گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

به بهانه آمدن پائیز

سرود پائیز آمد

 

             

 

 

سرود زیبای پائیز آمد

کاری از گروه کر مرکز موسیقی صدا و سیما

پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

پاییز آمد در میان درختان

لانه کرده کبوتر از طراوش باران می گریزد

خورشید از غم با تمام غرورش

پشت ابر سیاهی

عاشقانه به گریه می نشیند

 

لینک 1          لینک 2         لینک 3

الموت در حریق

دهها هکتار از مراتع الموت غربی طعمه حریق شد 

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، علی فرهادی با اعلام خبر فوق اظهار داشت: طبق گزارشات مردمی مبنی بر آتش سوزی در مراتع روستای انگورازوج واقع در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع الموت غربی ماموران یگان حفاظت اداره کل و محیط‌بانی الموت غربی بلافاصله به محل اعزام و شروع به مهار آتش سوزی کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: عملیات مهار آتش از ساعت 18 روز جمعه تا ساعت 2 بامداد به طول انجامید که متاسفانه بیش از 25 هکتار از مراتع در آتش سوخت.
فرهادی گفت: در این عملیات نیروهای هلال احمر استان، بخشداری و نیروی انتظامی رازمیان و تعدادی از نیروهای مردمی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان همکاری کردند.
وی در خصوص علت آتش سوزی در این منطقه بیان کرد: موضوع در حال حاضر در دست بررسی است و هنوز علت اصلی این حادثه به طور دقیق مشخص نشده است.
اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین



کاسه از آش داغ تر

هر کس در انجام کاری بیشتر از ذی نفع وذی صلاح و مسئول دخالت وپافشارکند از باب تعریض وتمثیل گفته می شود : فلانی کاسه گرمتر از آش است و یا به اصطلاح دیگر : کاسه داغتراز آش است .
قبلا دراینگونه موارداصطلاح دایه مهربانتراز مادر به کار برده می شد ولی درعصر قاجاریه واقعه تاریخی جالبی عنوان این مقاله را مرادف اصطلاح مزبور قرار داده است که ذیلا به شرح واقعه می پردازیم :

درزمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار همه ساله یکروز از فصل بهاردر سرخه حصار تهران برنامه آشپزان با حضور شاه وخاندان سلطنت واعیان و اشراف کشور با تشریفات خاص وبرنامه مفصلی که در مقالات آش شله قلمکار وسبزی پاک کردن در این کتاب آمده اجرا می شده است که تمام امرا و صدورمملکت درپختن این آش کذایی کار و وظیفه ای بر عهده داشته اند .

یکی سبزی پاک می کرد ، دیگری خس و خاشاک نخود و لوبیا را می گرفت یکی دیگر بادنجان پوست میکند ، یکی هم هیزم زیردیگ می گذاشت.

خلاصه تمام اعاظم کشور از زن ومرد به کاری اشتغال داشته اند و در پیشگاه سلطان خودرا به نحوی خادم وخدمتگزار جلوه می داده اند !

یکی ازمواد اساسی برنامه آشپزان این بود که چون آش شله قلمکارکاملا طبخ و آماده می شد آن را در قدح های چینی بزرگ و کوچک می ریختند و به فراخور مقام و منزلت بین وزرا و امرا و رجال وهمسران شاه که افتخار حضور داشته اند تقسیم می کرده اند .

آن گاه سفره عریض و طویلی گسترده می شد . هرکس به جای خود که قبلا معین شده بود می نشست و از ظرف مخصوصش با تظاهر به کمال میل و اشتها تناول می کرد .

سرانجام هریک از مدعوین موظف بود قدح چینی را پس ازخوردن آش پر از سکه طلا و اشرفی کند و به حضور قبله عالم تقدیم دارد ! به قول آقای دکتر احسان طباطبائی صاحب کتاب چنته درویش که در رابطه با این آش مورد بحث می نویسد :

"... دراینجا بر خلاف مثل معروف ، که هرکس به قدر پولش باید آش بخورد اتفاقا هیچکس صد یک بلکه هزاریک پول تقدیمی آش نمی خورد و این پول را فقط برای افتخارتقرب به حضور ملوکانه تقدیم می نمودند و گاهی هم ناصرالدین شاه بر سر حال بود و به کسی خیلی لطف و مرحمت داشت واز او احوالپرسی می نمود ..."

آقای مرتضویان ضمن شرح اجمالی از جشن آشپزان راجع به ریشه ضرب المثل بالا چنین می نویسد :

"... رسم چنین بود که آن شخص پس از خوردن آش ، کاسه خودرا پر از اشرفی کرده نزد شاه بفرستد ."

" با آنکه طبع بلند پرواز بشر زیادت طلب است و به هر جاه و مقامی باشد آرمان جلال و جبروت بیشتری دارد اما در این روز با آنکه مقام شامخی داشتند آرزو میکردند پست ترین مقام را داشته باشند وچون کاسه هر کس بزرگتر بود در این معامله زیادتر پول داغتر می شد می گفتند : کاسه از آش داغتر است ."

هت تریک

دیواره نورد معروف نیوزلندی ، مایان اسمیت گوبات 34 ساله در حال آمادگی برای سه صعود آزاد و بلندپروازانه در کالیفرنیا ، دره یوسمیت ، یکی از مهمترین مراکز سنگنوردی جهان است ، به عبارتی او در صدد تلاش برای ثبت یک رکورد جهانی در صعودهای آزاد و سبقت از رقبای مرد است.

مایان در حال حاضر رکورد صعود سرعتی زنان از مسیر دماغه (The Nose) ، دیواره 2307 متری ال کپ را در اختیار دارد و حالا قصد دارد که آخرین رکورد (2 ساعت و 26 دقیقه) را در هردو بخش زنان و مردان در اختیار داشته باشد .

او که ساکن کرایست چرچ نیوزلند است بخشی از هزینه اکسپدیشن خود (ده هزاردلار) را از بنیاد ورزشی هیلاری تأمین کرده و معتقد است که اگر صرفا" نگاهی محض به دشواری مسیرها داشته باشیم توان زنان و مردان یکسان است اما از جنبه رقابتی و ثبت رکورد ، توان زنان و مردان به ندرت یکسان بوده و من می خواهم ثابت کنم که زنان در این زمینه نیز قادرند توانایی نظیر مردان داشته باشند ، در صعود آزاد ، طناب ، فقط از سقوط جلوگیری می کند و کمکی به صعود شما نمی کند ، به ندرت دیده شده که دراین سبک صعود یک زن به تنهایی تلاشی را انجام دهد. مایان که قبلا" یک اسکی باز نیمه حرفه ای بوده حالا یکی از بهترین صخره نوردان جهان محسوب می شود ، اولین تلاش او در یوسمیت در این ماه بستگی به شرایط جوی ، آمادگی و سطح انرژی برای تبدیل شدن او به چهارمین فردی است که قصد دارد این مسیر را به صورت آزاد صعود کند. تلاش بعدی او صعود زنجیره ای کمتر از 24 ساعت ال کپ – هافدوم (1444متر) است .

او مدعی است صعود سرعتی ال کپ دشوار نیست اما اگر قرار باشد رکورد فعلی شکسته شود کار دشواری در پیش رو خواهم داشت . صعود زنجیره ای دو دیواره نیز به دلیل زمان محدود 24 ساعت ، طاقت فرسا است .

مایان که به نحوی توجه جهانیان را به جنبه رقابتی صخره نوردی جلب کرده در طول سال ، زمان قابل توجهی صرف سفر به تمامی نقاط جهان برای یافتن مسیرهای جدید می کند و امیدوار است که حرکت او الهام بخش سایر سنگنوردان زن باشد.

مهدی جباریان در هم هوایی

صعود مهدی جباریان تا کمپ یک ماناسلو:


manaslu-jabarian92

انجمن پزشکی کوهستان ایران: با اطلاع شدیم آقای مهدی جباریان روز گذشته (جمعه ۲۹ شهریور ۹۲) به کمپ اصلی ماناسلو به ارتفاع ۴۸۷۰ متر رسیده و امروز (شنبه ۳۰ شهریور) تا ارتفاع ۵۷۵۰ متر قله ماناسلو صعود کرده، کمپ یک خود را برپا نموده و به کمپ اصلی بازگشته است.

با آرزوی سلامتی و صعود و فرودی ایمن و موفقیت آمیز برای ایشان.

برداشت از گروه کوهنوردی همت شمیران

حادثه در مون بلان

مرگ یک کوه‌نورد ۳۰ ساله‌ی انگلیسی در «دالان مرگ» مون‌بلان!

یک کوه‌نورد انگلیسی روز شنبه هنگام بالا رفتن از یک مسیر دسترسی عمومی به کوه «مون بلان» فرانسه، معروف به دالان «گوته»، سقوط کرد و کشته شد.

پلیس فرانسه با اعلام این خبر گفت این کوه‌نورد ۳۰ ساله انگلیسی احتمالا تعادل خود را از دست داده و سقوط کرده است. وی همراه با چهار نفر از دوستانش از منطقه ای خطرناک معروف به «دالان مرگ» عبور می کرد که دچار حادثه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از گرنوبل - فرانسه - یک کوه‌نورد ۸۰ ساله برزیلی نیز اوایل این ماه بر اثر سقوط در همین منطقه جان باخت.

زنده ماندن و لذت بردن

من باید زنده بمانم تا از زندگی لذت ببرم:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: سیمون مورو کوه‌نورد ایتالیایی که در چند ساله اخیر توانسه با انجام موفقیت آمیز سه صعود زمستانی بر روی هشت هزار متری ها که یکی از آن‌ها بر روی گاشر بروم دو ( اولین هشت هزار متری صعود شده در قره قوروم در زمستان) برای خود در جامعه کوه‌نوردی آوازه‌ای کسب کند در مصاحبه‌ای چنین می‌گوید:
 
من از 100 متری قله براد پیک در زمستان در هوای خوب برگشتم. چرا؟
چون ساعت 4 عصر بود و در زمستان ساعت 5 هوا تاریک می شد! من می توانستم به قله برسم . و مطمئن بودم با رسیدن به آن وارد تاریخ می شوم. اما برای من مهم این بود که آیا خود من جایی در آن تاریخ دارم و آیا زنده می مانم که از آن لذت ببرم!
بنابراین برگشتم و با عقلم صعود کردم و نه با قلبم
با تشکر از علی پارسایی - انجمن پزشکی کوهستان ایران

جدیدترین روش درمان مارگزیدگی

با استفاده این روش، درمان انواع مارگزیدگی بدون توجه به نوع مار و سم آن قابل درمان است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت یک اسپری بینی شدند که قادر به درمان انواع مارگزیگی است.
تاپیش از این هیچ روش درمانی قابل اعتمادی برای مارگزیدگی وجود نداشت و قربانیان قبل از رسیدن به اولین مرکز درمانی جان خود را از دست می دادند
این معضل بیشتر از مزرعه داران و کشاورزان مناطق گرمسیری قربانی می گیرد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا دوسال قبل یک کیت پزشکی تولید کردند که درصورت گزیدگی انواع موجودات موذی به صورت خانگی مورد استفاده قرار می گرفت و حاوی یک آمپول تزریقی بود.

پس از استفاده و نظر سنجی، مشاهده شد که مردم به این کیت پزشکی خیلی اعتماد ندارند. همین امر باعث شد که این طرح بهداشتی در قالب یک اسپری بینی توسعه پیدا کند.
برای اجرای این طرح، چند داوطلب سالم با استفاده از سمی شبیه به سم مار کبری فلج شدند (مار کبری در ابتدا قربانی خود را فلج می کند) ولی پس از استفاده از این اسپری درمانی، در عرض ۲۰ دقیقه به حالت عادی برگشتند.
نکته جالب این است که از همین اسپری در یک زن هندی ۵۰ ساله که مدت ها از فلج صورت رنج می برد نیز استفاده شد و بیماری او به طور کامل درمان شد.
تابحال از این اسپری بیینی در چند مورد مارگزیدگی استفاده شده و نتیجه کاملاً رضایتبخش بوده است.
سالانه حدود ۱۲۵ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر گزیدگی از دست می دهند. قربانیان در ابتدا توسط نوروتوکسین مار یا عقرب فلج می شوند و سپس به دلیل نارسایی تنفسی جان خود را از دست می دهند.

خبر تکمیلی بهمن در چوآیو

پیرو خبر ارسالی عظیم قیچی ساز مبنی بر ریزش بهمن در ارتفاعات ماناسلو و مصدومیت سه شزپا، امروز سایت شخصی عظیم قیچی ساز، اطلاعات کامل تری را از این حادثه منتشر کرد. در این سایت به نقل از وب سایت شخصی "فرران" (Ferran Latorre) یکی از اعضا تیم چوایو آمده است: دیروز بهمنی بین کمپ 1 و 2 چوآیو فرو ریخت و سه نفر از چهار شرپایی که در حال صعود بودند، مصدوم شدند. بارش سنگین برف در روزهای اخیر و باد دلایل اصلی این حادثه بود. بهمن بزرگ نبود اما قابل ملاحظه بود و حدود 100 متر عرض داشت.

کی از شرپاها شدیدا مصدوم شد (چندین بریدگی و کبودی در صورت، دست و پا)، او دیروز به مرز و امروز با هلیکوپتر به کاتماندو منتقل شد 

Ahir va haver-hi un allau entre els camps 1 i 2. Va agafar a tres dels quatre sherpes que anaven per endavant. Les fortes nevades dels darrers dies i el fort vent, han estat elements claus per al desencadenament fatídic. L’allau no era d’enormes dimensions, però sí que es pot considerar important, d’uns 100 metres d’ample, i que va arrossegar sobretot, a un dels tres sherpes que és el que va acabar més mal parat. Tenia diversos talls o cops a la cara, a la cama i a un braç, encara que les informacions, tot i estar aquí, no són molt precises. Ahir va ser traslladat gairebé fins la frontera i avui un helicòpter l’ha portat fins a un hotel a Kathmandu.
Amb el que ha passat hi ha una certa parada de les expedicions.
Aquesta tarda decidirem què fem.

آتش سوزی در پارک ملی گلستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سازمان محیط زیست با اعلام اینکه آتش‌سوزی در جبهه شمالی پارک ملی گلستان همچنان ادامه دارد، گفت: در صورت تداوم آتش‌سوزی تا فردا صبح، از هلی‌کوپتر برای مهار آن استفاده می‌شود.

به گزارش فارس، احمدعلی کیخا درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان اظهار داشت: طی گزارش‌های ارسالی از استان گلستان و خراسان شمالی، آتش‌سوزی از ناحیه شرق تا غرب و تا جنوب پارک ملی گلستان کنترل شده است.

معاون سازمان محیط زیست با اعلام اینکه آتش در جبهه شمالی به دلیل پوشش‌ جنگلی ادامه دارد، بیان داشت: شرایط جوی موجود (وزش باد به جهت برعکس) موجب شده است که مقداری از آتش فروکش کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به کمک نیروها و ماشین‌آلات موجود آتش در حال کنترل است اما اگر از ساعات ابتدایی این عملیات، هلی‌کوپتر نیز در اختیار بود هم‌اکنون وضعیت بهتر از شرایط موجود بود.

کیخا با اشاره به مکالمه‌ای که با رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه داشته است افزود: طی این مکالمه از رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه به منظور مهار آتش در این پارک ملی درخواست کمک کردیم و برهمین اساس مقرر شد چنانچه آتش‌سوزی تا فردا صبح ادامه یابد هلی‌کوپتر در اختیارمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون استان‌های سمنان و مازندران برای مهار آتش‌سوزی اعلام آمادگی کرده‌اند، یادآور شد: هم‌اکنون اطلاعاتی مبنی بر اینکه چند هکتار از این پارک ملی توسط حریق محاصره شده، در اختیار ما قرار نگرفته است.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه مناطقی که در محاصره حریق قرار گرفته عموماً شامل دشت‌های مرتعی می‌شود، ابراز داشت: خوشبختانه آتش هنوز به قسمت متراکم جنگلی نرسیده است.

کیخا در پاسخ به این سؤال که آیا گونه‌های جانوری در این آتش‌سوزی آسیبی را متحمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این مقطع از آتش‌سوزی گونه‌های جانواری در معرض خطر نیستند.

شرایط برپایی چادر

در مواقع بارندگی از یک نایلون زیر چادر استفاده کنید تا رطوبت از کف چادر منتقل نشود. از برپا کردن چادر زیر درختان به علت برق‌گرفتگی ناشی از صاعقه بپرهیزید.
چادر یکی از وسیله های لازم برای سفرهای خارج شهری است و اگر می‌خواهید در طول مسافرت نوروزی در چادر اقامت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم رعایت نکات زیر را جدی بگیرید.

** ابتدا باید محلی ایمن را برای چادر زدن انتخاب کنید. چادر در محلی دور از ریزش سنگ و... باشد.

** از زدن چادر در کنار رودخانه‌‌‌ها و کف دره‌‌‌ها به علت جاری‌شدن سیل و صدای آب خودداری کنید.

**محل‌ زدن چادر باید در دید باشد تا در زمان حادثه نیرو‌‌های امدادی بتوانند به راحتی محل را پیدا کنند.

**در زمین‌‌‌های پست مانند گودال‌‌‌ها چادر نزنید. چادر خود را روی علفزار‌‌ها بنا نکنید. از بر پا کردن چادر کنار دیواره‌‌‌های سنگی خودداری کنید.

** زیر پل‌‌‌ها و معابر چادر نزنید همچنین دقت کنید چادر نباید در جهت باد باشد. منطقه‌ای که برای زدن چادر در نظر می‌گیرید باید صاف باشد.

** از زدن چادر در مجاورت چشمه‌‌‌ها خودداری کنید زیرا حیوانات شب‌‌‌ها برای استفاده از آب چشمه می‌آیند که این مسأله می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد.

** در مواقع بارندگی از یک نایلون زیر چادر استفاده کنید تا رطوبت از کف چادر منتقل نشود. از برپا کردن چادر زیر درختان به علت برق‌گرفتگی ناشی از صاعقه بپرهیزید. چادر در زیر درختان بعد از مدتی بارندگی خیلی سریع‌تر خیس می‌شود.

**محل زدن چادر نباید در مسیر عابران یا حیوانات باشد. حتماً در زمان بیرون آمدن و داخل شدن به چادر در آن را ببندید چون حیوانات موذی مانند مار، عقرب و... سریع داخل چادر می‌روند.

** از برافروختن آتش نزدیک چادر و در جهت باد بپرهیزید. (باعث آتش‌سوزی می‌شود) آتش را می‌توانید پشت چادر و در جهت موافق باد در فاصله حداقل 5 متری روشن کنید.

** یک کیسه نایلون برای جمع‌آوری زباله‌هایتان در نظر بگیرید و پس از ترک محل آن را از محیط زیست بیرون ببرید.

** از استفاده از چراغ خوراک‌پزی و روشنایی که دارای شعله هستند در چادر خودداری کنید.

خیابان رنگا رنگ

این چند خیابان که در اوکراین واقع شده است بیشتر شبیه به جعبه مداد رنگی است ، زیرا در آن همه رنگها را مشاهده میکنیم . این خیابان زیبا در محله اعیان نشین است که ثروتمندان دوست دارند خانه هایشان به سبک خانه های قرن 19 باشد و دیزان آنها را نیز به آن سبک طراحی کرده اند .




















رقابتهای ورزشی عجیب

رقابت‌ها و رشته‌های عجیب ورزشی  

در گزارش زیر رقابت‌های عجیب ورزشی در اقصی نقاط جهان را مشاهده می کنید.

به نقل از دویچه وله؛ 
غلت‌خوردن برای پنیر
این رقابت بر روی تپه‌ای در منطقه "Gloucester" انگلیس برگزار می‌شود. گفته می‌شود که حدود ۲۰۰ سال از پیشینه‌‌ی این رقابت می‌گذرد. هرکس زودتر پنیر به وزن هفت پوند را تصاحب کند برنده این مسابقه است. 

پرتاب چکمه
رقابت‌های پرتاب چکمه از سال ۱۹۷۵ آغاز شده است. تکنیک پرتاب چکمه برگرفته از تکنیک پرتاب دیسک و نیزه است. رقابت‌های قهرمانی سال جاری با حضور ۶۰ نفر در برلین برگزار شد.

مسابقه دو با کفش پاشنه‌بلند
زنان دونده فقط مجاز به استفاده از کفش پاشنه بلند هستند. مسیر ۱۰۰ متری مسابقه با کفشی طی می‌شود که پاشنه آن حداقل ۷ سانتیمتر باشد. (عکس از رقابت در مکزیکوسیتی)

فوتبال در مرداب
اولین دور قهرمانی فوتبال در مرداب آلمان با حضور ۴۵۰ نفر در ایالت نیدرزاکسن برگزار شد. قهرمان این رقابت‌ها در بازی‌های جهانی فوتبال در مرداب که در فنلاند برگزار شد، نماینده آلمان بود.از عمر این رقابت ۱۳ سال می‌گذرد.

غواصی در آب گل آلود
غواصی در آب گل آلود بیشتر به رانندگی بدون چراغ در شب شباهت دارد. مسیر ۵۵ متری باید دوبار طی شود. ۲۵ سال از عمر این رقابت‌ جهانی که در ویلز برگزار می‌شود می‌گذرد. رکورد غواصی در آب گل‌الود یک دقیقه و ۲۴ ثانیه بوده است.

شیرجه با باسن
پریدن با باسن درون آب و ایجاد موج. هرکسی که موفق شود موج بیشتری ایجاد کند پیروز این رقابت است. مسابقات جهانی این رشته از سال ۲۰۰۶ برگزار می‌شود. (عکس‌ از رقابت‌های اتریش)

سطل آشغال سواری
این رشته نسبتا جدید است. افراد حرفه‌ای برای پیمودن خیابان ۳۲۰ متری با شیب ۱۲ درجه‌ به ۲۹ ثانیه زمان نیاز دارند. سرعت بعضی از سطل آشغال سواران به ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. طبق مقررات سطل آشغال باید خالی و تمیز باشد.

بوکس و شطرنج
ترکیبی عجیب از بازی فکری و مشت‌زنی. شش راند چهار دقیقه‌ای شطرنج به همراه پنج راند بوکس در درون رینگ.


پرتاب هسته گیلاس
رقابت جهانی پرتاب هسته گیلاس حاصل یک ایده در زمان رقابت‌های جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۷۴ است. این رقابت در شهر دورن آلمان برگزار می‌شود. رکوردداران این رقابت هسته‌ گیلاس را بیش از ۱۶ متر با دهان خود به پیرون پرتاب کرده‌اند.

مسابقه نعره گوزن
در نمایشگاه وسائل شکار هر ساله مسابقه نعره گوزن برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این رقابت همگی شکارچی هستند. هر کسی که نعره گوزن را به بهترین وجه شبیه‌سازی کند از سوی هیئت داوران به عنوان برنده انتخاب می‌شود.

صندلی سواری
شرکت‌کنندگان در این رقابت مجاز هستند صندلی خود را در یک مسیر ۲۰۰ متری تنها با کمک دست و پا جلو برانند و هدایت کنند. بهترین زمان ثبت شده ۲۷ ثانیه و هشت صدم ثانیه است.

دروازه جهنم

دروازه جهنم محلی است در نزدیکی روستای آخال در ترکمنستان که توسط افراد محلی این‌گونه نامیده شده‌است. در سال ۱۹۷۱ میلادی هنگامی که زمین شناسان روسی در جستجوی گاز مشغول حفاری بودند، بطور اتفاقی به حفره‌ای زیرزمینی بر می خورند.
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
زمین در محل حفاری ریزش کرده و حفره ای به شعاع ۷۰ متر ایجاد می شود. پس از نشت گاز متان در حفره، آن را آتش زدند تا بدین طریق از انتشار گازهای سمی جلوگیری کنند و از آن زمان تا کنون این حفره بدون وقفه می‌سوزد.
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
تصاویری از دروازه جهنم بر روی کره زمین !
 
 

سمپوزیم هیپوکسی

شرکت در ششمین سمپوزیوم علمی اروپایی هیپوکسی در لهستان:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: ایران در ششمین سمپوزیوم اروپایی هیپوکسی که از تاریخ 10 تا 15 سپتامبر 2013 در شهر زاکوپان لهستان برگزار گردید شرکت نمود.

در این کنفرانس که با شرکت 13 کشور از اروپا و آسیا برگزار شد آخرین تحقیقات و دستاوردها علوم هیپوکسی و تاثیر آن بر کوهنوردان و پزشکی کوهستان ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در روز اول این کنفرانس نیز گردهمایی سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی در تاریخ 12 سپتامبر برگزار گردید.

همچنین جدیدترین کتب منتشره در زمینه پزشکی کوهستان در ایران به اعضاء کمیسیون معرفی شد که مورد استقبال دکتر دیوید هیلبراند قرار گرفت و بنابر پیشنهاد دکتر حمید مساعدیان قرارشد کتب منتشره در زمینه پزشکی کوهستان که به زیانهای مختلفی در دنیا وجود دارد جهت تبادل علمی پزشکان فعال در این زمینه روی سایت اتحادیه حهانی کوهنوردی قرار گیرد.

در این سمپوزیوم کشورهای انگلستان، آلمان، ایتالیا، یونان، بلغارستان، چین، ایران، سوئد و . . . شرکت  نموده بودند. تحقیقات مختلفی نیز در زمینه پزشکی و بهداشت در مناطق کوهستانی نپال که توسط تیم تحقیقات پزشکی ADEMED از دانشگاه آخن آلمان اجرا شده بود در این سمینار ارائه گردید.

از ایران دکتر حمید مساعدیان با ارائه دو مقاله در زمینه"علت مرگ کوهنوردان در هیمالیا و کاهش انرژی" و "سرمازدگی در کوهنوردان ایرانی" ارائه گردید.

همچنین فیلم سقوط بهمن دیزین در حاشیه کنفرانس برای شرکت کنندگان پخش گردید که شرکت کنندگان را تحت تاثیر واقعیات فیلم قرار داد و از فیلم سقوط بهمن دیزین بعنوان یک فیلم آموزشی قابل توجه یاد کردند.

در این کنفرانس آقایان دکتر جلال الدین شهبازی و دکتر فریدون بیاتانی نیز شرکت نمودند که دکتر جلال الدین شهبازی مقاله"تفاوت بین کیت های امداد اورژانس و پزشکی کوهستان" را ارائه نمودند.

شهر زاکوپان از مناطق کوهستانی و بسیار زیبای جنوب کشور لهستان می باشد که مرکز کوهنوردی شرق اروپا با رشته کوه های تاتراس می باشد.


غار دست

"غار دست "در ریو واقع در استان کروز آرژانتین است . این غار 30هزار سال قدمت دارد و غاری استثنایی در زمینه هنر است . این نقاشی ها توسط جوامع شکارچی که حدود 9 تا 13 هزار سال پیش در این غار زندگی می کردند کشیده شده است. آنها از استخوانها چیزی شبیه به اسپری رنگ درست کرده بودند و برای کشیدن این نقاشی ها دور دست های خود را رنگ کرده اند ، از آنجایی که بیشتر این تصاویر مربوط به دست چپ است معلوم می شود کسانی که این نقاشی ها را کشیده اند راست دست بودند .