گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

پدرامداد و نجات ایران درگذشت

بیژن دفتری، رییس سابق سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر و فرمانده عملیات امدادی در زمین لرزه بم، روز پنجشنبه در سن ۶۶ سالگی و بعد از تحمل یک دوره بیماری، در بیمارستان ابن‌سینا دارفانی را وداع گفت.

.

بیژن-دفتری

.

امداد و نجات ایران، موفقیت های امروز خود را مرهون تلاش مردان خستگی ناپذیری چون استاد بیژن دفتری است که  چه در عرصه داخلی و چه در عرصه جهانی نامی ماندگار از خود بر جای گذاشت و با تلاشی نفس گیر در راه ارتقا فرهنگ امدادرسانی در کشور کوشید. بم و زلزله ویرانگر آن، گوشه ای از خدمات این مرد عالیقدر است که با وجود بیماری قدیمی، لحظه ای صحنه امدادرسانی در آن شرایط دشوار را رها نکرد و با مدیریت همه جانبه، کارنامه درخشانی از فعالیت اعضای هلال احمر در میان اذهان داخلی و خارجی بر جای گذاشت.

دفتری ترویج فرهنگ ایمنی و خودامدادی را برای نخستین بار مطرح و آن را پایه امدادرسانی موثر و موفق دانست و پس از بازنشستگی نیز به تدریس، تحقیق و مشاوره ادامه داد و علیرغم بیماری، زندگی خود را درکنار مردم آسیب دیده و امدادگران داوطلب ادامه داد.

از دیگر سوابق اجرایی پدر امداد و نجات ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بنیانگذار طرح شبکه امداد و نجات جمعیت هلال احمر، مدیر دانشگاه علمی کاربردی سوانح طبیعی کشور، محقق و اولین مدرس مدیریت بحران و سوانح کشور، مدیر بیمارستان شهرستان قائمشهر، معاون امداد استان مازندران، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مازندان، معاون خدمات امدادی هلال احمر کل کشور، اولین مدیر عامل هلال احمر استان تهران، رئیس شورای سیاستگذاری پایگاه اینترنتی مطالعات مدیریت بحران.

بی شک فقدان این شخصیت امدادی، علمی و بزگوار ضایعه ای بزرگ برای جمعیت هلال احمر است. گروه کوهنوردی همت شمیران ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان، مدیران، کارکنان و اعضای خستگی ناپذیر جمعیت هلال احمر و دوستداران بزرگ مرد امداد و نجات ایران، برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از خداوند متعال مسئلت می نماید. روحش شاد و نام نیکش تا ابد جاویدان باد.

حادثه در دنا

نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان اصفهان،کوهنورد گرفتار شده در ارتفاعات سمیرم را نجات دادند.

معاون امدادو نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت : این کوهنورد دیروز جمعه 15 آذر ماه در منطقه خفر قله قاش مستان سمیرم سقوط کرده بود و بلافاصله 6 تیم تخصصی با پنج دستگاه خودرو و تجهیزات امدادی به منطقه اعزام شدند.

آقای خانبازی افزود : به دلیل نامساعدبودن شرایط جوی امکان حضور بالگرد وجود نداشت و به علت سخت گذر بودن مسیر، این فرد پس از 24 ساعت تلاش، نجات یافت و به مرکز درمانی منتقل شد.

قله قاش مستان با ارتفاع بیش از 4هزار متر بام زاگرس و بلندترین قله رشته کوه دنا به شمار می رود که در شهرستان سمیرم واقع شده است.

ورزش ، کوهنوردی و افسردگی

ورزش، کوهنوردی و افسردگی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: ورزش برای سلامتی جسم و روح ضروری است. ورزش موجب تخلیه احساسات منفی مانند عصبانیت، ناامیدی و کج‌خلقی می‌شود. این کار با تحریک تولید واسطه های شیمیایی عصبی مانند نوراپی نفرین انجام می‌شود و به بیرون آمدن شما از افسردگی کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی باید جزیی از درمان افسردگی باشد و حتی اگر به تنهایی استفاده شود نتایج شگفت‌انگیزی دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه و سه بار در هفته می تواند به اندازه‌ی روان‌درمانی برای درمان افسردگی موثر باشد. در یک مطالعه در سپتامبر سال 2000 محققان دانشگاه دوک دریافتند که ورزش به اندازه‌ی داروهایی که برای درمان و جلوگیری از عود افسردگی به کار می روند موثر است و به کار بردن همزمان ورزش و دارو اثرات بهتری دارد. همچنین ورزش عامل موثری در جلوگیری از بازگشت بیماری است. بیماران در این مطالعه از بیماری افسردگی اساسی (major depressive disorder) رنج می‌بردند. در این بررسی 156 داوطلب در یک دوره‌ی 4ماهه مورد بررسی قرار گرفتند. ورزشی که انجام می شد شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه همراه با 10دقیقه گرم کردن و 5دقیقه نرمش برای سرد کردن بدن بود که سه بار در هفته انجام می شد.                                               

در یک مطالعه‌ی معروف در دانشگاه ویسکانسین نیز مشخص شد که ورزش عامل موثری در پیشگیری از عود افسردگی است در حالیکه نیمی از بیمارانی که تنها با دارو درمان شده بودند پس از یک سال دچار عود بیماری شدند و برای درمان مجدد مراجعه کردند.

مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند که در ابتدا به نظر می‌رسد درمانها مشابه هستند اما پس از درمان کامل میزان عود در افرادی که از ورزش و مدیتیشن استفاده می‌کنند کمتر از افرادی است که با روان درمانی درمان شده‌اند.

احتمالاً در مورد افرادی که مدت زمان زیادی به بیماری مبتلا بوده‌اند ورزش به تنهایی نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد. همچنین در افرادی که در دوره‌ی حمله حاد و افسردگی شدید به سر می‌برند ورزش زیاد کمک کننده نیست. به طور کلی ورزش برای افرادی که دچار افسردگی با شدت متوسط هستند کمک بیشتری می کند.  از این آزمایشات این نتیجه به دست می آید که ورزش به اندازه‌ی درمان استاندارد دارویی در درمان افسردگی تاثیر گذار است. قبل از انجام ورزش باید از وضعیت سلامت جسمی خود آگاه باشید.  اگر قبلا ورزش نمی‌کرده اید باید این کار را آهسته و کم کم شروع کنید. گرم‌کردن بدن قبل از شروع ورزش مهم است. هر نوع ورزشی مفید است  ولی  ورزشهای پر جنب و جوش و هوازی بهتر هستند.  پیاده روی تند،  دوچرخه‌سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) ورزشهای ساده و موثری هستند.  به تدریج می‌توانید شدت و مدت فعالیت را افزایش دهید.  در صورتی که احساس منگی یا درد غیر معمول ایجاد شد،  ورزش را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

مرگ به دلیل ایست قلبی

مرگ یک کوه‌نورد به دلیل تنگی نفس و ایست قلبی!
۵۵ ساله اهل «آمل»

انجمن پزشکی کوهستان ایران: «مهدی محمدیان» روابط عمومی اورژانس 115 بابل اظهار داشت: روز جمعه در تماس یکی از کوه‌نوردان از منطقه کوهستانی «شیخ موسی» و «شالدرکلا بندپی» شرقی با اورژانس 115 بابل مبنی بر ایست قلبی یکی از کوه‌نوردان، بلافاصله تکنسین‌های اورژانس 115 بندپی به محل حادثه اعزام شدند.

 وی افزود: در این حادثه تعدادی از کوه‌نوردان آملی که برای کوه‌نوردی به منطقه «بندپی» رفته بودند مهمان یکی از کوه‌نوردان به علت کوه‌گرفتگی، کمبود اکسیژن و فعالیت ورزشی زیاد دچار ایست تنفسی شد.

 «محمدیان» بیان داشت: همراهان بیمار را بعد از ۲۰ دقیقه از کوه به جاده خاکی انتقال داده و تا قبل از رسیدن تکنسین‌های اورژانس 115 اقدامات اولیه را انجام دادند و با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و پیچ و خم زیاد جاده، نیروهای اورژانس بلافاصله خود را به موقع به محل حادثه رسانده و اقدامات اولیه پزشکی را انجام دادند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اقدامات پزشکی از قبیل CPR بر روی کوه‌نورد ۵۵ ساله انجام شد اما این اقدامات تاثیری نداشت و کوه‌نورد بابلی جان سپرد.

رئیس اورژانس 115 بابل از افرادی که دارای مشکلات قلبی از قبیل فشار خون و آسم هستند خواست از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

نجات در سبلان

نجات کوه‌نورد مشگین‌شهری پس از ۱۴ ساعت!

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بعد از گذشت ۱۴ ساعت، کوه‌نورد مشگین‌شهری از یخچال‌های «سبلان» به شکل معجزه‌آسایی جان سالم به در برد.

این کوه‌نورد مسیر خود را در راه برگشت گم کرده بود با تلاش نیروهای امدادی مشگین‌شهر از مرگ حتمی نجات یافت و به پائین کوه منتقل شد.

 

مسئول پایگاه امداد «شهید بنی‌هاشم» شهرستان «مشگین‌شهر» گفت: این کوه‌نورد شب گذشته در کوه «سبلان» راه خود را گم کرده و با باد و کولاک شدید روبرو شده بعد از تماس با تلفن همراه وی نیروهای امدادی «مشگین‌شهر» به منطقه اعزام شده و در یکی از دره‌های کوه سبلان پیدا کرده‌اند.

 

«ایرج آقایی» تصریح کرد: ما به همراه سه گروه ۱۰ نفره اکیپ‌های امدادی خود را به منطقه اعزام کردیم و از ابتدای شب تا صبح کار جستجو ادامه داشت و بالاخره موفق شدیم کوه‌نورد را در میان دره‌ها و یخچال‌های سبلان پیدا کنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر این کوه‌نورد حال عمومی مساعدی دارد و تحویل خانوادهاش شده است.

تلاش برای نجات

تلاش امداد گران هلال احمر آ.ش برای نجات کوهنوردان:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: بعلت ریزش بهمن در منطقه کوه شاه شهیدان ارومیه سه نفر از کوهنوردان در زیر بهمن گرفتار شده اند لذا تا اطلاع ثانوی تیم امداد و نجات کوهستان آذربایجانشرقی در حال آماده باش میباشد.

همچنین برابر در خواست نیروی کمکی از طرف معاونت امداد و نجات استان آذربایجانغربی تیم پیشرو امداد و نجات کوهستان استان متشکل از آقایان میرعلی آقاسیدی ، رامین اسکندرجعفرزاد و مهدی خدائی با خوردوی آنست به منطقه اعزام شدند.

خبر تکمیلی :

طبق آخرین اخبار رسیده ، در حادثه بهمن 5 نفر دچار حادثه شده اند که 3 نفر فوت کرده و 1 نفر مفقود شده است.تیم پیشرو که هم اکنون در ارومیه مستقر  می باشد  فردا صبح به همراه تیم آنست عازم منطقه حادثه خواهند شد.لازم به ذکر است که هوای منطقه کولاکی گزارش شده است.

زمستان و چند نکته

به یاد ستوده . . . چند نکته کوهنوردی در زمستان . . . .

انجمن پزشکی کوهستان ایران: خزان کم کم رخت بر خواهد بست و روزها چنان پی هم میگذرند که گویی همین دیروز بود که فکر فرداهایمان بودیم...

با توجه به اینکه فصل سرما شروع شده لازم دونستم به چند نکته کوتاه درباره کوهنوردی در زمستان اشاره کنم:

کوهنوردی در زمستان کاری جدی است که خطرهایی در بر دارد. بدانید که چه می‌کنید و بکوشید که خانواده‌ و نزدیکان شما هم از واقعیت‌های کار مورد علاقه‌تان اطلاعاتی داشته باشند. خود را با بیمه‌های مناسب پوشش دهید.

بدون آن که در کوهنوردی غیر زمستانی مهارت یافته باشید، در زمستان به کوه نروید. گاه کوهنوردی در ماههای خارج از فصل رسمی زمستان هم می‌تواند به اندازه‌‌ای و حتی بیشتر از صعود زمستانی دشوار یا خطرناک باشد. 

حدود سه برابر زمانی که صرف یک صعود در تابستان می‌کنید، برای همان صعود در فصل زمستان در نظر بگیرید.

شیوه‌های مقابله با سرمازدگی و دیگر خطرها را فرابگیرد. اصول جست‌وجو و نجات را در برنامه‌هایی پیش از صعود‌های بزرگ تمرین کنید.

یاد بگیرید که کارهایی مانند بستن بند کفش، عکاسی، حمایت کردن و هر کار دیگری با وسایل کوهنوری را با دستکش انجام دهید.

عینک مناسب (ضد UV) و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

جانورانی مانند بزکوهی و میش، در زمستان باردار هستند و در مواردی ممکن است به علت گرسنگی و خستگی توان فرار نداشته باشند. با آنها مهربان باشید و آسوده‌شان بگذارید. حیواناتی مانند خرس هم ممکن است در سوراخ‌ها و غارها در حالت نیمه خواب باشند، به این گونه مکان‌ها نزدیک نشوید.

از سوزاندن شاخه درختان و بوته‌ها برای گرم کردن خود بپرهیزید.

گرم نگه داشتن بدن در مناطق پر برف کوهستان

گرم نگه داشتن بدن در مناطق پر برف کوهستان:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: کوه نوردی و کوه پیمایی ورزشی است که شخص را با شرایط آب و هوایی مختلف مواجه می‌کند. ممکن است کوه نورد در فصل تابستان به فاصله یک یا دو روز از درون شهرهای گرم به داخل دره‌ها و قله‌های پوشیده از یخچال‌های طبیعی و محیط‌ های سرد پا بگذارد و یا در زمستان از محیط سرد قابل تحمل به مناطق بسیار سرد و یخبندان برسد و فعالیت خود را نظیر صعود به قله‌ها یا سنگ‌نوردی بر روی دیوارهای سنگی و دیواره‌های یخی آغاز کند.

بنابراین حفظ گرمای بدن و جلوگیری از نفوذ سرما به داخل بدن از اصول حفظ و نگهداری سلامت بدن است. سرمنشأ بسیاری از بیماری‌های کوهستان نظیر ادم‌ریوی، ذات‌الریه، هایپوترمی و ... سرما است. در این مقاله انجام بعضی از کارها برای حفظ گرمای بدن و بعضی از کارها برای جلوگیری از نفوذ سرما به داخل بدن در موقعیت‌های مختلف توصیه می‌شود.

از آنجایی که فصل زمستان نماد اصلی سرماست بیشتر توجه ما به این فصل بوده و نمونه‌های ارایه شده نیز مربوط به این فصل می‌باشند هرچند که سرمای شدید بعضی از مناطق در فصول دیگر هم وجود داشته و به زمستان ختم نمی‌شود.


1- هنگام حرکت و صعود
گرم بودن بدن مهم‌تر از گرم شدن در مقابل آتش است. بنابراین زمانی که احساس می‌کنید بدن شما سرد می‌شود لباس مناسب بر پوشش قبلی اضافه کنید و لباسی بپوشید که گرمای بدن شما را حفظ کند و سرمای محیط خارج نیز به بدن شما نفوذ نکند.

 

گرمای بدن از قسمت یقه ی لباس ‌ها و گردن به مقدار زیادی خارج می‌شود پس با بستن زیپ لباس‌ها گرما را درداخل آنها حفظ کرده و از خارج شدن گرما و ورود هوای سرد به داخل لباس‌ها و در نهایت بدن جلوگیری نمایید. پارچه‌های نخی و کتانی بخار آب بدن را فورا جذب می‌کنند و زمانی که این نوع لباس‌ها در اثر فعالیت کوه‌نورد خیس می‌شوند با کمی وزش باد عمل تبخیر در آنها انجام می‌گیرد و مقداری گرما را از محیط خود که بدن انسان است می‌گیرند.

 بنابراین بدن احساس از دست دادن گرما یا احساس سرما می‌کند. مدتی طول می‌کشد تا لباس‌های نخی و مرطوب خشک شوند و به همان میزان نیز بدن به مدت طولانی گرمای خود را از دست می‌دهد. بنابراین سعی کنید هنگام حرکت، بدن بیش از حد معمول گرم نشود تا عرق کند زیرا پس از ایستادن لباس‌های خیس از عرق در اثر عمل تبخیر گرمای بدن را می‌گیرند و سبب سرد شدن بدن تا حد از کار افتادن و انقباض موقت عضله‌ها نیز می‌شوند.

 

اگر هنگام حرکت احساس گرما می‌کنید دکمه لباس یا زیپ لباس خود را باز کنید تا قبل از گرم شدن بیش از حد، و عرق کردن بدن گرمای اضافی داخل لباس خارج شود و شما احساس راحتی کنید. بیشترین گرمای بدن از منطقه سر برهنه خارج می‌شود پس برای جلوگیری از این عمل گذاشتن کلاه توصیه می‌شود و اگر کلاهی باشد که بتوان گوش‌ها را نیز بپوشاند بهتر است.

مواظب وزش باد باشید. باد به سرعت گرمای بدن را خارج کرده و سرما ایجاد می‌کند پوشش ضدباد یا بادگیر از این عمل جلوگیری می‌کند باید توجه داشت که هرچه باد شدیدتر باشد میزان سرمای ایجاد شده روی بدن بیشتر خواهد بود. سعی کنید لباس شما خشک باشد. لباس‌‌های خیس گرمای داخل لباس را زودتر از لباس خشک خارج می‌کند. لباس باید هوای داخل را خارج کند و به اصطلاح تنفس داشته باشد.

بنابراین در انتخاب لباس توجه به این نکته بسیار مهم و ضروری است پوشیدن لباس‌های ضدآب در بارش‌ باران‌های سنگین مانع نفوذ آب می‌شوند ولی از داخل عرق می‌کنند ولی لباس‌های ضدباران و ضدباد که مانع عرق کردن بدن می‌شوند. در چنین مواقعی بهتر است از این گونه لباس‌ها استفاده شود تا لباس‌های صددرصد ضدآب.

دستکش‌های چرمی گرم‌تر از دستکش‌های پشمی است و گرمای کمی از طریق دست و نوک انگشتان هدر می‌رود اما دستکش چرمی حساسیت و مهارت انگشتان را کم می‌کند و این فقط در قسمت نوک انگشتان است که در سنگ‌نوردی مهم است ولی در کوه‌نوردی تاثیری ندارد.


2- هنگام استراحت
وقتی از حرکت می‌ایستید فورا لباس گرم بپوشید. صبر نکنید تا پس از سرد شدن بدن لباس بپوشید. حتما همراه خود لباس گرم داشته باشید و زیر کاپشن بپوشید تا زمانی که کاپشن خود را درمی‌آورید گرمای بدنتان خارج نشود. لباس‌هایی که می‌پوشید باید یک سایز بزرگ‌تر از معمول باشد و نباید به بدن شما بچسبد.

جلیقه‌های معمولی برای این کار خیلی مناسب هستند. لباس‌های ضدباد، ضدآب و لباس‌های الیاف مصنوعی ضدباد از ورود سرما جلوگیری می‌کنند. پوشیدن حتی یک لباس پشمی روی لباس سرتاسری ضدباد نازک باز هم برای گرم شدن بدن مفید است. از تنقلات گرمازا در تمامی مدت روز استفاده کنید مانند کشمش، خرما، انجیر، توت و ...  این نوع تنقلات کوه‌نورد را گرم نگه می‌دارند.

برای گرم شدن سریع و به دست آوردن انرژی از دست رفته از موادی که دارای کربوهیدرات‌ها می‌باشند بیشتر استفاده کنید. این نوع مواد سریعا عمل می‌کنند و بهترین برای این منظور می‌باشند. ساندویچ‌های مربا بهتر از ساندویچ‌های پنیر است. شکلات و آب ‌نبات بهتر از انواع چیپس است. نوشیدنی گرم برای گرم کردن بدن خیلی لازم است و می‌توان با حمل یک فلاسک مناسب در طول برنامه روزانه از چای گرم، قهوه و یا کاکائوی گرم استفاده کرد.

مستقیما روی زمین سرد و خیس ننشینید حتی زمانی که شلوار واترپروف بر تن دارید. با نشستن در محل‌های سرد مقدار زیادی گرمای بدن سریعا از بدن خارج می‌شود. برای نشستن از یک زیرانداز ابر فشرده یا یک وسیله عایق یا لباسی که درکوله دارید استفاده کنید تا ضمن نرم بودن محل نشیمن گرمای بدن نیز خارج نشود.

 در هوای توفانی استفاده از سرپناه به مقدار قابل توجهی از خارج شدن گرمای بدن جلوگیری می‌کند، سرپناه‌ها، چادرهای موقتی با گنجایش 2 تا 10 نفر نیز در گرم نگه داشتن بدن مفید هستند. کوه‌نوردان و کوه‌پیمایان منفرد می‌توانند با هم اقدام به برپاکردن چادر یا سرپناه بنمایند. دو نفر با همکاری هم می‌توانند با استفاده از باتون کوه‌پیمایی یا باتون اسکی خود، به عنوان دو تیرک و مقداری پارچه یک سرپناه دونفره ایجاد کنند. این نوع سرپناه‌ها گرم نیستند ولی درهر حال از سرمازدگی و عواقب حاصل از آن بهتر است.

3- هنگام برپایی چادرتوجه کنید چادر خود را در قعر دره یا در پایین‌ترین نقطه منطقه برپا نکنید زیرا هوای سرد مناطق اطراف به این محل‌ها ریزش می‌کنند و این نقاط سردتر از مکان‌های دیگر خواهند بود. محل‌هایی که رو به سمت شیب بالای دشت یا دره است دارای هوایی کم و بیش بهتر از اعماق دره است. سعی کنید در محلی چادر بزنید که در معرض وزش باد نباشد. محلی که برای برپایی چادر انتخاب می‌کنید نباید رو به پرتگاه باشد - محل چادر را در کنار دیواره‌های سنگی غیرریزشی یا انبوه درخت‌ها انتخاب کنید تا در پناه آنها وزش باد اثر کمتری داشته باشد.


هنگام استراحت یا خواب یک بطری آب گرم می‌تواند نوک پاهای شما را گرم نگه دارد و گرمای بدن شما را حفظ کند ضمن آن که همین بطری می‌تواند در طی روز آب آشامیدنی شما را تأمین کند. از کیسه خواب خود به عنوان یکی از اقلام پوشیدنی و گرم‌کننده استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید استراحت کنید و یا هنگام مطالعه در داخل چادر و حتی هنگام غذا پختن یا خوردن آن می‌توانید به داخل کیسه خواب خزیده و بدن خود را گرم نگه دارید.

برای آن که قفسه سینه شما گرم بماند کیسه خواب را تا زیربغل بالا بکشید و دهانه آن را جمع کنید تا به پایین نلغزد. از کیسه خواب قبل از آن که احساس سرما کنید یا بدن شما سرد شود استفاده کنید در این حالت مقداری از گرمای بدن شما در داخل کیسه خواب باقی می‌ماند. اگر احساس سرما می‌کنید با کمی قدم زدن یا دویدن گرمای بدن شما تأمین می‌شود.

مقدار کمی سس تند و یا چاشنی فلفل‌دار به غذای خود اضافه کنید این سبب می‌شود که داخل بدن شما برای مدتی گرم شود ولی در استفاده از چاشنی‌های تند نباید افراط کرد. وقتی به محل استقرار چادر یا کمپ خود رسیدید توجه کنید قبل از آن که احساس سرما کنید فورا لباس‌های خیس خود را با لباس‌های خشک عوض کنید. دقت کنید! لباس‌های زیر خیس باید حتما عوض شود.

 زیر پیراهن پشمی خشک، پوست بدن را زودتر گرم می‌کند ولی آن را روی زیرپیراهن نخی خیس نپوشید. سعی کنید غذای گرم بخورید یا از آشامیدنی‌های گرم نظیر چای گرم - قهوه و کاکائوی گرم استفاده کنید تا بدن شما در طول شب گرمای خود را بیشتر حفظ کند. غذاهایی که دارای چربی می‌باشد بدن را به تدریج گرم می‌کند در صورتی که کربوهیدرات‌‌ها نظیر آب‌نبات و قند و ... بدن را فورا گرم می‌کند اما مدت آن طولانی نیست.


4- هنگام استراحت درشب
اگر هنگام استراحت در شب احساس سرما کردید لباس‌های خشک مثل کلاه، جوراب پشمی و لباس پشمی اضافه بپوشید. تنقلات مثل کشمش، خرما و غیره کمک می‌کند بدن شما مدتی گرم بماند. خوراکی‌های کربوهیدرات‌دار نظیر شکلات و آب ‌نبات و میوه‌های خشک مانند توت و انجیر و غیره می‌تواند بهترین خوراکی برای گرم کردن بدن شما باشد.

انجام ورزش‌های سبک می‌تواند بدن شما را گرم نگه دارد. می‌توانید در داخل کیسه خواب انجام حرکات موزون عضلانی و یا منقبض و آزاد کردن عضلات خود مقداری گرما در بدن خود ایجاد کنید حتی می‌توانید در داخل کیسه خواب با حرکات پرس‌های بدن به وسیله دست‌ها و پاها، بدن خود را گرم نگه‌ کنید.

با قرار دادن لباس‌های بیشتر و چیزهایی نظیر آنها در اطراف کیسه خواب مانع نفوذ سرما به داخل کیسه خواب شوید ولی از قرار دادن پوشش‌هایی که هوا از آن عبور نمی‌کند برروی کیسه خواب اجتناب کنید زیرا این نوع پوشش‌ها مانع تنفس کیسه خواب شده و بخار بدن را در داخل کیسه خواب محبوس می‌کند و بدن عرق می‌کند. نظیر پارچه‌هایی که برای حفاظت از باران از آن استفاده می‌شود.

هنگام شب یک فانوس شمعی در داخل چادر روشن کنید تا ضمن آن که محل را روشن نگه می‌دارد گرما نیز ایجاد می‌کند. از یک چادر دو تا سه نفره استفاده کنید. یک چادر را دو یا سه کوه‌نورد بیشتر از یک نفر گرم می‌کنند. پس سعی کنید در برنامه‌های گروهی از چادرهای یک نفره کمتر استفاده کنید.
اگر کیسه خواب شما کوتاه‌تر از بدن شماست می‌توانید از لباس‌های اضافی خود به عنوان بالش استفاده کنید ضمن آن که سر و بالا تنه شما نیز گرم می‌ماند. بنابراین اگر کیسه خواب تا نزدیک شانه‌های شما برسد کافی است و از لباس‌های اضافی می‌توانید برای قسمتی از بدن که بیرون کیسه خواب قرار دارد استفاده کرده و با پوشیدن آنها از نفوذ سرما جلوگیری کنید.

از زیراندازهای ضخیم و ابرهای فشرده برای خوابیدن روی زمین‌های یخ‌زده و خشک و یا پوشیده از برف و یخ استفاده کنید. اگر هنگام شب احساس سرما کردید با اضافه کردن لباس‌های پشمی غیر قابل استفاده بر ضخامت زیرانداز اضافه کنید تا سرمای کمتری به داخل کیسه خواب نفوذ کند.


5- هنگام بیدار شدن صبح روز بعد
صبح روز بعد و پس از بیدار شدن سعی کنید ابتدا لباس‌های گرم و خشک خود را در داخل کیسه خواب گرم کنید و سپس آنها را بپوشید. هنگام شب لباس‌های مرطوب از تعریق بدن خود را داخل کیسه خواب قرار دهید تا آنها درطول مدت شب خشک و گرم شوند پس از پوشیدن لباس از کیسه خواب خارج شوید.

در مناطقی که تماماً پوشیده از برف می‌باشد و دمای صبحگاهی چندین درجه زیر صفر است نباید بدن را مستقیماً در معرض سرمای صبحگاهی قرار دهید زیرا سبب سرد شدن مجراهای تنفسی و ریه‌ها و دیگر اعضای بدن می‌شود که عواقب آزار دهنده‌ای به همراه خواهد داشت. رعایت نکات فوق کمک می‌کند تا کوه‌نورد هنگام اجرای برنامه‌های زمستانی یا اجرای برنامه در مناطق سردسیر و پوشیدن از برف ایمنی بیشتری برخوردار شود.

برداشت از گروه همنورد - انجمن پزشکی کوهستان ایران

نادرترین تصاویر تاریخی دنیا

   تصاویر، ثبت کننده های تاریخ هستند به طوری که اتفاقاتی که به وسیله عکس ثبت شده اند همچنان در دفترچه تاریخ دنیا باقی مانده اند. برخی از این تصاویر بسیار نادرهستند و شاید تنها یک نسخه از آن ها وجود داشته باشد.

    در طول تاریخ تصاویری بوده اند که با مشقت های تمام به ثبت رسیده اند اما همین عکس ها این روزها ثبت کننده هایی شده اند که ارزش های بسیاری دارند. این تصاویر نادر مربوط به اتفاقات یا رویدادهایی هستند که برای هر انسانی جالب خواهد بود.

آبشار یخ زده نیاگارا



آبشار نیاگارا یکی از زیباترین نقاط روی زمین است و معمولا همیشه آب درون آن جاری است. شاید کسی باور نکند که این آبشار بزرگ در سال 1911 کاملا یخ زده بود و تصویری شگفت انگیز را ایجاد کرده است. در این سال افراد بسیاری از این آبشار یخ زده دیدن کردند و تنها یک عکس از آن باقی است. این تصویر نشان می دهد که خانواده ای در نزدیکی آبشار ایستاده اند در حالی که به طور عادی کسی نمی تواند در این نقطه بایستد.

آخرین عکس تایتانیک

تایتانیک کشتی افسانه ای است که در اولین سفر خود با کوه یخی برخورد کرده و غرق شد. تصاویر وفیلم های واقعی مختلفی از این کشتی که حتما داستان آن را بارها شنیده اید وجود دارد اما یکی از این تصاویر از باقی آن ها جذاب تر است. در این تصویر تایتانیک در میان آب دیده می شود که تازه سفر خود را آغاز کرده است. مورخین اعتقاد دارند آخرین تصویری که از این کشتی گرفته شده است همین عکس است. این تصویر در ماه آوریل سال 1912 گرفته شده است.

ساخت برج ایفل


این روزها یکی از نمادهای توریستی دنیا برج ایفل است و فرانسه و شهر پاریس را همه با این برج بلند می شناسند اما آیا تا به حال عکس مربوط به زمان ساخت آن را دیده اید. عکس بالا برج ایفل را در حالی نشان می دهد که تازه بنای ساخت آن آغاز شده است و پایه های آن بر روی زمین قرار داده شده است. این عکس در سال 1888 و همزمان با ساخت برج گرفته شده است.

بمب اتم ناگازاکی


یکی از بزرگترین فجایع تاریخ بمباران اتمی آمریکا بر روی شهر های ناگازاکی و هیروشیما است. آمریکا این حرکت را در سال 1945 انجام داد و انسان های بسیاری در این دو شهر ژاپنی جان خود را از دست دادند. تصویری که مشاهده می کنید توسط یک عکاس ناشناس گرفته شده است و شهر ناگازاکی 20 دقیقه بعد از بمباران را نشان می دهد. این عکس یکی از با ارزش ترین تصاویری است که در تاریخ ژاپن وجود دارد.

دفتر آلبرت انیشتین


یکی از بزرگترین دانشمندان و فیزیکدانانی که پا روی این کره خاکی نهاده است بدون شک آلبرت انیشتین است. این مرد در سال 1955 و روز 18 آوریل جان خود را از دست داد اما در همین زمان یک عکاس فرصت طلب به دفتر وی رفت و آخرین عکس را از این دفتر برداشت. این تصویر تمامی شلختگی انیشتین را نشان می دهد که کتاب ها و جزوات روی میز او پراکنده هستند.

کوه و طبیعت را با ما تجربه کنید

کوه و طبیعت را با ما تجربه کنید

با پیوستن به تشکیلات کوهنوردی و ورزشی مطمئن شهرمان زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان با طی کردن آموزش اصول علمی و عملی از طبیعت لذت بیشتری ببرید

با ما از کوه و طبیعت لذت ببرید و بیاموزید

باشگاه فرهنگی ورزشی شیراز جوان برای ترم فصل زمستان کارآموز می پذیرد

تلفن تماس  1078  314  0917

واپسین زمان نام نویسی و آغاز دوره 92/9/24

کوهپیمایی ، غارنوردی ، گلف ، سنگ نوردی ؛ صعود قله ، پیمایش کویر ، جنگل پیمایی ، دوچرخه کوهستان ، طبیعت گردی

بوستان خلد برین ساختمان کلاه فرنگی روزهای یکشنبه ساعت 18 تا 20


حادثه ای ناگوار در ارتفاعات شمال تهران

ریزش سنگ در ارتفاعات دآراباد جان یک نفر را گرفت . در پی ریزش سنگ در ارتفاعات دآراباد (حد و فاصل بین آبشار چال مگس و چشمه جهان) در روز جمعه مورخ 92/9/8 و برخورد آن با یک کوهنورد ُ متاسفانه منجر به مرگ آن کوهنورد گردید . این حادثه در ساعت11/45صبح و در زمانیکه این فرد که سلجوقی نام داشت و به همراه فرزند ۱۲ ساله خود در حال صعود به سمت چشمه جهان بود متاسفانه برخورد سنگ که دلیل ریزش آن مشخص نبود منجر به مرگ او شد . خوشبختانه به فرزند وی آسیبی نرسید . به همت کوهنوردان مستقر در محل حادثه و تماس های مکرر با واحد امداد کوهستان وخانواده جانباخته بعد از حدود دو ساعت امداد در محل حادثه حاضر شده و به همراه کوهنوردان حاضر عملیات انتقال پیکر کوهنورد جانباخته به پائین انجام شد. عملکرد و سرعت عمل واحد امداد کوهستان در این حادثه قابل قبول نبوده ُ شاید هم به دلیل فوت فرد حادثه دیده بوده است چرا که اگر مصدوم دارای علائم حیاتی بوده این همه تاخیر در رسیدن گروه امداد موجب مرگ او می شد! به تمامی دوستداران طبیعت توصیه می گردد هنگام صعود در این ارتفاعات با رعایت اصول کوهپیمائی ایمنی خود و دیگران را تضمین نمائید.

کوهنورد مشگین شهری گرفتار در سرمای مرگبار به زندگی بازگشت

مشگین شهر - ایرنا - کوهنورد جوان مشگین شهری پس از 14 ساعت جدال با سرما و کولاک شدید سبلان از مرگ حتمی نجات یافت.

مسوول پایگاه امداد کوهستان شهید بنی هاشمی مشگین شهر گفت: این کوهنورد عصر دیروز (جمعه) با گم کردن مسیر در حد فاصل قله و پناهگاه تا پاسی از شب در میان برف و سرمای شدید کوهستان سرگردان بود.
محسن عابدین زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال اطلاع یافتن امدادگران هلال احمر از طریق تلفن همراه این کوهنورد 25 ساله، بلافاصله گروهی از امدادگران و کوهنوردان زبده به منطقه اعزام شدند.
وی گفت: با توجه به کولاک شدید کوهستان ، تاریکی شب و از دسترس خارج شدن تلفن همراه، امکان یافتن وی تا ساعت 12 شب بی نتیجه ماند.
وی افزود: با روشن شدن هوا عملیات جست وجو دوباره از سر گرفته شد و امدادگران در نهایت تعجب با این کوهنورد که کاملا سالم و تقریبا سرحال بوده در یکی از دره های کوهستان مواجه شدند.
این کوهنورد نیز که خود از امدادگران جمعیت هلال احمر مشگین شهر است نیز گفت:
بدنبال گم کردن مسیر و از دسترس خارج شدن تلفن همراه، تونلی در میان برف حفر کردم و با استفاده از لوازم همراه از جمله کیسه خواب شب را به صبح رساندم.

برنامه این جمعه

برنامه این جمعه هشتم آبان ماه 92  کوهپیمایی قصر قباد و بازدید از آثار تاریخی آن است علاقمندان برای نام نویسی و شرکت به تلفن ارائه شده تماس حاصل نمایند .