گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

وظایف سرپرستی

وظایف سرپرست در اجرای یک برنامه‌ کوه‌نوردی

سرپرستی برنامه کوهنوردیسرپرستی، مهم‌ترین مسئولیت در یک گروه کوه‌نوردی است. اهمیت نقش و جایگاه آن وقتی برای ما روشن‌تر می شود که بدانیم تمام تصمیم‌های اصلی و مهم بوسیله‌ی سرپرست یا تایید او انجام می شود و سلامتی و جان افراد گروه در گروی این تصمیمات است. با این اوصاف مشخص است هر فردی نمی‌تواند سرپرست یک برنامه‌ کوه‌نوردی باشد. یک سرپرست مانند مدیر ارشد یک شرکت باید از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد که تجربه، دانش، توان (روحی و جسمی) و مسئولیت پذیری بخشی از آنها است. اما آنچه در این یادداشت به آن پرداخته می‌شود بیان شرایط احراز مسئولیت سرپرستی نیست، بلکه به شرح وظایف یک سرپرست در زمان‌های، قبل، حین و بعد از اجرای یک برنامه می‌پردازد.

سرپرست کیست ؟ وظایف او چیست ؟

سرپرست هماهنگ کننده کارها است،‌ تقسیم کارها با اوست، تصمیم های لازم را با همفکری و مشورت افراد با تجربه میگیرد.

به عبارت دیگر سرپرست: یعنی کسی که نقطه نظر افراد شرکت کننده در برنامه را می گیرد و با جمع بندی و حسن انتخاب بهترین آنها را بر می گزیند و به اجرا درمی آورد . او منعکس کننده نکات و نظرات مثبت و رفع کننده مشکلات و نظرات منفی است . او نقاط قوت وافرادی قوی ومبتکر را برای بهتر شدن برنامه و اجرای آن بکار می گیرد. تقسیم کار می کند و نظارت، نه اینکه نظاره گر باشد . او در بطن قرار دارد قویها را به کمک ضعیفها می گیرد و ماشین و موتور تیم را با درایت و تیز هوشی براه می اندازد و در حین حرکت هم اگر با مشکلی برخورد نماید با کمک دیگر اعضاء صاحبنظر به رفع مسائل می پردازد .

او با دیگر افراد  گروه جدائی ندارد بلکه همگی باید پیکره ای استوار تشکیل دهند تا قویتر و مطمئن تر و با درصد خطرات کمتر به پیروزی برسند . نباید شکافی ایجاد شود و اگر پیش آمد باید به رفع آن کوشید و مرکزیت را بکار گرفت و جلسه ای تشکیل داد و موضوع را مطرح و مورد بررسی قرار داد .

هرچه شناخت سرپرست از وظایف خود و اهتمام برای انجام آنها بیشتر باشد، در زمان اجرای برنامه، با چالش‌های کمتری روبرو خواهد شد و اعضای گروه لذت بیشتری از آن برنامه خواهند برد.

آنچه در ادامه می‌آید، جدول‌های طبقه بندی شده بر اساس وظایف پنج‌گانه یک سرپرست به عنوان مدیر یک برنامه‌ی کوه‌نوردی است.

رعایت تمامی ردیف های جداول بستگی به اندازه و نوع برنامه دارد و ممکن است برخی از آنها لزومی به اجرا نداشته باشد. از سوی دیگر ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در این جداول پیش بینی نشده است و برای یک برنامه بزرگ‌تر لازم است که در نظر گرفته شود. عواملی که در ابعاد یک برنامه می توانند نقش داشته باشند عبارت است از : مدت اجرای برنامه، فصل اجرا، دشواری و سختی مسیر، درون مرزی یا برون مرزی بودن، تعداد شرکت‌کنندگان و ... است.

برخی از بندهای این جدول‌ها را می‌توان مفصل‌تر کرد. مثلا برای هر یک از مسئولین گروه شرح وظایف دقیقی در جدول جداگانه تنظیم کرد.

 

جدول‌های وظایف پنج‌گانه‌ی سرپرستی برای برگزاری یک برنامه کوه‌نوردی یا مشابه آن:

1. برنامه ریزی

ردیف

کار

زمان

1. تعیین هدف :
فتح قله ـ تمرین بالا بردن آمادگی جسمانی ـ تمرین شناسایی آمادگی نفرات یا انتخابی ـ هم هوایی ـ تفریحی و گلگشت ـ گشایش مسیر ـ شناسایی منطقه، تهیه گزارش و نقشه برداری ـ اکتشاف (مثلا غار) ـ راهنمایی گروه‌های دیگر مثل مستند سازان، جانور شناسان، گیاه شناسان و ... ـ همایش و بزرگداشت ـ ترکیبی از چند مورد
قبل
2. طراحی و برنامه ریزی شامل:
تهیه و تکمیل پرسشنامه اطلاعات شخصی و پزشکی
انتخاب نفرات و انتخاب برنامه (یکی بر اساس دیگری
قبل
3. شناسایی منطقه :
مطالعه و تحقیق جغرافیای منطقه ـ نوع آب و هوا ـ مسیرهای دسترسی ـ شهرها و روستاهای اطراف ـ زبان و گویش ـ آشنایی با آداب و رسوم بومیان
قبل
4. پیش بینی مدت زمان اجرای برنامه قبل
5. تهیه دعوت نامه و خبرنامه بر اساس نمونه (پیوست 2 و 3) و تحویل آن در زمان مناسب به دعوت شدگان
دریافت رسید دعوت نامه از دعوت شدگان
قبل
6. تعیین نوع وسیله‌ی نقلیه قبل و حین
7. برگزاری برنامه (های) تمرینی در صورت لزوم قبل
8. برگزاری جلسه (های) هماهنگی قبل
9. تخمین هزینه ها و اخذ پیش پرداخت‌ها قبل
10. تعیین مکان و زمان استراحت و چادرگاه‌ها قبل و حین

2. سازماندهی

ردیف

کار

زمان

1. ترسیم ساختار بر اساس نوع برنامه قبل
2. گروه بندی و تقسیم تجهیزات گروهی قبل

3. نیروی انسانی

ردیف

کار

زمان

1. تعیین مسئولیت‌های گروه بر پایه‌ی نوع برنامه مانند:
سرپرست ـ کارشناس فنی ـ راهنمای محلی ـ جلو دار ـ عقب دار ـ میان دار ـ عکاس ـ فیلمبردار ـ گزارش نویس ـ پزشک یا امدادگر ـ مسئول بهداشت و حفاظت محیط زیست ـ نیروی پشتیبان ـ تدارکات ـ مالی ـ کنترل کننده تجهیزات انفرادی و گروهی ـ ...
قبل
2. تهیه‌ی شرح مسئولیت، شرح وظایف، شرایط احراز(مدارک و تجربه) قبل
3. انتخاب صحیح مسئولین گروه با عنایت به شرح مسئولیت، شرح وظایف، شرایط احراز قبل

4. رهبری

ردیف

کار

زمان

1. برخورد مناسب با افراد, حفظ روحیه و حالت چهره و تشویق افراد حین
2. قوی کردن ارتباط خود با افراد گروه حین
3. مسیریابی بر اساس فنون آن حین
4. آگاهی دادن وضعیت برنامه به دوستان و والدین قبل و حین
5. اطلاع از وضعیت روحی و جسمی افراد در طول برنامه و اطلاع از اجناس و مواد خوراکی کوله افراد حین

5. کنترل

ردیف

کار

زمان

1.

بررسی پیش بینی وضعیت آب و هوا

قبل

2.

بازبینی کوله ها قبل از اجرای برنامه

قبل

3.

کنترل وسیله نقلیه و جاده

قبل

4.

نظارت بر کار مسئولین گروه، دریافت و بررسی گزارش‌ها آنها

قبل،‌حین و بعد

5.

بررسی اوضاع روحی و جسمی نفرات
بررسی پرسشنامه اولیه پزشکی نفرات ـ بررسی پرسشنامه‌ی پزشکی روزانه افراد

قبل، حین و بعد

6.

ایجاد نظم و هماهنگی و کنترل ریتم حرکت گروه

حین

7.

بررسی اوضاع کوله ها حین برنامه

حین

8.

آگاهی از کل جریان برنامه

حین

9.

پیگیری وسایل فنی و عمومی, کنترل و عودت آنها

بعد

10.

برگزاری جلسه پیشنهادات و انتقادات

بعد

11.

پیگیری موارد مالی و تدارکات باقیمانده

بعد

12.

ارائه گزارش با کروکی و نقشه و یا پیگیری از گزارش نویس

قبل، حین و بعد

کشف جسد کوهنورد

جسد کوهنورد بندرعباسی برکت صادقی دقایقی پیش ( 28 خرداد ) پیدا شد.
رییس جمعیت هلال احمر آمل گفت: جسد این کوهنورد مفقودشده در دره یخار قله دماوند پیدا شد.

نیکزاد افزود: تیم پایگاه امداد کوهستان هلال احمر آمل مستقر در پلور به منطقه اعزام شد.

وی گفت : تلاش های بسیاری از چندین روز گذشته برای پیدا کردن کوهنورد مفقودشده صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه گروه کوهنوردی از همدان جسد کوهنورد مفقودشده را پیدا کردند افزود: جسد کوهنورد بندرعباسی حدود 28 روز گذشته مفقودشده بود.

دریاچه های پنهان

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

انسان ها همیشه در نزدیکی آب زندگی کرده اند. آب نه تنها غذای انسان را تامین می کرده بلکه با زیبایی طبیعی خود تخیلات انسان را نیز به کار می گرفته است. در ادامه مجموعه ای از زیباترین دریاچه های پنهان طبیعت را برای شما جمع آوری کرده ایم:

دریاچه Ayie

دریاچه آییه که در پارک ملی Situ Gunung قرار گرفته جز مناطق حفاظت شده اندونزی می باشد. پارک ملی Situ Gunung آبشارهای زیادی نیز دارد که به زیبایی طبیعی این منطقه افزوده اند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

Hornindalsvatnet

Hornindalsvatnet با 514 متر عمق عمیق ترین دریاچه نروژ است. نزدیک ترین دهکده ها به دریاچه گروداس و موگرندا هستند که هر دو با ماشین قابل دسترسی اند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Peyto

دریاچه پیتو که از یخچال های طبیعی تغذیه می شود در پارک ملی Banff در کانادا واقع شده است. این دریاچه در ارتفاع 1800 متری واقع شده و برای دسترسی به آن باید از جاده Icefields Parkway عبور کنید.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Ashi

دریاچه آشی دریاچه ای بسیار دیدنی در منطقه هاکونه ژاپن است. این دریاچه به خاطر نمای فوق العاده از قله فوجی معروف است. دریاچه آشی به معنی دریاچه نی است چون در بستر این دریاچه نی های زیادی وجود دارد.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Ohrid

دریاچه اوهرید یکی از قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه های اروپاست و یونسکو اعلام کرده اکوسیستم این دریاچه ارزش جهانی دارد. در این دریاچه بیش از 200 گونه بومی مختلف زندگی می کنند که فقط همین جا وجود دارند. حتی ناسا هم یکی از دریاچه های تایتان (یکی از قمرهای زحل) را اوهرید نامگذاری کرده است.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Takhlakh

از این دریاچه زیبا در واشنگتن، کوه آدامز پیداست. این دریاچه با جنگل های Grifford Pinchot احاطه شده است و به همین خاطر گردشگران می توانند در هر زمانی از سال از اینجا دیدن کنند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Gunung Tujuh

دریاچه گونینگ توجو در پارک ملی Kerinci در اندونزی قرار گرفته است. کوه توجو با ارتفاع 1900 متر دریاچه را احاطه کرده است. این دریاچه بین کوهنوردان معروف است و معمولا محلی ها در آن ماهیگیری می کنند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Sampaloc

دریاچه سامپالوک در فیلیپین بین هفت دریاچه سان پابلو بزرگ ترین است. محلی ها از این دریاچه ماهی می گیرند و از بستر حاصلخیز آن برای کشاورزی استفاده می شود.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Tranquil

آب دریاچه ترانکوییل از کوه یخی که در نزدیکی آن قرار دارد تامین می شود. گونه های گیاهی و جانوری متعددی در این دریاچه زندگی می کنند که به زیبایی کوه های اطراف این منطقه می افزایند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Melissani

دریاچه ملیسانی در غاری به همین نام در یونان قرار دارد. این دریاچه خانه گیاهان زیادی است که کف آن را پوشانده اند. گردشگران به خاطر آب فوق العاده آبی اینجا و همچنین نور زیبای آفتاب که از حفره بالای غار به درون می تابد به این محل جذب می شوند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه St Mary

دریاچه سنت مری دومین دریاچه بزرگ در پارک ملی Glacier در ایالت مونتانا است. این دریاچه با ارتفاع 1400 متر آب بسیار سردی دارد و در زمستان سطح آن کاملا یخ می زند. گردشگران در تمام طول سال می توانند از این مکان دیدن کنند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Minnewanka

دریاچه مینوانکا در پارک ملی بانف در کانادا قرار گرفته و طولانی ترین دریاچه در بین مجموعه پارک های Canadian Rockies می باشد. در حال حاضر از آب این دریاچه برای سدسازی در پروژه های هیدروالکتریک استفاده می شود.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Reed Flute

دریاچه رید فلوت در غاری با همین نام در چین قرار دارد. غار یک غار طبیعی آهکی است که توسط دولت چین بسیار زیبا نورپردازی شده است. این غار سرشار از زیبایی است و در میان گردگشران منطقه بسیار معروف است.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Hallstatt

دریاچه هالستات در اتریش واقع شده و با ناحیه مسکونی Salzkammergut احاطه شده است. این منطقه جز میراث جهانی یونسکو می باشد. گردشگران می توانند در هتل های زیادی که در کنار دریاچه قرار گرفته اقامت داشته باشند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Louise

دریاچه لوییز در کانادا یک دریاچه یخی است که نام آن از شاهزاده Louisa Caroline Alberta یکی از دختران ملکه ویکتوریا گرفته شده است. رنگ زمردی درخشان این آب به دلیل گرد سنگ هایی است که با آب های ذوب شده از یخچال های اطراف به این دریاچه ریخته می شوند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Plitvice

این دریاچه در پارک ملی Plitvice در کرواسی قرار دارد. این منطقه حفاظت شده تقریبا 300 هزار کیلومتر مساحت دارد و سالانه 1.2 میلیون نفر از آن دیدن می کنند. همچنین آبشارهای بسیار زیبا در این پارک قرار دارد.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

شگفتی طبیعت

نشنال جئوگرافی درعکس های خود شگفتی وجذابیت طبیعت را به تصویرکشیده است.
درجهان هستی اطراف ما زیبایی ها وجذابیت بسیاری وجوددارد که انسان با تفکربه این زیبایی ها به قدرت پروردگار پی خواهد برد ، جهان هستی که روح وجسم انسان بههردو  آن نیاز داردباید زیبایی خود رابه انسان هدیه دهد،  نشنال جئوگرافی به سراغ سوژه های مختلفی ازجمله دنیای حیوانات ، طبیعت ومناظرطبیعی با عکس های جالب ودیدنی رفته و این بار گزیده ای از تصاویر شگفت انگیز وحیرت آور طبیعت را به تصویرکشیده است.

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

الپ سوئیس  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

فیتز روی ،ارژانتین  

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

فیتوپلانکتون ها در ساحل ،مالدیو  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

یوسمیت نشنال پارک  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

آبشار پالوس  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

صخره ایریس ،استرالیا  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

خفاش زیبایی که با دستانش اویزان هست . 


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

پل چارلس ،پراگ  

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

عکس منتخب ،ریودوژانیرو  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

طلوع خورشید ،نیو همشیر  

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

میمون عنکبوتی  

بوی زندگی

تصاویری زیبا و ساده از زندگی روستائیان که سرشار از آرامش و صمیمیت است را مشاهده خواهید کرد.
  در زندگی روستایی آرامش نقش اصلی را بازی می کند؛ یکی از مهمترین ویژگی ها و برتری های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری همین آرامش است که تنها در روستاها می توان به آن رسید؛ زندگی در روستا آدمی را از هر جنجال و قیل و قال و دود و دم رهایی می بخشد.

لذت خوردن نان محلی و چیدن میوه از درخت را تنها در روستا می توان تجربه کرد، جایی دور از شهرها و سروصدای زندگی ماشینی، جایی که دعوا بر سر یک لقمه نان وجود ندارد، و آرامش را می توان در چهره ها دید و استرس هنوز تعریف نشده است.

کسی منکر سختی های زندگی روستائیان نیست از نداشتن برق و گاهی اوقات در فصل سرما ابزاری برای گرمایش، اما طبیعت با آرامش قرین است، در قریه زندگی را می دوزند، همه یک خانواده اند و زندگی ها هنوز بوی سادگی و محبت می دهد.

در این گزارش سعی کرده ایم عکس هایی را برای شما قرار دهیم که علاوه بر زنده بودن آن بوی امید، محبت، صفا ،صمیمیت و از همه مهمتر بوی زندگی می دهند.

عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند

حادثه در سبلان

نجات دو کوهنورد ناپدید شده در کوهستان سبلان

 با تلاش شبانه گروه امداد کوهستان هیات کوهنوردی شهرستان مشگین شهر دو کوهنورد ناپدید شده در کوهستان سبلان از مرگ حتمی نجات یافتند.

سرپرست گروه امداد کوهستان مشگین شهر گفت: به دنبال اطلاع از مفقود شدن دو کوهنورد جوان در یخچال شمالی سبلان در ساعت 1.5بامداد امروز تیمی متشکل از هفت امدادگر زبده به محل اعزام شد.

بابک توحیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امدادگران پس از طی چهار ساعت طی مسافت در کوهستان به محل مورد نظر رسیده و پس از جستجو موفق به پیدا کردن این دو کوهنورد در یکی از مناطق صعب العبور شدند.
وی گفت: با انجام عملیات فنی امدادگران موفق شدند این دو کوهنورد را که در لبه یخچال اصلی زمین گیر شده بودند با انجام عملیات فنی از جمله راپل به محلی امن در کوهستان انتقال دهند.
او اظهار کرد: یکی از کوهنوردان دچار برف کوری و دیگری نیز دچار عارضه تخلیه انرژی شده بود که با انجام اقدامات اولیه پزشکی سلامت نسبی خود را بازیافتند.
وی افزود: ساعت 10 قبل از ظهر امروز این دو کوهنورد 18 و 20 ساله که از اهالی شهرستان اهر هستند تحویل مرکز درمانی در مشگین شهر شدند.
قله سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل واقع شده و هر سال در فصل های مختلف میزبان انبوه کوهنوردانی است که از سراسر کشور به دومین کوه مرتفع کشور صعود کرده و از زیبایی های آن لذت می برند.
در سال های اخیر نا آشنایی برخی کوهنوردان به مسیر صعود این کوه حوادث ناگواری به دنبال داشته است.
شهرستان مشگین شهر در 85 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.

طبیعت آمریکای جنوبی

قاره‌ِی بزرگ آمریکای جنوبی شگفتی‌های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. شگفتی‌هایی که شاید در هیچ کجای دیگری نمونه‌ی مشابه نداشته باشد. شاید بدتان نیاید برای مقصد بعدی تعطیلاتتان هم که شده نگاهی به این لیست بیاندازید. پس در ادامه مطلب با ماهمراه باشید.


۱۰. بیابان آتاکاما، شیلی

بیابان آتاکاما حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در عرض خط ساحلی اقیانوس آرام امتداد دارد. آتاکاما خشک‌ترین بیابان جهان محسوب می‌شود. این بیابان زیبا ویژگی‌های جذابی چون آتشفشان‌ها، آبفشان‌ها و چشمه‌های آب گرم را ارائه می‌دهد. همچنین یک رصدخانه در این مکان وجود دارد که اگر به تماشای ستاره‌ها علاقمند باشید، فرصتی عالی در اختیار شما می‌گذارد، چرا که هیچ گونه آلودگی نوری در این بیابان وجود ندارد. بیابان آتاکاما در میان ۳ مقصد گردشگری برتر در شیلی قرار دارد. بازدیدکنندگانی که به این بیابان سفر می‌کنند، معمولا در شهر کوچک سن پدرو دی آتاکاما شب‌ها را به صبح می‌رسانند.

بیابان آتاکاما

۹. پریتو مورنو (Perito Moreno)، آرژانتین

کوه یخ پریتو مورنو به‌عنوان مقصدی یکپارچه و محبوب در آرژانتین به ثبت رسیده است. این کوه بزرگ ناحیه‌ای به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع  را پوشش می‌دهد و هنوز هم اندازه‌ی آن در حال رشد است. پریتو مورنو همچنین قطعه‌های یخی جدا و توده‌های یخ شناوری دارد که مناظری شگفت‌انگیز را خلق کرده‌اند. پارک ملی لس‌ گلاسیرز توسط یونسکو محافظت می‌شود و طبیعت بکر خارق العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این مکان که بزرگ‌ترین پارک ملی آرژانتین به شمار می‌رود، در ایالت سانتا کروس واقع شده است.

پریتو مورنو

۸. تیتیکاکا (Titicaca)، خط مرزی پرو-بولیوی

تیتیکاکا بزرگ‌ترین دریاچه در آمریکای جنوبی است که بخشی از خط مرزی بین کشورهای پرو و بولیوی را می‌سازد. این دریاچه در ارتفاعات کوه‌های آند (۳,۸۱۲ بالاتر از سطح دریا) قرار دارد و مرتفع‌ترین دریاچه‌ی جهان به شمار می‌رود. جزایر زیادی روی این دریاچه واقع شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دریاچه‌ی مصنوعی اوروس (Uros) اشاره کرد که بازدید از تیتیکاکا را هیجان‌انگیزتر می‌کند. برخی از این جزایر خرابه‌های مربوط به دوره‌ی اینکاها را در خود نگه می‌دارند. سطح آب در این جزیره‌ها بسته به فصل به‌طور متوسط ۵ فوت بالا و پایین می‌رود. می‌توانید با قایق به جزیره Taquile رفته و برای رسیدن به آثار تاریخی از ۵۵۳ پله سنگی بالا بروید.

تیتیکاکا

۷. جزایر گالاپاگوس، اکوادور

مجمع‌الجزایر آتشفشانی گالاپاگوس هر بیننده‌ای را با طبیعت منحصربه‌فردش مسحور خود می‌کند. گونه‌های بومی متعددی در این منطقه توسط داروین مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و تأثیر بسزایی در نظریه‌ی تکامل وی ایفا کرده‌اند. امروزه طبیعت بکر به خوبی محافظت شده‌ی این جزایر یکی از باارزش‌ترین شگفتی‌های طبیعی به جا مانده در جهان هستند. دسترس محدود به این جزایر آن را کاملا چالش‌برانگیز می‌کند و از این رو افراد ماجراجوی زیادی مشتاق سفر به این منطقه هستند.

جزایر گالاپاگوس

۶. آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)

آبشار جادویی ایگواسو در خط مرزی آرژانتین و برزیل قرار دارد. این آبشار چندان مرتفع نیست، با این وجود از ۲۷۵ آبشار کوچک تشکیل شده است که مجموع همه‌ی آن‌ها حجم عظیمی از آب را به پایین می‌ریزد و باعث خلق چشم اندازهای حیرت انگیزی می‌شوند. یکی از ارزشمندترین شگفتی‌های طبیعی در آرژانتین و برزیل و همچنین سراسر آمریکای جنوبی قطعا ارزش دیدن دارد.

ایگولاسو

۵. رود آمازون

آمازون بزرگ‌ترین رود جهان است که سفر خود را از پرو شروع و از کلمبیا و برزیل عبور می‌کند. همچنین جنگل‌ بارانی آمازون در برزیل که بزرگ‌ترین در نوع خود محسوب می‌شود و گونه‌ها گیاهی و جانوری بیشماری را در خود نگه می‌دارد نیز اطراف این رود را فراگرفته است. بازدیدکنندگان می‌توانند با شرکت در تورهای قایق سواری روی این رودخانه به گشت و گذار بپردازند و از تماشای طبیعت خارق‌العاده‌ی اطراف لذت ببرند.

رود آمازون

۴. کوکنان (Kukenan)، ونزوئلا

کوکنان یکی از کوه‌های مرتفع با صفحه‌ای تخت است که یک آبشار هم دارد. آبشار کوکنان با ۶۷۴ متر ارتفاع در بخش جنوبی این کوه بلند (۲۶۸۰ متر) واقع شده است. این آبشار پس از آبشار آنجل که در همان نزدیکی قرار دارد، بلندترین آبشار جهان است.

کوکنان

۳. آبشار آنجل (Angel Falls)، ونزوئلا

ارتفاع ۸۰۷ متری آبشار آنجل، آن را به بلندترین آبشار جهان تبدیل می‌کند. این آبشار مرتفع و باشکوه در پارک ملی کانایما واقع شده است که خود پارک تحت حفاظت سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. آبشار آنجل یکی از هیجان‌انگیزترین شگفتی‌های طبیعی در کل آمریکای جنوبی است که بازدید آن برای هر ماجراجویی واجب است. این آبشار در عمق جنگل قرار دارد، بنابراین دسترسی به آن امری مشکل است. با این وجود، این کار برای افراد ماجراجو چالشی هیجان‌انگیز محسوب می‌شود.

آبشار آنجل

٢.دره‌ی عمیق و باریک کولکا (Colca Canyon)، پرو

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه‌های پرو، دره‌ی عمیق و باریک کولکا است که مکانی بسیار تماشایی به شمار می‌رود. این دره با عمق ۳,۲۷۰ متری یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان به شمار می‌رود. دره‌ی یاد شده همچنین مکانی رنگارنگ است که از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود. رخ‌ کرکس آند نماد دره‌ی کولکا است. با سفر و بازدید از این دره، می‌توانید این پرنده‌ی باشکوه را تماشا کنید که در فواصل کوتاهی بر فراز دره پرواز می‌کند.

دره ی کولکا

۱. آکونکاگوا (Aconcagua)، آرژانتین

کوه آکونکاگوا با ۶,۹۶۱ متر ارتفاع بلندترین قله‌ی جهان در خارج از آسیا محسوب می‌شود. این کوه در فاصله‌ی ۱۱۲ کیلومتری شهر مندوزا قرار دارد که همه ساله کوهنوردان زیادی را که به دنبال چالشی بزرگ هستند به خود جذب می‌کند. بهترین مورد درباره‌ی این کوه این است که هیچ گونه مهارت ویژه‌ای برای دسترسی به قله‌ی آن وجود ندارد، چرا که مسیر‌ نسبتا راحتی برای این کار وجود دارد که یک راست به سمت قله کشیده شده است. پس اگر به کوهنوردی علاقمند هستید، چنین فرصتی را از دست ندهید.

آکونگاگوا

غارهای شگفت انگیز

شگفت انگیز ترین غارهای جهان


غارها که زمانی برای انسان های اولیه در حکم پناهگاه بودند امروز یکی از پر جاذبه ترین مکان های توریستی دنیا هستند. 10 مورد از زیباترین غارهای جهان را در ادامه ببینید:

10. Hobgoblin’s Playground، نوادا، آمریکا

نام دیگر آن آتش شیطان و فنلاند کوچک نیز می باشد. این سنگ ماسه های بسیار زیبا نتیجه میلیون ها سال فرسایش در اثر باد و آب هستند. این مکان فقط دو ساعت تا لاس وگاس فاصله دارد و هر ساله کوهنوردان، عکاسان و ماجراجویان زیادی را به خود جلب می کند.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

9. غارهای هرکول، مراکش

غارهای هرکول در نزدیک شهر زیبای طنجه و کاخ تابستانی پادشاه مراکش قرار گرفته اند. بر اساس افسانه های یونانی، هرکول قبل از شاهکارهای فوق العاده اس در این غارها می خوابیده است.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

8. Spitting Caves، هاوایی

این غارها در نزدیک منطقه مسکونی هونولولو قرار دارند و زیاد شناخته شده نیستند. در نتیجه فقط گردشگران ماجراجو به اینجا می رسند. اما ارزشش را دارد چون این منطقه پر از صخره های رنگارنگ است که در اقیانوس آبی فرو می روند.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

7. الگاروه، پرتغال

جنوبی ترین قسمت این کشور یک ساحل فوق العاده دارد که پر از صخره های آهکی فوق العاده است و غارهای زیادی را به وجود آورده. این غارها نتیجه فرسایش صخره هایی هستند که امواج اقیانوس اطلس مدام با آنها برخورد می کرده اند. این خط ساحلی با قایق قابل دسترس است و سواحلی مانند Ponta Da Piedade از همین راه قابل سیاحت هستند.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

6. Haffner Creek، کانادا

Haffner Creek که در پارک ملی Kootenay قرار دارد جز میراث جهانی یونسکو است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. Haffner Creek مخصوصا برای دوستداران آدرنالین بسیار جذاب است. شیب های تند آن حتی برای کوهنوردان ماهر هم چالش بر انگیز است. استالاکتیت ها و ستون های یخی این غار فوق العاده اند.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

5. پارک ملی کاریجانی، استرالیا

دومین پارک بزرگ استرالیا شامل 5 دره عظیم است که دریاچه، غار و آبشارهایی را به وجود آورده اند. همچنین این پارک خانه حیوانات زیادی از جمله کانگرو های قرمز، مورچه خورک، مارمولک، بزمچه، خفاش، مار و پرندگان است.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

4. غارهای Waitomo، نیوزلند

این غار که دو میلیون سال قدمت دارد گونه های کمیابی از کرم های شب تاب را در خود جا داده که نور فوق العاده ای را در غار ایجاد می کنند. این کرم ها غار را به فضایی جادویی تبدیل کرده اند.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

3. غار Melissani، یونان

دریاچه Melissani با غار Melissani در جزیره Kefalonia پوشیده شده و گردشگران زیادی را به آنجا می کشاند. از بیرون این غار با جنگل پوشیده شده است و از درون نمایی فوق العاده ایجاد شده: یک غار سنگی که با آب بسیار شفاف پر شده است. یکی از قسمت های این غار باز است و نور را به داخل راه می دهد. نور آب را چنان شفاف می سازد که انگار قایق ها در هوا شناورند.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

2. Seljalandsfoss، ایسلند

این معروف ترین آبشار ایسلند است. آب از رودخانه Seljalandsá جاری شده و از ارتفاع 60 متری سرازیر می شود. در پشت آبشار غاری نهفته است. این غار بسیار زیباست و عکس های زیادی از آن در اینترنت وجود دارد.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

1. غار Son Doong، ویتنام

بزرگترین غار دنیا آنقدر عمیق است که یک ساختمان 40 طبقه در آن جا می شود. این غار به طول 9 کیلومتر یک جنگل و رودخانه را نیز در خود جای داده است. این غار در سال 2010 کشف شده است. این جنگل پر از میمون و روباه های پرنده است. اینجا دنیایی زیر زمین پنهان است.

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

شگفت انگیز ترین غارهای جهان

حادثه در کوه هزار

کرمان؛
با تلاش های گروه امداد و نجات استان کرمان جسد کوهنورد مشهدی پس از 6 ماه در کوه هزار راین پیدا شد.

دبیر گروه کوهنوردی راین گفت: محمدعباسی نژاد کوهنورد 21ساله مشهدی 25 آذر پارسال به قصدصعود به قله کوه هزار راین، تنها به این شهر سفر کرده بود که درکوه های هزار راین مفقود شد.گفتنی است تلاش تیم امداد و کوهستان جمعیت هلال احمر راین به علت برف گیر بودن منطقه برای نجات وی بی نتیجه ماند.

 واحدی افزود:با توجه به فصل بهار و آب شدن برف ها جسد یخ زده این کوهنورد پس از 6 ماه دیروز در یخچال های کوه هزار زیر تلی از برف پیدا شد.

وی گفت : تیم 4 نفره امداد و نجات کوهستان با کمک نیرو های هلال احمر جنازه وی را به پایین کوه و سپس به پزشکی قانونی منتقل کردند.

تصاویر برتر

موسسه نشنال جئوگرافی در آخرین اقدام خود، رقابتی با عنوان بهترین عکس های سفر برگزار کرد.
  نشنال جئوگرافیک همیشه یک ویترین از بهترین ها را به خود اختصاص می دهد؛ جشنواره سالانه عکاسی نشنال جئوگرافیک همواره استعداد های زیادی در این زمینه را آشکار و معرفی می کند.
جایزه بزرگ این مسابقه بلیتی برای سفر است که ارزش مادی بالایی دارد؛ اما جایزه واقعی و اصلی انتخاب شدن در این مسابقه است که اعتبار بالایی به کار فرد می بخشد. در ادامه تصاویری از مسابقه عکاسی در سفر را می بینید که به هیچ وجه انتخاب یک عکس به عنوان برنده از میان این عکس های زیبا کار راحتی نیست.
1. نیویورک، ایالات متحده

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


2. داکوتای جنوبی، ایالات متحده

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر

3.  ژاپن

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


4. فنلاند

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


5. طلوع طلایی خورشید، ایتالیا
رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


6. عبور قطار در کوه ها، سوییس

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


7. صحرای نامیب، نامیبیا

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


8. عکسی از خانواده میمون، ژاپن 

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


9. نروژ

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


10.  روستا در مه، چین

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


11. چین

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


12. نمای مه آلود، اندونزی

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


13. رقص درختان، ژاپن

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


14. ژاپن

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


15. کشاورزی دریایی، چین

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


16. هاوانا، کوبا

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


17. خیابان سان فرانسیسکو، ایالات متحده

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر


18. فضای آبی، ژاپن

رقابت برترین عکس ها در نشنال جئوگرافیک + 20 تصویر

با عظیم تا بهار 96

کوهنورد مشهور کشورمان گفت:برای پیوستن به با شگاه 14 تایی ها، بهار سال آینده دوباره راهی چهارمین قله ی بلند دنیا خواهم شد.
قیچی ساز:بهار 96 دوباره به لوتسه خواهم رفت/اعتماد به نفس کاذب کوهنورد را به درد سر می اندازدعظیم قیچی ساز کوهنورد معروف کشور، : برای ثبت نام خود در باشگاه 14 تائی ها  جهان مدتی پیش به همراه دیگر کوهنوردان ایرانی راهی هیمالیای نپال شدیم ودر این صعود فتح اورست با ارتفاع 8848متروقله ی لوتسه با ارتفاع 8516 متر را در برنامه هایمان بود،همانطور که می دانید تا کمپ چهار با ارتفاع 7800 متر مسیر پیمایش به این قلل مشترک است و وقتی به این ارتفاع رسیدیم همزمان بنده به همراه علی رضا بهپور ودکتر محمد محمدی راهی بام دنیا شدیم ودیگر هیمالیانوردان کشورمان راهی لوتسه شدند . ما توانستیم بلند ترین کوه جهان را فتح کنیم که من در بین 220 کوهنورد حاضر در منطقه جنوبی اورست  تنها نفری بودم که بدون کپسول اکسیژن و بدون شرپا توانستم اورست را فتح کنم واین کار با تمرینات هوازی وبدنسازی منظم و مرتب حاصل می شود،متاسفانه در  برنامه صعود به لوتسه یکی از شرپاهای نپالی به دلیل سقوط به پائین کوه جان خود را ازدست داد،عدم همکاری دیگر شرپاها برای ادامه فعالیت در این کوه ،وزش باد شدید بارش برف در ارتفاعات لوتسه ،پایان کار سازمان اس پی سی سی ،خطر ناک شدن مسیر آیس فال در مسیر یخچال خومبو از دلایلی بود که باعث شد ازادامه ی صعود به این قله انصراف دهیم .

وی تصریح کرد:لوتسه کوه خیلی پر خطری نیست وآمار تلفات  آن نسبت به دیگر 8 هزاریها کمتر است البته همه قلل خطرات خاص خود را دارند .
قیچی ساز درادامه گفت :با این اتفاقاتی که در آنجا رخ داد برای فتح لوتسه بهار 96 راهی نپال خواهم شد و ان شاءالله بعد از ایستادن برقله ی این کوه و به اهتزاز درآوردن پرچم کشورمان دیگر به هیمالیانوردی نخواهم پرداخت وتمام وقت در خدمت جامعه ی کوهنوردی کشورم خواهم بودتا تجربیاتم رادر اختیار علاقه مندان قراردهم .
وی در خصوص تلفاتی که در کوهستانها رخ میدهد تاکید کرد: اما صعود نباید به هر قیمت ممکن و به بهای جان باشد، حتی ارزش یک بند انگشت را نیز ندارد!  اما بسیاری از حوادث در کوه‌نوردی را می‌شود پیش‌بینی و با تدبیر از آن‌ها عبورکرد. ولی برخی حوادث ناگهانی رخ می‌دهد مثل بهمن و یا پاره شدن طناب که توان و تجربۀ ما تاحدود زیادی برای فرار و یا کنترل آن‌ها ضعیف است. یک کوه‌نورد باتجربه و بزرگ خارجی همین اواخر روی قلۀ سرسخت K2 مسیر جدید باز کرد اما در یک فرود ساده جان خود را از دست داد. در هیمالیا اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه باشد! پس باید بادقت و حوصله عمل کرد و به این نکته مهم توجه داشت که ورود به کارهای بزرگ در هیمالیا مقدمه ای برای تجربه کردن نیست و اگر می‌خواهیم تجربه‌اندوزی کنیم باید از سطوح پایین‌تر آغاز کنیم. من هم در صعودهای نخستم به هیمالیا، بسیار کم‌تجربه بودم و حتی رؤیاپردازی می‌کردم، اما این پختگی را حالا بعد از  صعودها کسب کرده‌ام.
عدم برنامه ریزی ومدیریت صحیح ،اعتماد به نفس کاذب باعث می شود که اتفاعات جبران ناپذیری برای کوهنورد رخ دهد ،برای اینکه از حوادث بدور باشیم با مواظب بودن وداشتن امکانات کافی وتجهیزات مناسب می توان از کوهنوردی وطبیعت بکر کوهستانها لذت ببریم وبه قدرت پروردگار متعال پی ببریم.
قیچی ساز در مورد اینکه متاهلی مانعی برای  هیمالیانوردی است اضافه کرد:در سفری که به هیمالیای نپال داشتیم تعدادی از کوهنوردان ایرانی متاهل بودند پس این عاملی برای جلوگیری افراد دارای همسر وفرزند هستندازفعالیت در  هیمالیانوردی نمی شود البته ممکن است فردی برای اجرای صعود مدتی از خانواده دور باشدکه برای اجرای صعود زمان بر است .
وی درباره ی اینکه از کی وارد هیمالیانوردی شدندوکسب تجربه می کنند گفت:اولین صعودهای من در قالب تیم‌های ملی کوه‌ نوردی بود که با شرکت در اردوها و تست‌ها به عضویت تیم ملی در می‌آمدم. با قلۀ 6400 متری ماربل وال در قزاقستان صعودهای برون‌مرزی من آغاز شد و تلاش برای اولین هشت‌هزاری را در کنار افراد باتجربه‌ای مثل مرحوم محمد اوراز، داوود خادم و حسن نجاریان روی گاشر بروم 1 آغاز کردم و بعد اورست. اما در هر یک از صعودها تجربه‌های گران‌قدری کسب کردم و حالا به این مرحله رسیده‌ام که به اتکای آن تجربیات، تصمیمات بهتری می‌گیرم.
من شخصاً در اردوهای تیم ملی و صعودهای مختلف از تجربیات افرادی چون جلال چشمه قصابانی، رضا زارعی و حسن نجاریان و افراد دیگری که در تیم‌های ملی بودند بهره بردم و صعودهای موفق امروز را مرهون استفاده از آن اندوخته‌ها هستم. درواقع تنها عظیم قیچی‌ساز به این افتخارات نرسیده است یک ایران و یک ایرانی به این صعودها و افتخارات نائل شده است.
قیچی ساز درمورد شرایط صعودهایش  واینکه کدام صعود از همه سخت‌تر و خطرناک‌تر بوده است عنوان کرد:به نظر من تعبیر سخت وجود نداردو کار سخت در هیمالیا وقتی است که در اندازۀ آن کار و آن صعود نباشی. مثلاً برنامه‌ریزی صعودهای من که بدون اکسیژن مصنوعی و بدون کمک شرپا (باربر) انجام می‌شود به این صورت بوده که هیچ قله‌ای را بعد از ساعت 11 صبح صعود نکرده‌ام. مثلاً در صعود ماکالو ساعت 14 از کمپ آخر استارت زدیم و صبح فردا بعد از 20 ساعت کوه‌نوردی مداوم ساعت 10صبح به قله رسیدیم. تجربه یعنی همین! من همیشه زودتر از ساعت 11 صبح به قلۀ می‌رسم تا فرصت کافی برای بازگشت داشته باشم. شب‌مانی (بیواک) در آن ارتفاع خیلی خطرناک است. شاید صبح دیگر از خواب بیدار نشوی ویا اگر هم بیدار شوی، نتوانی حتی یک قدم راه بروی! تجربه یعنی این‌که در هر صعودی که می‌روی، بدن خود را از نظر سازگاری در ارتفاع محک بزنی و متوجه شوی که بدن شما در هر ارتفاع چه واکنشی دارد. این محک زدن با تست کوپر وصعود به ارتفاعات ایران میسر نمی‌شود، باید حتماً سازگاری بدن را در ارتفاع بالای هشت‌هزار‌متری تجربه کنیم و در صعودهای بعدی به کار ببریم.

وی اضافه کرد:درمجموع توصیه می‌کنم کوه‌نوردان صعودهای برون‌مرزی خود را از طریق نظارت و بررسی و مشاوره‌ی نهاد تخصصی این رشته یعنی فدراسیون انجام دهند. چه درنهایت مجوز بگیرند چه نگیرند مراجعه و کسب نظر از فدراسیون مفید است. فرایند مجوز گرفتن هم مانع‌تراشی نیست، بلکه نوعی بررسی صلاحیت افراد، تجربه و توان آن‌هاست، و یک پوشش مناسب پشتیبانی نیز فراهم می‌کند تا علاوه بر ارائه‌ی برخی تسهیلات، فدراسیون در مواقع رخداد حوادث بهتر بتواند مساعدت کند. البته گرفتن مجوز شورای برون‌مرزی به این معنا نیست که برای افراد دارای مجوز هیچ حادثه‌ای رخ نخواهد داد بلکه این تأییدیه به نوعی یک فرصت برای افزایش ضریب موفقیت و صعود ایمن‌تر است.
قیچی ساز درخصوص اینکه سن آغاز هیمالیانوردی چه زمانی است خاطر نشان کرد:گفته می‌شود سن مناسب برای شروع هیمالیانوردی 30 سال است. اما اساساً این که می‌گویند شروع هیمالیانوردی از 30سالگی به بعد مناسب است دلیل اصلی‌اش کسب تجربه و اقدام براساس تدبیر و پختگی است. در واقع توان بدنی که اوج آن بین 25 تا 30 سال است شرط لازم است ولی کافی نیست. به لحاظ فیزیولوژیکی قدرت بدنی بعد از 30 سالگی افت می‌کند و یا در حالت یکنواختی است، اما جای آن را تجربه پر می‌کند و بعد از این؛ تصمیمات احساسی به‌ندرت رخ می‌دهد و مسائل جانبی و حاشیه‌ای هم کم‌تر فشار می‌آورد. از طرفی، سن بازنشستگی در این ورزش تازمانی خواهد بود که بدن دیگر توان لازم را نداشته باشد. شایان ذکر است اورست را نباید با دیگر قله‌های سخت هشت‌هزاری مقایسه کرد، بله با سن هشتاد سال هم به اورست صعود می‌کنند، اما این به‌دلیل شرایط مناسب‌تر این قله است که اجازۀ ثبت چنین رکوردی را می‌دهد.

مسافر

                       زمان منتظر کسی نمی ماند

                             و توقفی ندارد

                               همه مسافریم

                                  مسافر یک میهمانی ی بزرگ

کتاب آلا له های پامیر

کتاب آلاله های پامیر

دانلود رایگان کتاب آلاله های پامیر


بخش 1  حجم 5.15 مگا بایت

بخش 2 حجم 14.7 مگا بایت

بخش 3 حجم 10.0 مگا بایت

بخش 4 حجم 6.99 مگا بایت

بخش 5 حجم 320 کیلو بایت

غار سون دونگ

سالانه بیش از 450 گردشگر از بزرگ ترین و نفس گیرترین غار جهان  دیدن می‌کنند.

غار "سون دونگ" در پارک ملی فونک نهاکه بانگ کشور ویتنام قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شود.

ای غار وسعتی به اندازه یک سختمان 40 طبقه دارد و در عمق 72 متری سطح زمین قرار دارد. فضای مه‌آلود، صدای حرکت رودهای کوچک و جلبک‌های سبزرنگ درخشان، فضایی وهم‌آور را در این غار ایجاد کرده است.

غار سون دونگ برای نخستین بار در سال 1991 به وسیله هوکان از بومیان منطقه کشف شد ولی به دلیل صداهای عجیبی که از غاز خارج می‌شد بومیان جرات نزدیک شدن به آن را نداشتند.

در سال 2009 گروهی از پژوهشگران انگلیسی بخش‌های مختلف این غار را شناسایی کردند و زمینه جذب گردشگر در این منطقه فراهم شد.

سالانه بیش از 450 گردشگر از این غار دیدن می‌کنند.

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تصاویری نفس‌گیر از بزرگ‌ترین غار جهان در ویتنام

تعاریف پایه در کوهنوردی

تعاریف پایه در کوهنوردی

کوه (Mountain) :    زمینی که نسبت به پیرامون خود به طور مشخصی بر جسته تر بوده و دارای دامنه های شیب داری باشد . ارتفاع دقیقی برای آن تعریف نشده است ولی معمولا زمین هایی که حدود 600 متر از اطراف خود بلند تر باشند را کوه می نامند . کوه ها به سه شکل به وجود می آیند :

 بر اثر چین خوردگی سطح زمین . 
‚ بر اثر فرسایش.   
ƒبر اثر فعالیت های آتشفشانی.

تپه : ( Hill  ) 
به بلندی هایی با اختلاف ارتفاع کمتر از 600 متر نسبت به زمین های مجاور تپه گفته می شود .

قله (Summit , Peak ،  TOP):بلندترین نقطه هر کوه را قله می نامند. ممکن است در بالای برخی از کوه ها دو یا چند قله ی هم ارتفاع وجود داشته باشد . کوه هایی که در راس آنها دو یا چند قله نا هم ارتفاع وجود دارد . قله بلندتر را قله ی اصلی و قله های کوتاه را قله (ها) ی فرعی می نامند .

یال( Ridge )
محل برخورد دو دامنه ی شییب دار را در بالاترین نقطه ی تماس یال می نامند .

خط الراس (Divide):
به خط اصلی و بلند ترین یال بین دو قله که محل تقسیم آب باران باشد، خط الراس گفته می شود . واژه فارسی معادل آن پخشان است . خط الراس اصلی محل تقسیم دو حوزه ی آب ریز جداگانه است ، در حالی که خط الراس فرعی با این که محل تقسیم آب است ، اما آب های سرازیر شده از هر دو قسمت آن به یک حوضه ی آب ریز ریخته می شوند.

گردنه :  pass
پایین ترین نقطه خط الراس های دو قله را گردنه می نامند معمولا دو دره از طرفین کوه سرازیر می شوند ، در نتیجه گردنه شکلی شبیه به زین است دارد.

دره (Valley):
محل برخورد دو دامنه ی شیب دار در پایین ترین نقطه ی تماس را دره می نامند . دره معمولا محل عبور رودخانه های دائمی یا فصلی است.

خط القعر (Thalweg(Ger.) , Valley Line(En)):ژرف ترین نقاط بستر یک رودخانه یا دره را خط القعر می نامند . (که از دامنه شروع شده و به قله یا خط الراس می رسد )

صخره (Rock) :سنگهای بزرگ و یکپارچه ( تخته سنگهایی که دارای شیب تند بوده و کمتر از یک طول طناب ارتفاع دارند).

گرده (Arete - Flank):یال هایی که شیب آن ها زیاد بوده و بیشتر از مناطق سنگی و صخره ای تشکیل شده باشد، گرده نامیده می شود.

دیواره (Wall ) :به مناطقی گفته می شود که دارای سنگ های یکپارچه با شیب زیاد بوده و بلندی آن بیش از یک طول طناب نیاز می باشد .

راه پاکوب : (pass)
مسیرهایی که در اثر رفت و آمد کوه پیمایان و کوهنوردان در مناطق کوهستانی ایجاد می شود ( بهتر است از این راهها برای صعود استفاده کنید )

راه مالرو :
به مسیرهایی که جهت رفت و آمد حیوانات اهلی از دامنه به ارتفاعات ایجاد شده است گفته می شود .

   یه مطلب دیگه اینکه به تعداد کوه نوردانی که به کوه می رن ممکن مسیر وجود داشته باشیم توجه داشته باشید که اگه قرار باشه هر کسی راهی رو برای صعود انتخاب کنه تمام پوشش گیاهی یک منطقه و امنیت زندگی حیوانات از بین خواهد رفت و خاک های تپه کوبیده می شه و دیگه اون زیبایی طبیعی از بین خواهد رفت . پس یادتون باشه و یادمون باشه حتماً از مسیرهای پاکوب ایجاد شده حرکت کنیم .