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه های خطرناک و مرگبار است خصوصاً ما بین دو آبشار (۱۰۵ متری و ۶۵ متری). آبشار از فاصله ی ۵۰۰ متری قابل مشاهده است.

در مسیر آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیوشوان گذر وجود دارد که تقریباً ۵ خانوار در آن زندگی می کنند.

در اطراف آبشار لاتون درختان آلو ، به ، گلابی ، گردو ، فندق ، سیب وحشی و آلوچه (گوجه سبز) می روید. جنگل ۹ ماه از سال سرسبز است.

از تنوع جانوری اطراف آبشار لاتون نیز می توان به گرگ ، خرس (به ندرت) ، جوجه تیغی اشاره کرد . اسب و گاو و گوسفند را هم مردم ساکن اطراف آبشار نگهداری می کنند.

سرچشمه آبشار لاتون:

این آبشار از دامنه های شرق کوه اسپیناس (اسپینه) سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس (اسپینه) سرچشمه گرفته سرازیر می شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین (خزر) می شود.

حجم آب آبشار لاتون در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد. قلعه ای که بر روی آبشار لاتون قرار دارد همان قلعه اسپینه (اسپیناس) معروف است ؛ و یکی از قلعه های بابک خرم دین می باشد.

کلیبر بهشت ایران

   ایران شهرها و روستاهای بسیاری دارد که هر یک زیبایی خاص خود را داراست.

  یکی از زیبا ترین شهرستان ها ایران که در شمال غرب و نزدیک مرز آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است کلیبر نام دارد.

این شهرستان در استان آذربایجان شرقی واقع و  نزدیک به 90 هزار نفر جمعیت دارد.

ورودی شهر یک میدان کوچک و شیب دار است که سه جهت بیشتر ندارد، راهی که وارد شده اید، خیابان سمت چپ که شما را به داخل شهر و بافت قدیمی آن می رساند و خیابان سمت راست که شما را به خانه های نوساز شهر می رساند.

سراسر منطقه کلیبر را جنگل های تنگ و مراتع سبز پوشانده اند و آب و هوای آن معتدل است و کوه های آن  پوشیده از مه است.
 
 
 جاذبه های گردشگری شهرستان در دو بخش  تقسیم بندی می شود:
 

 1 -  مناظر طبیعی شامل موقعیتهای اقلیمی ،رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها ، چشمه ‌سار ها ، و کوههای سرسبز ، جنگلها و مراتع و آب گرم طبیعی شهرستان  که در قالب طبیعت گردی تقسیم بندی می شود   که شامل : منطقه نمونه گردشگری قلعه دره سی  ،  پارک    مکیدی ،سواحل سد ارسباران ،آبگرم متعلق ،جنگل های سرسبز ارسباران  ، حاشیه رودخانه کلیبر چائی  و   روستاهای فراوانی از جمله :  اسکلو ، هجراندوست ، آغویه  ، گلوسنگ   و غیره    از جمله جاذبه هاى  طبیعی  گردشگری شهرستان کلیبر می‌باشند.   
 
 2 -  نقاط تاریخی و باستانی    که شامل:  قلعه بابک  (جمهور) ،  برج فرخی ، قلعه پیغان، بقعه شاه قاسم ، بقعه شیخ عبدالله انصاری ،در زمره شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان قرار دارند. با تکمیل  پروژه تله کابین بام کلیبر  در منطقه قلعه دره سی و  احداث هتل در مبداء تله کابین و سایتهای تفریحی و گردشگری در آن نقطه   که کلنگ  افتتاح پروژه در سال 1389 زده شده است  و احداث پیست اسب سواری قره قیه و تکمیل مجتمع‌های خدماتی ، رفاهی ،  به جاذبه  ها ی گردشگری شهرستان افزوده و امکانات رفاهی آن نیز تکمیل‌تر خواهد شد./ف



زمین گیر شدن 86 گردشگر در کمپ اصلی اورست

زمین‌گیر شدن ۸۶ گردشگر
در مسیر بازگشت از کمپ اصلی «اورست»!

مقامات چین اعلام کردند در مجموع ۸۶ گردشگر به علت بارش برف در کمپ اصلی کوه «چومولانگما» (کوه اورست) گرفتار شدند.

مسئولان اطلاع رسانی منطقه «شیگاز تبت» ، در جنوب غربی چین اعلام کردند این گردشگران که ۱۳ تن از آنها خارجی بودند ، در مسیر بازگشت از کمپ اصلی «اورست» ، واقع در پنج هزار و دویست متری سطح دریا بودند.

به گزارش خبرگزاری «شین هوا» از «لهاسا» ، هنوز تلفات احتمالی این حادثه گزارش نشده است. امدادگران در حال باز کردن مسیر کمپ اصلی کوه اورست هستند.

قلعه مانداگارانا

گول تپه منطقه ی وسیعی است که در پشت گورستان عمومی باغ رضوان مرند در داخل باغ های مشجر قرار دارد که در اثر خاکبرداری وسیع جهت کود باغات و کف کوره های آجرپزی ، از صورت یک تپه ی مرتفع بصورت یک گودال وسیع در آمده است.

    این قلعه در قسمت شرقی شهر مرند واقع شـده و آثار بجای مانده از آن نشان میدهد که این قلعـه در هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی ۶۰۰۰ سال پیش بنا گردیده است و لادیمیرمینورسکی این قلعه را ازنوع قلعه های خشتی او را رکویی میداند که در حمله سارگون دوم پادشاه آشور تخریب شده است.

ویلیاطرجکسون امریکائی نیز قلعه مرند را باقیمانده یکی از آتشکده های دوره ساسانی می شمارد و می گوید که مرند روزگاری در عهد ساسانیان پایتخت شهرستان ( واسپورگان ) بوده است. واژه گول تپه که به این قلعه اطلاق می شود شکل پهلوی و آذری گل فارسی است که معنای آتش وافگر آتش و شعله آتش دارد و کول در ترکی به معنی خاکستر و در کردی به معنی آتش است.


گول تپه منطقه ی وسیعی است که در پشت گورستان عمومی باغ رضوان مرند در داخل باغ های مشجر قرار دارد که در اثر خاکبرداری وسیع جهت کود باغات و کف کوره های آجرپزی ، از صورت یک تپه ی مرتفع بصورت یک گودال وسیع در آمده است.

این منطقه نزدیک رودخانه ی زیلبر واقع است و ثابت کننده ی حرف پدرانمان که عقیده دارند زمانی رودخانه ی زیلبر از وسط شهر مرند می گذشته است ،که با تخریب مرند قدیم در اثر سیل یا جنگ و یا زلزله ، باقیمانده ی اهالی مرند از دامنه های کوه سانبوران به طرف دامنه های کوه میشوو نقل مکان کرده اند و این آتشکده به مرند قدیم تعلق دارد.





خطای دید !

چه اندازه به چشم های خود اطمینان دارید؟ با دیدن این تصاویر تصمیم بگیرید.

  دید به احساس دیدن تصاویری گفته می‌شود که فریبنده یا گمراه کننده هستند. در این حالت اطلاعاتی که بوسیله چشم جمع آوری شده و توسط مغز پردازش می‌گردد منجر به درک تصویری می‌شود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد.

به مرکز عکس نگاه کنید گوی متحرک را چه رنگی می بینید
yjc

آیا کسی می تواند نقطه های سیاه را بشمارد..؟جایزه دارد

yjc

به مرکز عکس 20 ثانیه نگاه کنید خواهید دید حاشیه سیاه رنگ  محو می شود
yjc

دانلود ورزش های زمستانی

برای سیمبین

در مسابقات ورزشی از نوع زمستانی اش شرکت کنید، در این دوره باید در رشته هایی مانند: اسکی، تیراندازی و رشته ی چندگانه شرکت کنید.

     این بازی Winter sports مشهور به مسابقات المپیک زمستانی است که در آن تمامی رشته های مرتبط با برف و یخ برگزار می شود. شما باید در این مسابقات در رشته های اسکیت، اسکی های مختلف، تیراندازی و بازی های چندگانه شرکت کنید و استعداد خود را در ورزش های زمستانی به حریفانتان ثابت کنید. مدال طلای ان دوره از مسابقات هیچ فرقی با مدال المپیک تابستانی ندارد! از ویژگی های نسخه ی جدید بازی می توان به گرافیک واقع گرایانه آن اشاره نمود.


عکس هایی از نمایه بازی:






قابل اجرا در 0پ(Symbian (6.0, 6.1, 7.0, 8.0, 8.1, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4) S60 5th (Symbian^1)
حجم بازی: 4 مگابایت

آبشار یخی دماوند

آبشار یخی دماوند:

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


انجمن پزشکی کوهستان ایران: آبشار یخی با ارتفاع ۱۲ متر در ارتفاعات جبهه جنوبی کوه دماوند در نزدیکی مسیر جنوبی در ارتفاع تقریبا 4900 متری ار سطح دریا قرار دارد. به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده است. علت تشکیل این یخ‌ها نیز ناشی از ذوب برف‌های گودال بالای آن است که در گرمای ‌تابستان، باریکه آبی را به وجود می‌آورد و از کنار آبشار یخی عبور می‌کند‌.

آبشار و رنگین کمان

این شات ها متعلق به عکاسی است که پدیده‌ای خیره‌کننده در آبشار پارک ملی یوسمیتی در کالیفرنیا را به تصویر کشیده است. این پدیده لحظه‌ای زودگذر از ترکیب درست بخار آب و نورخورشید می‌باشد که فقط چند دقیقه در پایین آبشار نمایان شده است.