گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

بزرگترین غاریخی جهان

بزرگ‌ترین غار یخی جهان

بزرگ‌ترین غار یخی جهان

غار آیس‌ریزن‌ولت در اتریش با طول تقریباً ۴۲ کیلومتر، بزرگ‌ترین غار یخی دنیاست. واژه آیس‌ریزن‌ولت آلمانی بوده و به معنی دنیای غول‌های یخی است. این غار در سال ۱۸۷۹ کشف شد. تالارهای فراوان این غار به هم مرتبط بوده و به هوا امکان می‌دهند در همه تالارها جریان یابد. به همین علت این غار سرد است و بازدید کنندگان باید لباس زمستانی بپوشند.

غار آیس‌ریزن‌ولت، غار یخی سنگ‌آهکی است که در ورفن اتریش حدود چهل کیلومتری جنوب سالزبورگ قرار دارد. این غار حدود صد میلیون سال پیش با جریان یافتن رودخانه زالساخ (Salzach) در آبراهه‌های کوهستانی ایجاد شده است. در طی یک دوره هزاران ساله، آب با فرسایش سنگ‌ها، شکاف‌ها و حفرات گسترده‌تری در سنگ‌آهک به وجود آورده است. در زمستان که هوای داخل کوه گرم‌تر از بیرون است، هوای سرد وارد کوه و غار شده و دمای نواحی پایین‌تر غار را تا زیر نقطه انجماد کاهش می‌دهد. در بهار آب ناشی از ذوب برف‌ها در داخل درز و شکاف‌های سنگ‌ها جاری شده و وقتی به نواحی با دمای سردتر غار می‌رسد، منجمد شده و به آهستگی سازه‌های طبیعی شگفت‌انگیز یخی در غار را شکل می‌دهد.

بااینکه غار طول حدود ۴۲ کیلومتر دارد، تنها کیلومتر اول آن (منطقه که بازدیدکنندگان اجازه دارند ببینند) پوشیده از یخ است. بقیه غار از سنگ‌آهک تشکیل شده است.

از آنجایی که ورودی غار در تمام سال باز است، بادهای سرد زمستانی به داخل غار وارد شده و برف داخل را منجمد می‌کنند. در تابستان باد سرد از داخل غار به سمت بیرون جریان می‌یابد و مانع ذوب تشکیلات درون غار می‌شود.

غار آیس‌ریزن‌ولت توسط دانشمند علوم طبیعی سالزبورگ آنتون پاسلت (Anton Posselt) در سال ۱۸۷۹ کشف شد. پیش از این اکتشاف، غار تنها برای محلی‌ها شناخته شده بود و چون معتقد بودند این غار ورودی جهنم است از اکتشاف در آن خودداری می‌کردند. یک سال بعد او گزارش مفصلی از اکتشافش در یک نشریه کوه گردی منتشر کرد، اما بعد از آن، این غار مجدداً به فراموشی سپرده شد.

الکساندر وان مورک غارشناس سالزبورگ، یکی از معدود افرادی بود که اکتشاف پاسلت را به خاطر داشت. او چند هیئت اکتشافی را از سال ۱۹۱۲ به بعد به داخل غار رهبری کرد، که خیلی زود توسط مکتشفان دیگر ادامه تعقیب شدند.

امروزه حدود دویست هزار جهانگرد در سال از این غار یخی بازدید می‌کنند.

برای مشاهده اطلاعات هتل اتریش، راهنمای جاذبه های تور اتریش، و گرفتن قیمت هتل های اتریش، به سایت رزرو هتل با ما مراجعه کنید. در این سایت شما می توانید با کارت های شتاب و بطور کاملا آنلاین رزرو هتل اتریش، را با تخفیف های بسیار خوب انجام دهید.

15 مکان زیبا

15 مکان عجیب که باور نمی‌کنید بروی زمین باشد

۱۵ مکان عجیب که باور نمی‌کنید بروی زمین باشد + تصاویر دیدنی

تصاویر ۱۵ مکان دیدنی و منحصربه‌فرد که باور نمی‌کنید بروی زمین باشد !

 

waitomo glowworm caves-new zealand
waitomo glowworm caves-new zealand

 

 

namib naukluft park namibia
namib naukluft park namibia

 

 

zhangjiajie forest hunan china
zhangjiajie forest hunan china

 

 

hang son doong vietnam
hang son doong vietnam

 

 

jokulsarlon lagoon iceland
jokulsarlon lagoon iceland

 

 

dragon trees socotra yemen
dragon trees socotra yemen

 

 

grand prismatic spring yellowstone
grand prismatic spring yellowstone

 

 

dos ojos tulum
dos ojos tulum

 

 

mauna kea observatory hawaii
mauna kea observatory hawaii

 

 

moon valley chile
moon valley chile

 

 

lencois maranhenses national park brazil
lencois maranhenses national park brazil

 

 

white desert sahara egypt
white desert sahara egypt

 

 

dallol olcano ethiopia
dallol olcano ethiopia

 

 

lake natron tanzania
lake natron tanzania

 

 

bromo volcano java
bromo volcano java

فریادمرگ مهارلو

سایه سنگین خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آبهای زیر زمینی، قلب دریاچه‌ مهارلو را درگیر فرو چاله‌هایی کرده که هر روز عمیق‌تر از دیروز می‌شود تا مهارلو را در خود ببلعد.
چرا فریاد مرگ مهارلو شنیده نمی‌شود؟/ فرو چاله‌ها تالاب مهارلو را می‌بلعند
مایه حیات از بسترش با دستان پرتوان خشکسالی، برداشت بی رویه و ایجاد سد رخت بربسته و با رفتن خود میزبانی پرندگان مهاجر و ارزشمند را به پایان رساند و هویت تالاب را از او گرفت و به او نام باتلاق را داد، اما مصائب تالاب مهارلوی استان شیراز به همین موارد ختم نمی‌شود، بلکه فاجعه و نگرانی از آن جایی شدت می گیرد که فرو چاله به وجود آمده در قلب مهارلو اکنون عمیق‌تر از قبل شده است.
**دریاچه مهارلو صاحب فروچاله شد
از چندی پیش در سطح دریاچه بی آب مهارلو، فرو چاله‌ای دیده شده بود که متخصصان اکنون خبر از گسترش عمق و ابعاد آن می دهند.
حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره می‌گوید: وجود فروچاله‌های دریاچه مهارلو خطری برای احیای دریاچه مهارلو است.
علمدار علمداری فعال محیط  زیست شیراز  در این خصوص معتقد است: در حال حاضر حفره‌ای به نام فرو چاله در دریاچه مهارلو ایجاد شده که بسیار نگران کننده بوده و از علائم بحران دریاچه است.

**از اتمام آب‌های زیر زمینی تا پیدایش فرو چاله
خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب گودال‌ها و حفره‌های بزرگ و گسیختگی‌ها به سطح زمین به ویژه بخش‌هایی نزدیک کوهستان راه یافته و شکافی به نام فرو چاله ایجاد می‌کند.
طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در این خصوص معتقد است: علت عمده این درز و شکافت‌های بیشتر دریاچه مهارلو، افت سطح آب زیر زمینی در اثر برداشت بی‌رویه ، خشکسالی و ایجاد سد‌ها است که عواملی چون استخراج نفت و گاز در منطقه تشدید کننده این فرو نشت زمین است.
ولوی مدیر کل حفاظت محیط استان فارس نیز در این خصوص می‌گوید: پایین آمدن سطح آب منجر به ریزش رسوبات آهکی و در نهایت ایجاد این فرو نشت در بستر دریاچه مهارلو شده است.
علمداری کارشناس حوزه محیط زیست درباره دلیل وقوع فروچاله‌های بستر دریاچه مهارلو معتقد است: نشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه و بهره‌برداری از منابع زیر زمینی صورت می‌گیرد و زمانی که برداشت‌ها زیاد می‌شود سفره‌های زیر زمینی تخلیه و تغذیه‌ای انجام نمی‌گیرد و نتیجه این اتفاق، رخداد فاجعه آفرینی جز نشست زمین و تشکیل فرو چاله نیست.

**راه نجات مهارلو در خاموشی فروچاله‌ها
حالا که کلید نشست زمین و وقوع فروچاله‌ها در بستر دریاچه مهارلو زده شده، امکان پیشروی این نشست به سمت حاشیه نشینان این دریاچه بی شک وجود دارد. اکنون اگر سریعتر نسبت به مدیریت مصرف آب و برداشت‌های بی رویه از آبهای زیر زمینی و تخصیص حقابه این دریاچه و امثال آن اقدامی موثر انجام نگیرد مشخص نیست با وضعیت گسترش ابعاد و عمق فروچاله قلب مهارلو چه برسر این تالاب و حاشیه نشینان آن خواهد آمد؟