گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

خواص شکلات

شکلات یکی از خوردنیهای عجیب دنیاست که طرفداران زیادی دارد.این ماده خوشمزه فواید زیادی نیز دارد که در این گزارش با آنها آشنا خواهید شد. ماده اصلی تشکیل دهنده شکلات یعنی دانه های کاکائو حاوی موادی است که برای مو،پوست و تناسب اندام مفید است.

1.شکلات پوست وموهای خشک را ترمیم می کند.ویتامین مواد مغذی موجود در کاکائو برای پوست ها و موهای خشک مفید است زیرا چربی موجود دراین دانه ها چربی لازم برای این اندام ها را تامین می کند.کارشناسان تغذیه توصیه می کنند روزانه یک فنجان کاکائوی تلخ بنوشید.

2.شکلات از اثرات مخرب اشعه ماورای بنفش حفاظت می کند.مواد فلاوونیدی موجود در این ماده از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش جلوگیری می کند.اما فراموش نکنید که این ماده نمی تواند جایگزین کرم های ضدآفتاب شود.

3.شکلات از تشکیل سلولیت جلوگیری می کند. شاید باور نکنید اما کاکائو باعث می شود که پوست درخشان شده و از تشکیل چربی در زیر پوست و ایجاد سلولیت جلوگیری می کند.بسیاری از مواد ضد سلولیت بازار نیز حاوی این ماده است.

4.شکلات ضدچروک است.ماده پلی فنول موجود در کاکائو از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و ضد چروک است.شکلات های تلخ حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و مانع پیری زودرس می شوند.

5.شکلات رشد مو را افزایش می دهد.مس ،روی ،آهن از جمله مواد مغذی هستند که در جوانسازی سلولها و رشد مو تاثیر مستقیم دارند.شکلات سرشار از مواد معدنی است خونرسانی را به پوست افزایش داده و باعث می شود که موها سالم و محکم شوند.

انجمن کوهنوردان ایران برگزار می کند

پنجمین جشنواره ی دوسالانه ی فیلم و گزارش های کوه نوردی

 

پنجمین جشنواره‌ی فیلم وگزارش‌های کوه نوردی، در آذر ماه ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد. بار دیگر از همه‌ی دوستان درخواست می‌کنیم فیلم و گزارش‌های خود را تا آخر آبان ماه ۹۲ به نشانی دفتر انجمن (دبیرخانه ی جشنواره) بفرستند.

در مورد جشنواره‌ی پنجم به چند ویژگی باید اشاره کرد.

 

۱- بخش فیلم جشنواره‌ی پنجم برای نخستین بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، در این دوره فیلم‌سازانی از کشور فرانسه و آلمان قرار است فیلم‌های خود را برای ما بفرستند و بنابراین رقابت سنگین‌تر و کیفیت جشنواره بالاتر از پیش خواهد بود. 

۲- یکی از هدف‌های شکل‌کیری این جشنواره، تشویق کوه‌نوردان و طبیعت دوستان و ایجاد انگیزه برای آنان بوده است تا بنوبسند، عکس و فیلم بگیرند و سفر خود را ماندگار سازند، نگاهی به آنچه که از ما و دیگران در طول دست کم ۷۶ سالی که از تشکیل فدراسیون کوه‌نوردی در ایران می‌گذرد و مقایسه‌ی آن با کارهای پرشماری که در غرب منتشر می‌شود (کتاب، مجله، فیلم و عکس)، ما را از فقر بزرگ‌مان در این عرصه آگاه می‌سازد.  

۳- ضرورت دیگری که پرداختن به آن هدف مهم جشنواره بوده است، ایجاد انگیزه کافی برای آموختن و دانستن است، آموختن درست و پاکیزه نوشتن، فارسی نویسی، خوب و باهدف عکاسی کردن و فیلم گرفتن و چگونه ویرایش کردن و تدوین آن. انجمن تاکنون چند دوره‌ی آموزشی برای عکاسی، فیلم‌نامه نویسی و مستند سازی برگزار کرده است که حتما در آینده هم تکرار خواهند شد. بنابراین داوران دوره‌ی پنجم بیش از پیش به اصول حرفه‌ای ساخت مستند تصویری و نیز تهیه یک گزارش نوشتاری خوب اهمیت می‌دهند.   

مطلب زیر ، بخشی از "یادداشت" گاهنامه ی ۱۰ انجمن (شهریور ۱۳۸۳) است که از شما دعوت می‌کنیم آن را مطالعه کنید: 

" گزارش برنامه ها " (mountaineering accounts ) بخش مهمی از فرهنگ نوشتاری کوه نوردی ( یا کوه نوشته ها : mountaineering literature ) هستند که در آن ها بیش از هر چیز به شرح یک سفر کوه نوردی می پردازند و اجرای برنامه ای را اعلام می کنند . هدف از این " اعلام " معمولا آگاه ساختن دوستان و دیگر کوه نوردان یا افکار عمومی از انجام یافتن برنامه است.

اما گزارش خوب ، از یک خبر رسانی ساده فراتر می رود ؛ بیان اطلاعات درباره ی منطقه ، اشاره به سابقه ی صعودها ، دشواری های تدارکاتی و فنی ، مسایل مربوط به " اخلاقیات " کوه نوردی و توصیف لذت های به دست آمده ... از دیگر ویژگی های گزارش برنامه های دل نشین است.

هریک از این ویژگی ها ، گذشته از آن که به خودی خود ارزش دارد ، می تواند کمک رسان کوه نوردان دیگر ( یا خود گزارش نویس ) در تدوین کوه نوشته های دیگر باشد . بیان اطلاعات درباره ی راه های دسترس ، توپوگرافی و زیست بوم منطقه می تواند به شناخت مفصل تر آن جا و نوشتن کتاب های منطقه شناسی – و از راه شناخت ، به حفاظت منطقه – کمک کند. وصف دقیق مسیر و کیفیت آن ( شیوه ی صعود ، درجه ی سختی، نو بودن یا تکراری) می تواند به تدوین تاریخچه (history) یا کتاب راهنمای منطقه (guidebook) کمک کند. به‌علاوه، شرح دشواری های کار می تواند به نوشتن کتاب های آموزشی یا درس نامه های کوه نوردی (textbooks) کمک کند و در این بخش، بیان کاستی های برنامه و ضعف اجراکنندگان می تواند درس های ارزشمندی برای برنامه روها و برنامه ریزان کوه نوردی داشته باشد .

توصیف هنرمندانه‌ی بهره مندی جان از زیبایی و آرامش کوه وحتی خشونت معصوم آن، جلوه ای از ذوق آدمی را به نمایش می گذارد و خواننده را در لذت برنامه سهیم می سازد. در نهایت ، یک گزارش صادقانه ، فنی و خوش پرداخت که زبان و نقطه گذاری درست هم داشته باشد، با تحسینی که از جانب دیگران بر می انگیزد ، خود نویسنده را به وجد می آورد و لذت برنامه را بازتولید می کند .

لازم نیست که یک گزارش دربرگیرنده ی همه ی جنبه هایی باشد که به آن اشاره شد ؛ گزارش نویس با درنظر داشتن هدف خود از نوشتن ، ممکن است فقط به یکی دو نکته بپردازد – و در هر حال باید توجه داشته باشد که گزارش را برای چه کسانی می نویسد . گزارشی که برای اطلاع رسانی در یک نشریه ی عمومی نوشته می -شود، از نظر حجم مطالب، متفاوت است با گزارشی که برای یک مجله ی کوه نوردی نوشته می شود و این با گزارشی که برای یک مجله‌ی زیست محیطی یا مجله ی گردش گری فرستاده می شود، تفاوت دارد. به همین ترتیب ، توصیف ها و آمار و گوناگونی مطالب در گزارشی که با هدف درج در یک کتاب نوشته می شود ، از نظر کمی و کیفی ، با گزارش هایی که برای نشریه های ادواری فراهم می شود ، تفاوت دارد. گاهی ممکن است هدف اصلی یک گزارش ، وصف داستان گونه و احساسی از سفر به کوهستان باشد و در این حال با صحنه پردازی های خیال انگیز و شاهد مثال آوردن از سروده های شاعران آمیخته گردد ؛ چنین گزارشی برای یک مرجع فنی ممکن است نامناسب و حتی خسته کننده باشد . درعین حال ، آشنایی با ادبیات فارسی برای کسی که بخواهد به زبانی رسا و پاکیزه برای گزارش دادن دست یابد لازم است، همچنان که دانستن زبان خارجی ( به ویزه انگلیسی ) برای رسیدن به غنای فنی ضرورت دارد .

دستگیری تروریست های نانگاپاربات

از وبلاگ کوه قاف - رضا زارعی/ سرپرست پلیس منطقه دیامیر اعلام کرد نیروهای ارتش موفق شدند 20 تروریست را که اقدام به کشتار مقامات محلی، گردشگران خارجی و کشتار فرقه ای دربزرگراه قراقروم و جاده ناران Kaghan (لولو سار) که طی آن مسافران شیعه اتوبوسی را به قتل رسانده بودند دستگیر نمایند. 

افراد دستگیر شده همچنین در قتل عام ده کوهنورد خارجی و یک آشپز محلی در کمپ اصلی نانگاپاربات و همینطور ترور ماموران تحقیق این پرونده دست داشته اند. او همچنین تلاش های مشترک ارتش پاکستان و پلیس در دستگیری مجرمان راستود و افزود: "سازمان های اطلاعاتی نقش محوری در این عملیات ایفا کردهاند".

سرپرست پلیس منطقه دیامیر با اشاره به اینکه محاکمه تروریستهای دستگیر شده در دادگاه منطقه صورت خواهد گرفت اظهار داشت: "امکان انتقال ایشان به مرکز وجود ندارد". او همچنین افزود: "طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری را درباره افراد دستگیر شده و فعالیتهای آنها در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد". 

در شب 22 جون گروهی از تروریستهای منتصب به طالبان با حضور در کمپ اصلی نانگاپاربات اقدام به ترور 10 کوهنورد و یک آشپز مستقر در کمپ اصلی نمودند. پلیس پاکستان طی هفته های گذشته ضمن شناسایی تروریستها در صدد دستگیری ایشان بود.

کوهنوردان چرا در اورست می میرند ؟

کوهنوردان چرا در اورست می‌میرند؟


انجمن پزشکی کوهستان ایران: یکی از محققان می‌گوید: این تحقیقات برای جلوگیری از مرگ و میر در کوه اورست بوده است. بیشترین کسانی که در این کوه می‌میرند جوان هستند و دوستان و خانواده‌های آنها از وجودشان بی‌بهره می‌مانند. کوهنوردی مفرح است، اما باید مراقبت‌های لازم انجام شود تا به بهای مردن کوهنوردان تمام نشود. کوهنوردان سعی کنند آمادگی لازم را کسب کنند سپس دست به صعود بزنند. کوه اورست سال دیگر هم سر جای خود خواهد بود!

محققان آمریکایی و انگلیسی با انجام تحقیقات وسیع بر روی مرگ و میر کوهنوردان در کوه "اورست" به مستندات تازه‌ای درباره دلایل مرگ آنها دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی اولین مطالعات گسترده را درباره فاکتورهایی که باعث مرگ کوهنوردان "اورست" می‌شوند، انجام داد. این فاکتورها عبارتند از : شرایط آب و هوایی سخت، خستگی، ورم مغزی، سقوط بهمن و مشکلات تنفسی.

این مطالعات توسط محققان آمریکای شمالی و انگلیسی انجام شد و در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد.

کوه "اورست" یکی از خطرناک‌ترین کوه‌هاست. از سال 1920 هزاران کوهنورد سعی کرده‌اند تا به قله آن که در ارتفاع 29 هزار پایی است ، دست یابند. بیش از 200 نفر تاکنون جان خود را در این راه از دست داده‌اند.

دکتر کنت مور، استاد فیزیک از دانشگاه تورنتو می‌گوید: تاکنون مطالعات گسترده‌ای در این باره انجام نشده بود. بعد از انجام این تحقیقات ما به خوبی می‌دانیم که چه فاکتورهایی نقش مهمتری در مرگ کوهنوردان در اورست ایفا می‌کنند.

محققان 212 مرگ در اورست بین سال‌های 1921 تا 1969 را بررسی کرده‌اند، آنها از اطلاعات ثبت شده زیادی در پایگاه‌های مختلف استفاده کردند.

آنها دریافتند:

- 192 مرگ بالاتر از کمپ آخر اتفاق افتاده‌اند که نسبت به مرگ و میر در کوه‌های دیگر این آمار در "اورست" بیشتر است.

- شرایط آب و هوایی سخت دلیل 25 درصد از مرگ‌ها را به خود اختصاص داده است.

- بالاتر از ارتفاع هشت هزار متر، آن دسته از افرادی که مشکل تنفسی پیدا نکرده‌اند بر اثر مشکلات مغزی و به خصوص ورم مغزی جان خود را از دست داده‌اند.

- بسیاری از کسانی که در اورست مرده‌اند از گروه خود جا مانده‌اند که این به دلیل خستگی بوده است.

- بیشتر کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاع بالاتر از هشت هزار متر مرده‌اند در حالی که محلی‌ها (اهالی پنال و تبت) بیشتر در ارتفاع پایین‌تر جان خود را از دست داده‌اند.

- سفر به اورست حدود 60 روز طول می‌کشد. 80 درصد کوهنوردان بعد از رسیدن به قله جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر فیرت مدیر این تحقیقات، از دانشگاه ماساچوست می‌گوید: این تصور وجود داشت که سقوط بهمن و مشکلات تنفسی در کوه اورست مهم‌ترین دلایل مرگ و میر کوهنوردان است. اما تحقیقات ما نتایج دیگری را نشان می‌دهد.

کشته شدن یک قلاده پلنگ در لرستان

یک قلاده پلنگ در لرستان کشته شد

مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: متاسفانه توسط شکارچیان بی‌رحم یک قلاده پلنگ در منطقه هشتاد پهلو خرم‌آباد در لرستان کشته شد.

 به گزارش فارس، محمدحسین بازگیر صبح امروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد گفت: متاسفانه بعد از سه سال تلاش زحمت‌کشان محیط‌بان که توانسته بودیم شکار پلنگ در استان لرستان را به صفر برسانیم، باز هم شکارچیان بی‌رحم یک قلاده پلنگ را در منطقه هشتاد پهلو خرم‌آباد بخش پاپی بی‌رحمانه از پای در آوردند.

وی افزود: فرد متخلف با تلاش محیط‌بانان دستگیر و به مقامات قضایی استان معرفی شد.

مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: این شکارچی متخلف مبلغ هفت میلیون تومان بابت کشته شدن این پلنگ جریمه شده است.

بازگیر یادآورشد: امیدواریم مقامات قضایی حکم زندان این متخلف را صادر کنند، تا شاهد این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: در آخرین ارزیابی‌های دانشمندان تنها 9گونه از پلنگ در دنیا وجود دارد که هشت گونه از آن در قاره پهناور آسیا و یک‌گونه در آفریقا است.

وی با بیان اینکه پلنگ ایرانی پراکنش در افغانستان، پاکستان و تمام استان‌های ایران وجود دارد، یادآور شد: طبق آخرین سرشماری تنها 1300قلاده در محدوده پراکنش و تعداد 960-580قلاده از پلنگ در تمام ایران مشخص شده است، اما موضوع حائز اهمیتی که می‌توان به آن اشاره کرد: شکار آن در سال 89 در تمام مناطق استان لرستان صورت گرفت که وجود پلنگ را در رشته کوه‌های زاگرس اثبات می‌کند که دارای تعداد قابل قبولی است، از یک لحاظ خبر خوبی است، ولی از طرفی حمایت مسئولان را می‌طلبد که با اتخاذ تدابیر ویژه جلوی شکار این سرمایه جهانی را بگیرند.

بازگیر تصریح کرد: همان‌طور که گفته شد، ما در سال 89 تعداد 11 قلاده پلنگ را از دست دادیم و متاسفانه کشته شدند که با تلاش صورت گرفته ما در سه سال اخیر هیچ‌گونه شکاری نداشته‌ایم، تا همین مورد آخری که یکی از دلایل کاهش شکار می‌توان به تصویب قانون جدید شکار و صید اشاره کرد که باعث بازدارندگی شکار می‌شود.

امید به روزی که تمام ایرانیان در کنار طبیعت با شکوه ایران بایستند و آن را لازمه حیات خود و فرزندان خود بدانند و برای حفظ ارزش‌های طبیعت این مرز و بوم بکوشند.

پنج کوه خطرناک جهان !

پنج کوه خطرناک جهان؛ از «آدم‌خوار» تا «وحشی»!

در بین همه کوه ها و ارتفاعات بلند و صعب العبور جهان، قله‌ها و ارتفاعاتی وجود دارند، که به شهادت تاریخ، در مواردی متعدد، این طعم شیرین فتح را با اختتامیه‌ای تراژیک می‌آمیزند تا خود را به عنوان خطرناکترین قله‌های جهان معرفی کنند. آنچه درادامه می‌آید معرفی پنج کوه خطرناک جهان استکه توسط سایت «توریزم ریویو»، انتخاب شده اند.
1- کوه «ایگر»؛ سوییس:به آلپ می‌رویم. بسیاری از صخره نوردان ،‌دامنه شمالی کوهستان ایگر را به دلیل سختی و خطرناک بودن آن می‌شناسند. پس از فتح شدن این قله در سال 1938تاکنون این دامنه شمالی، مورد توجه و علاقه بسیاری از صخره نوردانی قرار گرفت که این کوه 3970 متری را دیواره مرگ نام نهاده بودند.

با این وجود، و برخلاف چهره مرگبار خود، اینکوه زیبایی دلچسبی نیز دارد و آن خط آهنی استکه از تونل وسط کوه عبور می‌کند.

در مسیر این خط آهن دو ایستگاه قرار دارد که مسافران می‌توانند با هربار توقف قطار در ایندو مقطع از طریق پنجره‌ای که روی دیواره کوه نصب شده مناظر بیرونی آن را به وضوح تماشاکنند. این راه آهن به ایستگاهی به نامجونگفروجوک،‌ مرتفع‌ترین ایستگاه راه آهن اروپا ختم می‌شود.

2- کوه «کانچن جونگا»؛ نپال، هند:‌این کوه با ارتفاع هشت هزار و 586 متری خود،سومین کوه مرتفع جهان نامیده شده است.

نرخ حوادث جانی در این کوهستان طی سال‌های اخیر به 22 درصد رسیده که منجر شده است کوهستان پنج گنجینه برفی" برخلاف روال جاری، متاسفانه دارای شمار بالای حوادث منجر به مرگ باشد.

حوادثی که در بیشتر مواقع به دلیل شرایط بد وسخت آب و هوایی آن به وجود آمده اند. این کوه برای اولین بار در سال 1955 توسط یک تیم کوه‌نورد انگلیسی فتح شد، اما آنها به دلیل احترام به عقاید ساکنان بومی این منطقه که قله را مکانی مقدس می‌شمردند، آن را به صورت کامل فتح نکرده و چند متری پایین‌تر از آن را انتخاب کردند. سنتی که از آن روز به بعد توسط دیگر فاتحان این کوه نیز رعایت شد. 

3- کوه «نانگا پاربات»؛ پاکستان:این کوهستان که ارتفاعی هشت هزار و 126 متری دارد، نهمین قله مرتفع جهان بوده و از نظر صعود سومین کوه پر خطر جهان به شمار می رود.

این قله که در رقابت تنگاتنگی با k2 از لحاظ مشکلات فنی صعود است، برخوردار از راه‌های ومسیرهای باریک و صعب العبوری است که رسیدن به  قله را برای کوه‌نوردان بسیار مشکل و سخت کرده است. بلندترین دامنه این کوهستان تا سطح زمین را می‌توان در ضلع جنوبی آن جست، جایی که به دامنه روپال شهرت داشته و ارتفاع آن باکوهپایه بیش از 4600 متر است.

لازم به ذکر است به دلیل مشکلات و سختی‌های صعود به قله و به دلیل دامنه خطرناک آن، نام این کوه را " آدم خوار" ‌گذاشته اند.

4- کوه «کی2»؛ پاکستان، چین:کوهستان کی 2 در سلسله جبال قراقروم دومین قله مرتفع جهان با ارتفاع هشت هزار و 611 متربه شمار می‌رود. این کوه که " کوهستان وحشی" لقب گرفته یکی از خطرناکترین قله‌های جهان نیزنام گرفته است.

عبور از یخچال‌های پر پیچ و خم، صعود ازصخره‌های پر شیب و طی کردن مسیری با ستون‌های یخی که هر لحظه خطر سقوطی ناگهانی را در بردارند، ساده ترین راه‌هایی هستند که کوهنوردان را به قله رهنمون می‌کنند. آمار حوادث مرگباردر این کوهستان بسیار بالا است به نحوی که ازهر چهار کوه‌نورد، تنها سه نفر زنده به قله دست پیدا می‌کنند.

5- کوه «آناپورانا»؛ نپال:خطرناکترین قله جهان، کوهی است که با ارتفاع هشت هزار و 91 متری خود، دهمین کوه مرتفع نامیده شده است.

آناپورا که آنرا الهه برداشت محصول نیزمی‌نامند برای اولین بار در سال 1950 فتح شد واز آن زمان تاکنون 130 کوه نورد دیگر نیز موفق به رسیدن به قله آن شدند.

با این وجود کشته شدن 53 کوه نورد در مسیرصعود به این قله نرخ حوداث مرگبار در آن را به40درصد رساند، که در این بین آناپورا راتبدیل به خطرناکترین کوهستان جهان کرد.

جلوی صعودهای بی در و پیکر در سبلان گرفته شود !

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: باید جلوی صعودهای فله‌ای و بی ‌در و پیکر به قله سبلان گرفته شود چرا که گاه این صعودها مشکلات و حوادث ناگواری را به دنبال دارد.

بهرام غیبی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حادثه اخیری که برای کوهنورد مشگین‌شهر رخ داد به خوبی شاهد فعالیت سه روزه امدادگران و صرف بیش از 8 میلیون تومان اعتبار برای مددرسانی به حادثه‌دیده این صعود بودیم که در کنار آن بخشی از امکانات و ظرفیت منابع انسانی صرف نجات‌ بخشیدن به این کوهنورد مشگین‌شهری شد در حالی که با ساماندهی صعود به سبلان می‌توانستیم راحت‌تر و زودتر از این به حادثه‌دیدگان بشتابیم.

وی تصریح کرد: کوهنورد مشگین‌شهری که در اطراف یخچال‌های سبلان دچار سانحه شده و بر اثر برخورد با سنگ‌های دره بسیار عمیق از ناحیه سر و صورت آسیبی جدی دیده بود، امدادگران ما بیش از سه ساعت تلاش کردند تا این کوهنورد را از میان صخره‌ها و یخچال‌های سخت و صعب‌العبور بیرون بکشند و تحویل پزشکی قانونی و خانواده متوفی کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل افزود: در جریان این امدادرسانی 60 نفر از همکاران امدادگر ما در قالب 10 تیم به صورت زمینی و تیمی نیز در قالب امداد هوایی به کمک حادثه‌دیده این صعود شتافتند که در این زمینه می‌توانستیم با راهنمایی صعود‌کنندگان بهتر از این عمل کنیم.

غیبی گفت: امیدواریم هیئت کوهنوردی و اداره کل ورزش و جوانان سیستمی را ساری و جاری کند تا بر اساس آن تیم‌های صعود‌کننده فله‌ای و دیمی برای صعود به سبلان اقدام نکنند بلکه به دنبال کسب مجوز لازم بوده و خود هیئت نیز از قبال صدور مجوز مبالغی را دریافت کند تا خرج ارائه خدمات مطلوب به کوهنوردان باشد.

این مسئول تاکید کرد: اگر این ساماندهی به معنای واقعی و با گرفتن اخذ تعهد با هدف یقین پیدا کردن به سلامت فرد صعود‌کننده و دریافت شماره تماس با صعود‌کنندگان همراه باشد قطعاً حوادث ناگوار به حداقل رسیده و ما یک وضعیت مطلوب‌تری را در حوزه صعود موفقیت‌آمیز و جلوگیری از برخی حوادث و نارسایی‌ها شاهد و ناظر خواهیم بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیان داشت: ما اگر اطلاعات و شماره تماسی از فرد صعود‌کننده و تیم‌ها داشته باشیم در کمک‌رسانی به آنها در زمان وقوع حوادث بسیار موفق‌تر و شایسته‌تر عمل خواهیم کرد و اینگونه نخواهد بود که بیش از سه چهار روز وقت، انرژی و هزینه‌مان را صرف پیدا کردن جسد یک کوهنورد کنیم یا بخواهیم در مددرسانی به وی پیشقدم شویم.

آشیانه بالگرد تهیه شود در تحویل آن هیچ مشکلی وجود ندارد

غیبی در خصوص پیگیری‌های لازم برای تحویل یک دستگاه بالگرد به استان حادثه‌خیز اردبیل نیز گفت: توافق شده است که آشیانه بالگرد با اعتبارات استانی تدارک دیده شود تا امکان حضور یک دستگاه بالگرد ثابت یا موقت در این استان فراهم آید.

وی عنوان کرد: اگر این آشیانه بر اساس تعهد استانداری و سازمان امداد و نجات و هلال احمر به موقع آماده شود ما مجوز لازم را دریافت می‌کنیم تا یک بالگرد اختصاصی به استان اردبیل داده شود و یا حداقل اینکه بالگرد آذربایجان شرقی نصفی از ماه را در این استان مستقر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کوهنورد مشگین‌شهری که در هفته گذشته در هنگام بازگشت از سبلان دچار سانحه شده بود بعد از گذشت سه روز و پیگیری نیروهای امدادی جسد این کوهنورد مشگین‌شهری جمعه گذشته از میان صخره‌های یخچالی سبلان پیدا شده و تحویل مراجع ذیربط و خانواده متوفی شد به طوری که در پیدا کردن این کوهنورد گمشده جمعیت هلال احمر استان اردبیل با بسیج تمام امکانات سعی وافری را به کار گرفت تا اطلاعات موثقی در این زمینه پیدا کرده و این کوهنورد را در صورت امکان سالم تحویل خانواده‌اش دهد که به دلیل ناآشنایی این کوهنورد به مسیر صعود و حادثه‌ای که برای وی رخ داد با تلاش گسترده نیروهای امدادی کوهستان جسد وی از میان صخره‌ها بیرون کشیده شد.

شناسایی گونه جدیدی از یک پستاندار گوشت خوار

یک گربه با صورتی شبیه خرس، اولینگیتو نام گونه جدیدی از یک پستانداران گوشتخوار است که جانورشناسان آمریکایی موفق به شناسایی آن شده اند.
به اعتقاد محققان، این جانور آخرین حلقه از خانواده پستانداران است و راکونها نیز به آن تعلق دارند.
یک جانورشناس می گوید: "ما نتوانستیم کسی را بیابیم که این حیوان را بشناسد و نمی توانستیم نام بومی آنرا نیز بیابیم به همین خاطر از نام اولینگیتو استفاده کردیم. اکثر افرادی که با آنها صحبت کردیم و یا با آنها تحقیقات انجام دادیم تفاوتی بین گونه های کینکاجو و اولینگو با اولینگیتو قائل نبودند.”
اولینگیتو ۹۰۰ گرم وزن دارد و بیشتر در ارتفاع بین ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح زمین زندگی می کند.
پیش از این جانورشناسان بقایای اولینگیتوها را در موزه های جانورشناسی شناسایی کرده بودند ولی در مورد وجود آنها در طبیعت شک داشتند. انتشار ویدئویی از یک جانورشناس اکوادوری که این جانوران را به تصویر کشیده بود، شک آنان را به یقین تبدیل کرد.



بانوی اورست

 Džunko Tabei

38 سال پیش جونکو تابئی کوه نورد ژاپنی اولین بانویی شناخته شد که قدم بر بام جهان ، اورست می گذاشت و از آنجا به بعد بانوی اورست لقب گرفت . این کوه نورد 63 ساله در اوایل ماه آگوست از جمهوری چک دیدن کرد تا بلندترین و زیباترین قله این کشور به نام اسنزکا به ارتفاع 1602 متر را صعود کند.

جونکو فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی است ، در همان دانشکده محل تحصیل عضو کلوپ کوه نوردی شد و بعد از  فوجی ماترهورن را صعود کرد ، او علاوه بر اورست نخستین بانویی است که هفت قله بلند هفت قاره را نیز صعود کرده ، جونکو از  فعالان حفظ محیط کوهستان نیز می باشد .

آخرین خبر از حادثه علم کوه

خبر های جدید از حادثه علم کوه:

نجمن پزشکی کوهستان ایران: طی تماس تلفنی که در ساعت 11.30 صبح امروز با اعضاء تیم جستجو و امداد گرفته شد هلی کوپتر امداد هلال احمر حدود ساعت 9.45 در علم چال با پیاده کردن دو تن از نیروهای هلال احمر(جناب پیمان یاوری) عملیات انتقال جسد فرد حادثه دیده را با هماهنگی دو تیم از کوهنوردان همت شمیران که یک تیم از ابتدای صبح امروز از طریق گرده آلمانها به سمت سنگ سماور صعود نموده بود و جهت انتقال پیکر مصدوم اقدام نموده اند.

همچنین قرار شد تیم دیگری از ارتفاعات پایین تر نسبت به دسترسی به جنازه فرد حادثه دیده دسترسی پیدا کنند.

همچنین در ساعت 12.40 طی تماس دیگری با امدادگران منطقه پیکر فرد حادثه دیده به پایین یخچال غربی منتقل شده و قرار است توسط امدادگران به یخچال شرقی(علم چال) منتقل گردیده تا توسط بالگرد یا قاطر به پایین آورده شود.

قله گر سپیدان صعود شد

 جمعه 25 مرداد ماه توسط تیم آموزشی ، قله گر سپیدان به ارتفاع 3320  متر صعود شد . 

کوه گر:
موقعیت و ارتفاع، در شمال اردکان واقع گردیده ارتفاع آن از سطح دریا 3320 متر می باشد.
واژه گر به معنای کوه
مسیرهای صعود: دارای مسیرهای متعددی می باشد که مسیر اول از ابتدای راه خاکی که به طرف رنج منتهی می گردد از زیر پناهگاه برم فیروز شروع و به طرف قله و به صورت خط رأسی در امتداد می باشد. مسیر دوم از راهدارخانه  سه چاه شروع و به طرف قله و مسیر سوم با گذشتن از دشت مور از چشمه و سیب شروع و با گذشتن از دره هادی و .........و گودومیش به قله منتهی میگردد .
چشمه های واقع در منطقه :1-چشمه سیله ابوالفتح 2-چشمه وسیب 3-چشمه پاریز  4-چشمه دوبرده
پوشش منطقه از انواع گیاهان دارویی و انواع گونهای پوشیده شده است.

در جنوب کوه رُنج، کوه گر(gar) با امتداد غربی-شرقی قرار گرفته است. دره ما بین کوه گر و کوه رُنج، سَعلَکی نامیده می شود. در غرب کوه رُنج، کوه برم فیروز با ارتفاع 3720 متر قرار گرفته و آنسوی کوه برم فیروز در دوردست، قله پازن پیر دنا به چشم میخورد. در شمال کوه رُنج، کوه های کم ارتفاعی وجود دارد تا وقتی که به رودخانه کر برسیم. آن سوی رودخانه کر، کوه گر کامفیروز واقع شده و در دوردست ها قله بل اقلید نیز به چشم میخورد. 

 

شرکت کنندگان : علی معتمد - امیر الهی - محمدصادق بیابانی - پیمان صادقی - روح اله حیاتی - محمد علی پورهادی  - محسن بافندکار - مرضیه جعفری - آذر جعفری - زهرا ابوالحسنی و محسن لقمانی و راننده آقای قنبری 

بدین وسیله اولین صعود به ارتفاع بالای 3000 متر را به شرکت کنندگان تبریک گفته و آرزوی سلامت و سعادت برایشان داریم .

نجات کوهنورد مالزیایی در ارتفاعات دماوند

ساری / تلاش 14 ساعته برای نجات کوهنورد مالزیایی در ارتفاعات دماوند

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری از روابط عمومی جمعیت هلال احمر مازندران، امدادگران کوهستان جمعیت هلال احمر مازندران در جریان 14 ساعت عملیات زمینی و هوایی کوهنورد مالزیایی را از خطر مرگ در ارتفاعات پنج هزار متری دماوند نجات دادند.

این کوهنورد جوان در حالی که به همراه یک تیم 12 نفره از کوهنوردان هموطن خود به ارتفاعات قله دماوند رفته بود، در راه بازگشت مسیر را گم کرده و زمین‌گیر شد و پس از آن اقدامات تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر آمل به دنبال دریافت گزارشی از ناپدید شدن یک عضو از تیم کوهنوردان مالزیایی در ارتفاعات 5 هزار متری قله دماوند آغاز شد.

ین کوهنورد و سایر اعضای تیم چند روز قبل برای صعود به قله دماوند عازم این کوه مرتفع در شمال ایران شدند اما وقتی در حال بازگشت به دامنه بودند متوجه مفقود شدن یکی از همراهان خود شده و در تماس کوتاهی که با کوهنورد ناپدید شده داشتند مشخص شد او به محض این که متوجه شده راهش را گم کرد در همان محل زمین‌گیر شده است.

امدادگران کوهستان هلال احمر با دریافت این گزارش در قالب یک تیم پنج نفره به ارتفاعات مورد نظر اعزام شدند در حالی که به دلیل شرایط بد جوی کار تجسس برای ردیابی کوهنورد مالزیایی با مشکل روبه‌رو شده بود، اطلاعات به دست آمده حکایت از آن داشت که تجهیزات موجود به همراه این مرد برای زنده ماندن او ناکافی است و به نظر می‌رسید اگر هر چه سریع‌تر او پیدا نشود، جانش در معرض تهدید باشد.

به این ترتیب در حالی که تا ساعات نخستین روز بعد حادثه امدادگران کوهستان هلال احمر مازندران موفق به دست آوردن ردی از او نشده بودند چاره کار را در بهره‌گیری از بالگرد امدادی دیده و درخواست گشت هوایی و فیلم‌برداری از منطقه و محدوده مورد نظر صادر شد.

با بررسی‌های انجام شده روی فیلم‌های تهیه شده و ارسال اطلاعات مورد نیاز، تیم امداد و نجات مسیر احتمالی ناپدید شدن کوهنورد مالزیایی را به دست آورده و 14 ساعت بعد از آغاز عملیات امداد و نجات در ارتفاع 5 هزار متری او را در حالی که وضعیت جسمی خوبی نداشت، پیدا کردند.

با انتقال این کوهنورد به پایگاه دوم کوهستانی، عملیات مداوای او انجام و سپس کوهنورد مورد نظر از طریق سفارت مالزی در تهران به سایر اعضای تیم ملحق شد.

آخرین خبرها از حادثه در منطقه علم کوه

آخرین خبرهای حادثه علم کوه:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: بنابر آخرین خبر های رسیده با توجه به ابری بودن منطقه عملیات اعزام هلی کوپتر امداد هلال احمر جهت یافتن مجروح و یا پیکر حادثه دیده امروز امکان پذیر نبوده و فردا شنبه 26 مردادماه 1392 ساعت 7.30 صبح هلی کوپتر سازمان امداد و نجات هلال احمر با خلبانی "کاپیتان گودرزی"(خلبان امداد هلی کوپتر در حادثه زمستان سال گذشته که در ارتفاع 5000 متری پرواز امداد داشتند) از پایگاه خلیج تهران به منطقه اعزام خواهد شد.

یکی از کفش های مصدوم ظهر امروز پیدا شده و حدود ساعت 17 نیز پیکر بی جان مصدوم در حدود 200 بالای یخچال اسپیلت یافت گردیده است.

در تلاش است تیمی فنی و آشنای به جستجو و کار روی دیواره از کوهنوردان حاضر در منطقه خصوصا کوهنوردان "گروه کوهنوردی همت شمیران" تشکیل و ساعت 9 صبح با رسیدن بالگرد هلال احمر از تهران بصورت یک تیم تخصصی و هماهنگ با امدادگران هلال احمر به سرپرستی آقای "پیمان یاوری" فعالیت جستجو و حمل پیکر کوهنورد را آغاز نمایند.

امروز یک تیم 9 نفره زبده از کوهنوردان "گروه کوهنوردی همت شمیران" جهت عملیات امداد اعلام آمادگی نموده اند تا با سرپرستی آفای اجسان احمدی جهت عملیات امداد وارد عمل شوند احتمالا تعدادی از نفرات می بایست با صعود قله و فرود دیواره غربی و مسیر گرده عملیات جستجو را آغاز نمایند.

پی نوشت از وبلاگ کالاهو(حادثه علم کوه از زبانی دیگر):

بنا بر تماس تلفنی حوالی ساعت 2 بعدازظهر دیروز پنجشنبه مورخ 24 مردادماه با مسول مجتمع کوه نوردی رودبارک متاسفانه مطلع شدیم که کوه نوردانی از گروه آرش برازجان به سرپرستی آقای کلانتری در مسیر گرده آلمان ها دچار حادثه شده و آقای مجید مهاجری در طول آخر زیر تک رکابی سقوط کرده اند. طی آخرین اخبار رسیده، امروز موقعیت نفر حادثه دیده مشخص شده و کوه نوردانی که در منطقه حضور دارند برای حمل شخص سقوط کرده فردا از علم چال رهسپار گرده آلمان ها خواهند شد. درباره زنده بودن شخص حادثه دیده اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما به نظر می رسد که تراژدی دیگری در منطقه ی علم کوه بوقوع پیوسته است. اطلاع دقیقی از شرح حادثه در دسترس نیست اما با توجه به نقل و قول کوه نوردانی که در گرده آلمان ها در همان روز در حال صعود بوده اند اتکا به طناب های پوسیده مسیر علت سقوط بوده است.

کشف جسد کوهنورد گم شده در سبلان

با کشف جسد کوهنورد نوجوان؛ عملیات تجسس پایان یافت:

2800

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بنابه گزارش سایت هیئت کوهنوردی مشکین شهر لحظاتی پیش از سوی گروه های حاظر در منطقه ، خبری مبنی بر کشف جسد رامین نوروزی در سبلان به دستمان رسید .

پس از بیش از ۶۰ ساعت تلاش مداوم تیم های تجسس در منطقه ، تنها  منطقه  ای که دور از نظر گروه های تجسس مانده بود ، گرده سبلان بود . امروز صبح تیمی متشکل از کوه نوردان حرفه ای و تازه نفس مشکین شهر برای کاوش در این منطقه تشکیل و به منطقه اعزام شد ، که پس از ساعتها پیمایش این مسیر سعب العبور و خطر ناک حوالی ساعت  ۱۵:۳۰ خبری مبنی بر کشف جسد کوهنورد ناپدید شده در قسمت پایینی یخچال شمالی سبلان به مرکز پشتیبانی مخابره شد . گروه های امداد و تجسس در حال انتقال پیکر کوهنورد نوجوان به سمت آمبولانس و سپس انتقال آن به مشگین شهر هستند .

ما نیز یه نوبه خود این حادثه غم انگیز را به خانواده رامین نوروزی و همچنین جامعه کوهنوردی و همچنین شما عزیزان تسلیت عرض نموده و امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم .

Voto ترکیبی از اجاق گاز و پیل سوختی

Voto ، ترکیبی از یک اجاق گاز کوچک و شارژر پورت USB است که با یک پیل سوختی کار می کند.


Voto بسیار مناسب برای علاقه مندان به محیط زیست که نمی خواهند برای پخت و پز از آتش استفاده کنند. استفاده از آتش خطر آتش سوزی برای جنگل ها را خواهد داشت بنا براین این وسیله برای مسافران کاربرد دو منظوره خواهد داشت.

Voto ، ترکیبی از یک اجاق گاز کوچک و شارژر پورت USB است که با یک پیل سوختی کار می کند.

برای شارژ دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد.

 


Voto بسیار مناسب برای علاقه مندان به محیط زیست که نمی خواهند برای پخت و پز از آتش استفاده کنند. استفاده از آتش خطر آتش سوزی برای جنگل ها را خواهد داشت بنا براین این وسیله برای مسافران کاربرد دو منظوره خواهد داشت.

منبع:http://shahrammoradi.com/

مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در سلامتی انسان و محیط

بر اساس آمارها در حال حاضر سالانه 10میلیون تن پلاستیک در صنایع بسته بندی ایران استفاده می شوند که از این مقدار 570 هزار تن به تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اختصاص دارد که همچنان در حال رشد می باشد.
ظروف پلاستیکی از چه موادی ساخته شده اند:
1- پلی اتیلن ترفتالات (PET) که اغلب در بسته بندی نوشابه، آب معدنی و محصولات مشابه استفاده می گردد. برای نگهداری ترشیجات مخصوصا در مقابل نور خورشید و برای نگهداری و مصرف مایعات داغ به هیچ وجه توصیه نمی گردد.2- پلی پروپیلن (PP) که فیلم آن در بسته بندی انواع پفک، چیپس و محصولات مشابه کاربرد دارد. ایمنی نسبتا مناسبتری دارد.
3- پلی اتیلن با دانسیته بالا ( (HDPE و با دانسیته پایین ((LDPE، تاثیر گذاری کمتری بر روی موادغذایی دارد.
4- پلی استایرن (PS) در ساخت انواع ظروف یکبار مصرف فومی و غیر فومی مانند لیوان، بشقاب، ظروف دربدار یکبار مصرف و ...کاربرد دارند. این مواد از ترکیبات آروماتیک و سرطانزا محسوب می شوند که طبق هشدارهای کارشناسان در درازمدت تاثیرات مضری بر سلامتی انسان خواهند داشت.خطرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی چیست؟

یکی از راههای تاثیر گذاری پلی استایرن بر سلامتی انسان مهاجرت مونومرهای آن در شرایط اسیدی و قلیایی از ظروف بسته بندی به مواد غذایی می باشد، ولی با وجود هشدارهای مختلف کارشناسان، ظروف یکبار مصرف چنان جایگاهی پیدا کرده اند که استفاده از آنها گریز ناپذیر است. از سوی دیگر با گذشت حدود 30 سال از ورود ظروف یکبار مصرف به کشور حجم بسیار زیادی از این ظروف، از ماده ای بسیار خطرناک و سرطانزا به نام پلی استایرن ساخته می شود که وزارت بهداشت نگهداری ،حمل و نقل و بسته بندی غذا با دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد و نیز غذاهای چرب را در این ظروف بسیار خطرناک اعلام کرده است.
مروزه در بیشتر کشورهای جهان استفاده از این ظروف منسوخ و از رده خارج شده است ولی با این وجود در کشور ما به دلیل سادگی فرآیند تولید و نیز ارزان بودن مواد اولیه پتروشیمی، تولید آن همچنان در حجم بسیار وسیعی در حال انجام است، موادی که تجزیه آنها در خاک بین 300-500 سال به طول می انجامد و در طی این مدت با نفوذ مواد شیمیایی آن به زمینهای کشاورزی و منابع آبی اثرات جبران ناپذیری را بر سلامت انسانها و محیط زیست وارد می نماید که ممکن است از طریق ژنوم انسانی به نسلهای بعد نیز انتقال یابد.

راه حل چیست؟اما راه حلی که برای حل این مشکلات وجود دارد و امروزه در بسیاری از کشورها طرفداران بیشماری پیدا کرده است استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشاء گیاهی و از بازمانده های نشاسته ذرت، برنج، سیب زمینی و گندم میباشد. ظروف یکبار مصرف گیاهی در مدت 3-6 ماه در طبیعت تجزیه شده و به موادی سازگار با محیط زیست تبدیل می شوند، همچنین از بقایای آنها می توان در خوراک دام استفاده نمود. از سوی دیگر، در حالیکه ایران به عنوان یک کشور نفتی و صاحب سوختهای فسیلی به سرمایه گذاری عظیم برای تولید پلیمرها اقدام کرده است و شاید قدمت تولید این نوع پلاستیکها در مجتمع های پتروشیمی، از جمله بندر امام (ره)، اراک و تبریز به حدود 20 سال برسد، اما امروزه در مقایسه با کشورهای دیگر نظیر انگلیس، با مصرف سالانه 7/1 میلیون تن، چین 16 و هند 5/4 میلیون تن پلاستیک در ابتدای مسیر می باشد، بنابراین می توان با سیاستگذاری ها و راهبردهای منطقی برای حفظ محیط و سلامت افراد اقدامات لازم را انجام داد.

قانون مدیریت پسماندمطابق با آئین نامه مدیریت پسماند، واحدهای تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، ملزم هستند سعی در جمع آوری و بازیافت ظروف تولید شده داشته باشند. همچنین کارخانه ها نباید در تولید ظروف یکبار مصرف از مواد خطرناک استفاده نمایند و باید موادی به کار گیرند که بازیافتشان آسان باشد و پس از تولید نیز باید برای مدیریت زباله های آنها اقدام شود.

فرهنگ سازیبعضی از حامیان محیط زیست نیز برای حل معضل زیست محیطی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی فعالیتهای فرهنگی و اجرائی را شروع کرده اند که اجرای طرح فرهنگی حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از جمله این فعالیتها می باشد. در بعضی از کشورها مانند کشورهای اروپایی ایجاد قوانین و مقررات خاص مانند دریافت مالیاتهای سنگین تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کنار فرهنگ سازی و آگاهی بخشیدن در مورد خطرات استفاده از آنها در رسانه ها، مدارس و ... از طریق متولیان امر بهداشت سبب کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش تولید این ظروف شده است و در مقابل سرمایه گذاری و تحقیقات در امر تولید و استفاده از ظروف با منشاء گیاهی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

خصوصیات ظروف پلیمری گیاهیدر مورد خصوصیات پلیمرهای گیاهی می توان گفت که استفاده از این پلیمرها هیچ محدودیتی نداشته و تمام انواع ظروفی که از پلاستیکهای معمول ساخته می شود با پلیمرهای گیاهی هم قابل تولید است، پلیمرهای گیاهی در مایکروفر قابل استفاده هستند و دمای 90 تا 100 درجه را براحتی تحمل می نمایند، در عین حال هیچ ماده سمی از آنها آزاد نمی شود. این در حالی است که در کشور ما میزان تولید ظروف گیاهی نسبت به ظروف پلاستیکی بسیار کم می باشد که پاسخگوی نیاز بازار نیست، لذا استفاده از ظروف شیشه ای با رعایت بهداشت فردی و ظروف کاغذی و یا استفاده از ظروف پلی پروپیلن با درصد سمیت کمتر و همچنین استفاده از ظروف پلی استایرن جهت مایعات با دمای کمتر از 65 درجه سانتیگراد راه حلهای مناسبی است که فعلا از سوی کارشناسان توصیه می گردد.

از ظروف دارای پروانه ساخت استفاده کنیماز آنجاییکه استفاده از ظروف پلاستیکی بازیافتی مانند سرنگ، بطریهای سرم و کیسه های خون، ظروف نگهداری مواد شیمیایی و .... در پروسه تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی امکانپذیر است،لذا اطلاع رسانی در خصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف مورد تائید وزارت بهداشت (دارای پروانه ساخت) و کنترل و نظارت بر واحدهای تولید و پخش ظروف یک بار مصرف از سوی این وزارتخانه راه حلهای منطقی در حال انجام است. از سوی دیگر با تغییر در خطوط تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و تغییر کاربری آنها به خطوط تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی می توان گامی مهم در حل این مشکل برداشت.

تمرین در شرایط کمبود اکسیژن


انجمن پزشکی کوهستان ایران: یکی از تمرین های موثر هیمالیانوردی ، تمرین کمبود اکسیژن (Hypoxic Training) نام دارد . می دانیم که علت اصلی آغاز روند هم هوایی ، کمبود اکسیژن در ارتفاعات است .  از سوی دیگر پژوهشها نشان داده اند که سیگاریها در مقایسه با دیگران ، گلبول های قرمز بیشتری دارند و در ارتفاع از هم هوایی نسبی برخوردارند. توجه به این دو موضوع ، موجب پیدایش تمرین های کمبود اکسیژن در میان هیمالیا نوردان گردید و این تمرین ها ، انقلابی در صعودهای بلند پدید آورد.


امروزه شاهد صعودهای بسیار سریعی در هیمالیا هستیم که با مفهوم سنتی هم هوایی ، به هیچ روی قابل توجیه نیست. یکی از عواملی که چنین صعودهای سریع و بی مقدمه ای را ممکن می سازد ، تمرین کمبود اکسیژن است که بخشی جدایی ناپذیر از تمرین های روزانه کوه نوردان برتر جهان گردیده است . البته این کوه نوردان دست به تمرین های نو ظهور و نا شناخته نمی زنند بلکه همان ورزش های کمکی مورد استفاده سایر کوه نوردان را به کار می گیرند که شامل دویدن ، شناکردن و دوچرخه سواری است . تنها تفاوت در  چگونگی تنفـس ضمن تمرین است :  در تمرین کمبود اکسیژن ،  کوه نورد بطور آگاهانه و هدفمــند طوری  نفس می کشد که بدنـش با کمبود اکسیژن ملایم و نامحسوسی رودررو گردد . مثلاً اگر از دویـدن به عنوان ورزش کمـکی بهره می گیرد ضمن  روندی بلند، سرعت تنفس خود را کم کم  پایین می آورد به نحوی که اکسیژن دریافتی وی در ضمن تمرین ، همواره کمی پایینتر از میزان مورد نیاز بدنش باشد.

این کار را می توان به کمک گام شماری انجام داد. مثلاً کوه نوردی که معمولاً در هر چهار گام یک دم و بازدم انجام می دهد ، پس از شش ماه در هر شش گام و پس از یک سال در  هر هشت گام یک دم و بازدم صورت می دهد. با کاهش تدریجی اکسیژن دریافتی، بدن وی به کمبود اکسیژن واکنش نشان داده میزان هموگلوبین و تعداد گلبول های قرمز خون وی افزایش می یابد . این همان فرایندی است که پس از حضور در ارتفاعات رخ می دهد و کوه نورد را برای تحمل کمبود اکسیژن آماده می سازد. به کمک این گونه تمرین، می توان بدون حضور در ارتفاعات و صعودهای آمادگی ، خود را با کمبود اکسیژن سازگار و برای صعود سریع در هیمالیا آماده نمود. فراموش نکنیم که برنامه ریزی برای تمرین کمبود اکسیژن بسیار دقیق ، حساس و پیچیده بوده نیاز به آگاهی کامل از سازوکار این گونه تمرینها و برنامه ریزی دقیق دارد . در واقع تمرین کمبود اکسیژن همانند تیغ دو لبه است و شتاب در کسب نتیجه دلخواه ، می تواند پیامدهای ناگواری به بار آورد . بهترین توصیه برای علاقه مندان صعودهای سریع در هیمالیا این است که بدون مشورت با پزشکان آگاه و با تجربه دست به چنین اقداماتی نزنند.