گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

غار باستانی نوین

با ایده کردن از درون یک غار باستانی کارشناسان غاری جدید با استفاده از فناوری‌های نوین طراحی و به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده‌اند.
  طراحان با ذوق به تقلید از غار مشهور ‌Carerne du pont-dArc در کشور فرانسه که قدیمی‌ترین غار ساخته شده توسط انسان و دارای نقاشی‌های اولیه منحصر بفرد است، اینبار با کمک مصالح و نیز پرینتر 3 بعدی یک غار شبیه به آن طراحی و در اختیار گردشگران گذاشته‌اند.

گفتنی است، این غار ماکتی شامل 1000 نقاشی از جمله 425 طرح از کرگدن و ماموت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، جزئیات غار با استفاده از مدل سازی 3 بعدی و تکنیک‌های آنا مورفیک ایجاد شده است و غار 36 هزار ساله را دوباره زنده کرده است.

برای طبیعی به نظر رسیدن غار حدود 450 استخوان و سایر موانع مصنوعی به شکل صخره، تپه، شیب و بلندی در این غار تعبیه شده است.

غار واقعی حدود 20 سال پیش کشف شده است و هم اکنون جزو میراث جهانی یونسکو است.

کارشناسان هدف از ساخت این غار را آشنایی با دوره‌های اولیه زندگی انسان روی کره زمین و همینطور ایجاد جاذبه توریستی و محافظت از غار اصلی عنوان کرده‌اند.

کارشناسان این غار را روی 6 هزار عکس دیجیتالی گرفته شده از غار اصلی شبیه سازی کرده‌اند و از 25 آوریل  سال جاری بر روی علاقمندان از سراسر  جهان باز خواهد بود.


گنبد نمکی بوشهر

چشمه‌ها وآبشارهایی از نمک/ گنبد نمکی استان بوشهر؛ عروس کوه‌های جهان

گنبد نمکی استان بوشهر از زیباترین کوه‌های جهان است که مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد و از نقاط مهم گردشگری استان بوشهر محسوب می‌شود.

گنبد نمکی استان بوشهر از زیباترین کوه‌های جهان است که مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد و از نقاط مهم گردشگری استان بوشهر محسوب می‌شود.

گنبد نمکی استان بوشهر در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و  ۶۴ کیلومتری شهر خورموج قرار دارد و بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی جهان به شمار می‌آید.

وسعت گنبد در حدود سه هزار و ۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن هزار و ۴۹۰ متر از سطح دریا است و حداقل ارتفاع آن از سطح دریا نیز ۷۰ متر است.

تشکیل گنبد شمال غربی به جنوب شرقی بوده و از سمت غرب به روستای گنخک و روستای جاشک کشیده شده و از سمت شرق از روستای باغان تا روستای درویشی ادامه دارد.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/01/16/IMG09411170.jpg

راه دسترسی به گنبد از سمت شرقی از فاصله سه کیلومتری بعد از روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می‌کرده بوده و از سمت شرقی گنبد بعد از پل روستای کردلان جاده خاکی را به سمت گنبد پیش گرفته تا به پایی کوهپایه‌های گنبد برسیم.

وجود آبشارهای نمکی و چشمه‌های نمکی

مسئول هئیت کوهنوردی شهرستان دشتی در گفتگو با مهر اظهار داشت: سطح گنبد نمکی دشتی از لحاظ پوشش گیاهی تقریبا در اغلب نقاط به دلیل درصد بالای نمک تهی از هر نوع رویش بوده اما در برخی از نقاط گنبد وجود مناطق بزرگ و کوچک آهکی به چشم می‌خورد که بر روی این سطوح گیاهانی مانند گون، گیشدارا و قیج و همچنین در فصل زمستان و بهار انواع گیاهان یک‌ساله روی سطح آهکی گنبد را پوشانده و زیبای خاصی را به آن منطقه می‌بخشد.  

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/11/03/IMG12061315.jpg

حمید زارعی افزود: از نظر حیات وحش در فصل تابستان که معمولا از اواخر اردیبهشت در منطقه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد، خالی از حیات وحش است به جز چند گونه از مارمولک‌ها و خفاش‌ها که ساکنان دائمی گنبد محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: گنبد نمکی به خاطر قرار گرفتن در مسیر سلسله کوه زاگرس و بین دو کوه شیرین که دارای چشمه‌های آب شیرین است.

زارعی به موقعیت گردشگری گنبد نمکی دشتی نیز اشاره و یادآور شد: گنبد از نظر گردشگری دارای جاذبه‌ها و قابلیت‌های فراوان است که از آن جمله می‌توان به آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک چال‌ها و یخچال‌های نمکی، تخت دیو یا دودکش جن، دره گل کلم، چشمه‌های نمکی، نمک‌شارها و نمک‌فشان‌ها و سطح زیبا و رنگارنگ گنبد اشاره کرد.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/01/16/IMG09411548.jpg

دره گل کلم شگفت‌انگیزترین بخش گنبد است

وی گفت: آبشارهای طبیعی در مسیر طبیعی آب راه‌های گنبد و در کوهپایه های پایین دست به شکل های مختلف و در اندازه های متفاوت زیبای خاصی به منطقه بخشیده است و در فصل گرم به واسطه تبخیر زیاد آب، بلورهای نمکی ضخیمی در مسیر آبشارها ایجاد کرده که با لغزش آب بر روی بلورهای نمکی و تابش آفتاب منظره ای شگرف و زیبا ایجاد می شود.

حمید زارعی ادامه داد: یخچال‌های نمکی از جاذبه‌های خاص گنبد نمکی دشتی هستند که در سطح شیب‌دار و حرکت ثقلی توده‌های نمک و در جهت شیب گنبد و به صورت پلکانی تشکیل شده‌اند و در سطح خود با اشکالی زیبا و رنگ‌های متحیرانه‌ای را به وجود آورده‌اند.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/01/16/IMG09410791.jpg

وی دره گل کلم را شگفت‌انگیزترین بخش گنبد دانست و تصریح کرد: سطح آن یک‌دست با نمکی که به صورت گل کلم در آمده فرش شده است و نمک‌ها به صورت غنچه‌هایی کنار هم باز شده و به صورت کاملاً زیبایی درآمده‌اند.

 وی بیان کرد: گنبد نمکی دشتی در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر ملی طبیعی در محیط زیست و سال ۱۳۸۹ به همت هیئت کوهنوردی دشتی در میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/11/03/IMG12061335.jpg

زارعی ادامه داد: هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی با کشف غارهای نمکی در سال ۸۶ و پیمایش آن‌ها و معرفی این پدیده باعث توجه جامعه کوه نوردی و گردشگری به گنبد نمکی دشتی شد ولی می‌طلبد تا با توجه بیشتر ضمن حفاظت بهتر از این پدیده طبیعی، شرایطی فراهم شود تا صنعت گردشگری نیز در منطقه رونق گیرد.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/11/03/IMG12061508.jpg

معرفی گند نمکی جاشک در قالب جشنواره‌های مختلف

وی بیان کرد: در اواخر سال گذشته نیز جشنواره ملی ساحل دریا تا گنبدهای نمکی با حضور گردشگران و کوهنوردان از سراسر کشور به مدت سه روز برگزار شد.

زارعی افزود: در این جشنواره گردشگران با پیاده روی و کوهنوردی از کلوت‌های کوه مند در روسای چاووشی، آتش‌کده مند در روستای حیدری و سواحل خلیج فارس درمنطقه ساحلی شهرستان‌های تنگستان و دشتی و اثر ملی کوه و گنبدهای نمکی استان بوشهر بازدید کردند.

وی اضافه کرد: استقبال از این جشنواره بسیار خوب و کم نظیر بوده و از ۱۶ استان تهران، اصفهان، یزد،مرکزی، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان جنوبی، شمالی و رضوی، خوزستان، هرمزگان، فارس البرز، کرمان، لرستان، وکلیه شهرستان های استان بوشهر شرکت کردند.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/11/03/IMG12061355.jpg

زارعی به اهداف این جشنواره نیز اشاره و بیان کرد: از اهداف اصلی این جشنواره معرفی جاذبه های تاریخی و ملی استان بوشهر و بویژه شهرستان دشتی به گردشگران است.

وی ادامه داد: شهرستان دشتی با آثار تاریخی و طبیعی کم نظیر از جمله گنبدهای نمکی می‌تواند در بیش از هشت ماه ازسال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

حادثه در نیلکوه

دو نفر از چهارکوهنورد گالیکش نجات یافتند

گالیکش - گنبدکاووس - ایرنا - معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مینودشت و گالیکش اعلام کرد: دو نفر از چهار کوهنورد گالیکشی در ارتفاعات نیلکوه نجات یافتند و عملیات نجات برای دو نفر دیگر ادامه دارد.


اویس ممشلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چهار نفر از صبح روز گذشته به منظور کوهنوردی به ارتفاعات صخره ای نیلکوه در حوالی روستای پاسنگ بالا عزیمت کردند که به دلیل خستگی و ناتوانی امکان بازگشت برای آنان وجود نداشت.

وی گفت: نیروهای هلال احمر پس از اطلاع از این موضوع اکیپی را برای کمک به آنان به منطقه اعزام کردند و تاکنون دو نفر از آنان نجات یافتند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مینودشت و گالیکش با بیان اینکه حال عمومی این افراد کاملا خوب است، افزود: در حال حاضر نیروهای امدادی تا سه متری این دو نفر رسیدند و پس از رساندن آذوقه به دنبال راهی برای نجات آنان هستند.
ممشلی در خصوص موقعیت این منطقه نیز گفت: با توجه به مه آلود بودن منطقه ، صخره ای بودن و شیب 95 درصدی ارتفاعات نیلکوه نجات این دو نفر با کندی انجام می شود.
وی افزود: تعداد 15 نفر از نیروهای امدادی از شهرستان های گنبدکاووس ، مینودشت و کلاله با حضور در منطقه تلاش می کنند تا حداکثر شش عصر امروز این افراد را به پایین کوه منتقل کنند.
به گفته وی، این دو نفر 23 و 24 ساله ساکن شهرستان گالیکش هستند.
شهرستان 60 هزار نفری گالیکش درشرق گلستان قرار دارد.

کوهنورد گرفتار در باران کلات

امدادگران هلال احمر خراسان رضوی کوهنورد 67 ساله گرفتار در کوه‌های کلات را نجات دادند.
باران کوهنورد 67 ساله کوه‌های کلات را گرفتار کردبه گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، روز گذشته یک کوهنورد که به تنهایی اقدام به گشت در کوه‌های شهرستان کلات کرده بود بر اثر بارش باران در زیر سنگی گرفتار شد.

این حادثه ساعت 18 و 30 دقیقه به نیروهای هلال احمر گزارش شد که دو ساعت بعد از آن تیم‌های امدادی فرد حادثه‌دیده را پیدا کردند.

اسماعیل بهمن‌آبادی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی درباره ابن خبر گفت: عملیات نجات این کوهنورد تا ساعت دو بامداد امروز ادامه داشت و یک تیم امداد و نجات کوهستان و یک تیم امداد پشتیبانی در عملیات نجات این کوهنورد مشارکت داشتند.

نجات سه کوهنورد زنجانی

تلفن همراه و جان پناه فلزی باعث نجات جان سه کوهنورد زنجانی شد

زنجان- ایرنا - تلفن همراه وجان پناه فلزی ایجاد شده در ارتفاعات قله سندان خرمدره، باعث نجات جان سه کوهنورد محلی گرفتار شده در میان برف، کولاک و سرما در این ارتفاعات شد.

یکی از سه کوهنورد نجات یافته روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت : ریزش برف، وزش باد شدید و وقوع کولاک، برگشت به پایین کوه را غیرممکن کرده بود چراکه هر سه نفرمان به دلیل عدم دید کافی و شرایط حاکم بر منطقه از یک صخره خطرناک به طرف پایین لیز خوردیم و شاید عمرمان هنوز در دنیا بود که به ته دره سقوط نکردیم.

پرویز عبدالهی افزود: در آن لحظات سخت و دلهره آور سیاهی مرگ را بالا سرمان دیدیم ولی امید به خداوند سبحان و وجود اتاقک فلزی باعث می شد تا برای زنده ماندن از هیچ تلاشی و کوششی فروگذار نباشیم.

وی اظهار کرد: حفظ جان فرزندم مهدی عبدالهی و خواهر زاده ام سهراب کریمی رحمانی که به ترتیب 19 و 32 ساله هستند انگیزه ام را برای نجات دو چندان کرده بود و برای نجات جان هیچ چاره ای جز رفتن به سمت جان پناه ایجاد شده در ارتفاعات کوه سندان وجود نداشت.

این کوهنورد گفت: به سختی و عزم جدی به طرف اتاقک فلزی رفته و با گوشی تلفن خواهر زاده ام با جمعیت هلال احمر و فوریتهای پلیسی 110 تماس گرفته و برای نجات جان از آنها درخواست کمک کردم.

عبدالهی افزود: از بخت بد در چنین شرایط سخت و ترسناک، گوشی تلفن همراه خود را به هنگام لیز خوردن از صخره از دست داده بودم و باطری گوشی فرزندم نیز خالی شده بود و اگر تلفن همراه خواهزراده ام نبود به حتم عاقبت تلخ و ناگواری در انتظارمان بود.

وی تصریح کرد: وقتی به جان پناه رسیدیم، رنگ زندگی نیز در وجودمان قوت گرفت و موکت پهن شده در کف اتاقک را برای حفظ جان از سرما و یخ زدگی بر روی خود کشیدیم تا بلکه شب را به صبح برسانیم.

عبدالهی یادآور شد: متاسفانه هنگام لیز خوردن از صخره، کوله پشتیهای خود را که حاوی مواد غذایی بود از دست داده بودیم و برای رفع تشنگی نیز از برف هایی که راه زندگی را به ما سد بود استفاده می کردیم.

این کوهنورد با بیان اینکه برودت هوا و ترس از مرگ باعث شد تا دمیده شدن صبح پلک روی پلک نگذاریم گفت: اگر به این اتاقک فلزی نمی رسیدیم به حتم یخ زدگی و مرگ به سراغمان می آمد و شاید هم طعمه حیوانات درنده چون گرگ می شدیم.

عبدالهی افزود: ساعت 30/10 دقیقه صبح روز چهارشنبه که هوا مساعد بود به سمت قله حرکت کردیم و پس از دو ساعت و سی دقیقه به قله سندان صعود کردیم و چون بیم نامساعدن شدن هوا می رفت بنابراین به سمت پایین حرکت کردیم که فقط توانستیم 500 متر طی مسیر کنیم.

وی از هیات کوهنوردی خرمدره، عوامل نیروی انتظامی در کلانتری صایین قلعه و همچنین از تیم های امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان زنجان و دیگر افراد دخیل در نجات جانشان تقدیر کرد.

عبدالهی که 43 ساله است، یادآور شد: حدود 10 سال است به منظور ورزش و تفریح به کوهنوردی روی آورده ام و چون تجربه صعود به این قله را داشتم بنابراین از محل اتاقک فلزی نیز آگاه بودم که در غیر این صورت شاید هرگز پایمان به این جان پناه هم نمی رسید.

این سه کوهنورد به قصد تفریح و ورزش، روز چهارشنبه هفته گذشته عازم قله سندان شده بودند که پس از صعود موفقیت آمیز به قله هنگام بازگشت گرفتار برف و کولاک شده و برای نجات جان خودشان با هلال احمر و فوریت های پلیسی 110 تماس گرفته و برای درامان ماندن از برف و کولاک، سوز سرما و یخ زدن به سمت به جان پناه رفتند.

صبح روز پنجشنبه نیز چهار نفر از هشت امدادگر اعزامی به این منطقه برای نجات جان این سه کوهنورد راه گم کرده و گرفتار آمده به سمت بالای قله رفته و پس از دو ساعت کوهنوردی در شرایط سخت و دشوار برفی و مه آلود بودن هوا بالاخره ساعت 10/11 دقیقه صبح به جان پناه رسیده و آنها را نجات دادند.

قله سندان به عنوان بلندترین قله استان زنجان با سه هزار و 20 متر ارتفاع در شهرستان خرمدره در 85 کیلومتری مرکز استان زنجان واقع شده است.