گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

آرامش در کوه

آرامش روحی را در کوهستان جستجو کنیم

کوه، یکی از بزرگترین منابع سرور و شادی است. کوهستان راهی آسان برای حفظ و ارتقای سلامت روان، پیش روی ما گذاشته است. کوه، شفا بخش است و قدم زدن در آن فشارهای روحی را کم کرده و نگرانی‌‌ها را از بین می‌برد. کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و در کل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود. کوهنوردی و قدم زدن در طبیعت به شما انرژی می‌دهد تا احساس آرامش کنید و از سر زندگی و شادابی خود لذت ببرید و با هرآنچه که در زندگی به ویژه در محیط کارتان روی می‌دهد، به آسانی برخورد نمایید.تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانندکوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس و برداشت بهتری از خویش هستند.

آرامش در کوهستان

پیش به سوی آرامش!

کوهنوردان عموماً افرادی خوش اخلاق و شاداب و مهربان هستند، زیرا مسمومیت ناشی از هوای آلوده شهر با تنفس عمیق هوای کوهستان، از خون زایل می‌شود وتمام سلول‌های بدن با جریان سریع خون پر اکسیژن، شسته و شاداب شده بع علاوه موجب رفع رخوت و سستی از جسم و روح می‌گردد. در حین کوهنوردی هورمون‌هایی مانند آندروفین‌ها و سروتونین‌در خون افزایش یافته و با اثرات ضد درد خود قادرند در فرد کوهنورد نشاط و نیرو ایجاد کنند.

کوهنوردی منظم و مرتب آندورفین‌ها را که باعث احساسات مثبت درمامی می‌شود در خون وارد می‌کند. این ماده خاصیت آرامب بخشی دارد. کوهنوردی‌های طولانی مدت و مداوم موجب تحریک مغز برای تولید هورمن‌هایی به نام آندورفین می‌شود و موجب قطع درد و ایجاد حالت شادابی درافراد می‌گردند و به او کمک می‌کند تا خود را از تنش‌ها و نگرانی‌ها و اضطراب‌ها رها سازد.

انجام کوهنوردی آرام و طولانی به طور منظم ومرتب در پایان هرهفته می‌تواند درعرض چندهفته حال شما را بسیار بهبود بخشد. گاهی مواقع حتی نگاه کوتاهی به طبیعت (کوهستان، جنگل، باغ) فشار زندگی روزمره را در وجود شما از بین می‌برد. در یک مقاله در نشریه بین‌المللی ایک‌تایمز (مورخ 24 سپتامبر2010) بیان شد که تحقیقات نشان می‌دهد صحنه‌های آرام‌بخش، از طریق ایجاد تغییراتی در جریان و گردش خون، موجب آرامش در مغز می‌شوند. عبور از ارتفاعات و صعود از صخره‌ها به قلل مرتفع، دیواره‌های سنگی و کوه‌های پربرف و یخ، موجب خونسردی و مهارت و همچنین نرمش و سرعت انجام در کارهای معمول زندگی می‌شود و از خمودگی و افسردگی و پیری زودرس، جلوگیری می‌کند. به‌علاوه قدم زدن در میان گل‌ها، لاله‌ها و سبزه‌های خوش بو، مشاهده پرندگان و جانداران ظریف و زیبا و تماشای مناظر دیدنی و دست نخورده طبیعی، باعث آرامش روح انسان می‌گردد.

با طی مسافت و صعود آرام به کوه، در اثر ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها ذوق و اشتیاق حرکت بیشتر شده، به اصطلاح بدن گرم گردیده و حرکت آسان‌تر می‌شود. دانشمندان ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند که احساس ما ناشی از دیدن خورشید، بوی عطر درختان و شنیدن صدای آب می‌تواند تاثیری آرام بخش داشته باشد. بسیاری از روانپزشکان بر این نکته تاکید کرده‌اند که ارتباط آدمی با طبیعت، نتایج و اثرات بسیار مفیدی برای او به همراه خواهد داشت وقطع ارتباط با طبیعت انسان را ازبسیاری خوشی‌ها محروم می‌سازد. همزمان در زندگی احساس کردیم و وضع جسمی یا روحی خوبی نداریم به طبیعت پناه ببریم تا آرامش خود را بازیابیم. صداهای طبیعت صداهایی شفا بخش هستند، پس بکوشیم براساس برنامه‌ای منظم در زندگی روزمره زمانی را در طبیعت و از جمله کوه‌سپری کنیم یا کوه‌نوردی منظم و مرتب، تیشه به ریشه استرس بزنیم.

یکی از بهترین راه‌های ساده و سالم ایجاد آرامش و برطرف کردن استرس، کمک گرفتن از طبیعت است. زندگی در طبیعت، برای ذهن و جسم‌مان مزایای بسیاری در پی‌دارد، در نتیجه آلودگی و عوامل فشار روحی را متوازن  می‌کند. طبیعت مرهم بسار خوبی برای ذهن‌های دردمند است. ویلیام وردزورت می‌گوید: طبیعت هیچگاه به قلبی که او را دوست دارد، خیانت نمی‌کند. وقتی ما در احاطه طبیعت (گیاهان و کوهستان) قرار می‌گیریم، بسیار مسرورتر هستیم، از روست که بیشتر مردم در تعطیلات به مناطق کوهستانی یا کنار دریا می‌روند تا استراحت کنند، بیاسایند و سرحال شوند. از خدا به خاطر همه نعمت‌هایش سپاسگزاری کنیم. شهر شلوغ، با آلودگی بیش از اندازه و تراکم وسایل نقلیه، مشکلات زیادی به بار می‌آورند.

فعالیت ورزشی و از جمله کوه‌نوردی را با زندگی‌تان گره بزنیم تا قادر شویم، از فواید آرامش لذت فراوان ببرید. فراموش نکنیم کوه‌نوردی آرام و مناسب، یک آرامش دهنده عمومی و عامل موثری در پیشگیری از بروز ناراحتی‌های روحی است. مطالعات انجام شد در افراد میانسال نشان داده است که افرادی که کوه پیمایی و پیاده روی منظم و مداوم را شیوه زندگی خود قرار داده‌اند کمتر دچار اضطراب و فشارهای روحی، افسردگی، و خستگی می‌شوند. کوهنوردی یکی از بهترین راهها برای کنترل فشار روحی است.

کوه‌نوردی صرف نظر از سرعت گام‌ها، به‌طور طبیعی میزان استرس(فشار روحی) را کم می‌کند. کوه پیمایی آرام و طولانی به طور قابل توجهی در مقابله با استرس نقش فراوان دارد.

افسردگی کمتر، با کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی بیشتر!

افسردگی کمتر، با کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی بیشتر!

بالا رفتن میزان آمار و ارقام افسردگی در شهرهای بزرگ ارتباط مستقیمی ار دور بودن انسان از طبیعت دارد.طبیعت، موجب ایجاد آرامش، شادی و نشاط می شود و بر رفتارها و احساسات انسان تاثیر مثبت می‌گذارد. آزمایش‌های متعدد روانپزشکی نشان داده است کسانی که فعالیت‌های ورزشی منظم و مرتب ماننده پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دویدن آرام  انجام می‌دهند کمتر به افسردگی دچار می‌شوند.

ورزش های هوازی از جمله کوه‌پیمایی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن، حرکات نرمشی، از جمله ورزش‌های بسیار موثر در درمان طبیعی افسردگی به شمار می‌آیند. هنگامی که فرد فعالیت‌های کوهنوردی و سنگ نوردی را با پشتکار و علاقه انجام میدهند این امر موجب رهایی او از احساس ناکامی ودلسردی می شود.

کوه‌نوردی منظم، خواب نیروبخش

کوه‌نوردی منظم، خواب نیروبخش

ورزش‌هایی مانند پیاده روی، کوه پیمایی، دویدن آرام و شنا کردن می‌توانند کمک کننده در داشتن خواب آرام و نیروبخش باشد.انجام تمرین‌های ورزشی منظم و مرتب مانند کوه‌نوردی و پیاده‌روی به تنظیم ریتم‌های طبیعی بدن و نیز آرامش اعصاب کمک می‌کند برای رفع خستگی جسمانی حاصل از کار زیاد، با کوه‌نوردی آرام و طولانی احساس آرامش خواهیم نمود. همچنین درهای جزیی را که مانعی برای خواب خوش است، برطرف خواهند ساخت.

در تقویت اعتماد به نفس وخوش‌بینی بیشتر، پیش قدم شویم.

تحرک تمان اندام‌های بدن در هنگام کوه نوردی، حیات بخش است وبه سلول‌های بدن نشاط و جان می‌دهد.کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و درکل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانند کوه‌نوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس بالایی داریم، دهم ما در آرامش است و یکی از موثرترین راهها برای آرام کردن ذهن، آشتی با کوه است. وقتی با طبیعت خلوت می‌کنیم، برای تماشای پرندگان وقت می‌گذاریم و از بوی خوش گل‌ها لذت می‌بریم، ذهن مان کاملاً می‌آساید و احساس می‌کنیم سرور و شادی صرف بروجودمان حاکم است.تحقیقات اخیر در ژاپن نشان داده است که ایمنی بدن ما با بودن در فضای سبز قوی‌تر می‌شود.

 

اگر در محیط‌های شهری زندگی می‌کنید:

توصیه‌های مهم:

-        با کوه پیمایی و کوه‌نوردی منظم و مرتب ، طراوت تازگی و شاداب بودن را تجربه کنید. رفتن به کوه ، آرامش خوبی را برای شما به همراه خواهدداشت، بنابراین، این کار به‌عنوان یکی از اهداف خود قرار دهید،

-        بارفتن به کوه، از فضای زیبای آن لذت ببرید. قدم زدن در گوشهای دنج از کوهستان، آرامش و گستردگی اراده بیشتر را بازیابید.

-        بهتراست برنامه هفتگی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید چندساعتی بیرون از خانه به تماشای طبیعت و کوهستان بروید. کوشش کنید انجام برنامه کوهنوردی هفتگی را به صورت عادت انجام دهید.

-        اطلاعاتی درباره کوههای اطرافتان به دست آورید و در برنامه خود، رفتن به کوهستان را بگنجانید.

-        از خانه بیرون بروید و یک سری به کوهستان بزنید. بیرون رفتن از فضایی که زندگی می‌کنید و قدر پیاده‌روی طبیع و کوه‌نوردی زیر نورآفتاب می‌تواند شما را از فشا رو تنش خارج کرده و انرژی لازم برای شروع دوباره را به شما بدهد. هر نوع فعالیت فیزکی موجب آزاد سازی هورمون‌های آندروفین و سرتونین در بدن می‌شود. این هورمن  ها واکنش شیمیایی طبیعی بدن هستند که کمک می کنند شما دوباره احیا شوید و باعث آرامش و افزایش تمرکز و حافظه می شوند.

-        هروقت فرصت داشتید که کوهنوردی کنید.

-        بهتر است به جای مصرف خودسرانه داروهای عصبی یا خواب‌آور، هر روز یا در پایان هفته مدتی از وقت خود را به کوه پیمایی یا قدم زدن در طبیعت بپردازید.

 

گردآورنده: نگین اجباری

ترجمه و تدوین: وحید عرفانی

بیماری ارتفاع

بیماری ارتفاع

بیماری ارتفاع 85%-%25 از مسافران به ارتفاعات بالا را بسته به میزان صعود، ارتفاع محل سکونت، آسیب‌پذیری فردی و سایر عوامل خطرساز گرفتار می‌سازد. کوه‌گرفتگی حاد(acute mountain sickness) ، شایع‌ترین تظاهر بیماری ارتفاع است و به صورت تیپیک در عرض 12-6 ساعت پس از ارتفاع گرفتن، منجر به سردرد و بی‌حالی‌ می‌شود.

 این وضعیت ممکن است دربرخی از افراد به سمت ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا(high-altitude cerebral edema) پیشرفت کند. علامت آغاز این وضعیت، تشدید علایم کوه‌گرفتگی حاد، پیشرفت به آتاکسی و درنهایت، کما و مرگ در صورت عدم درمان است. ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا شایع نیست ولی شایع‌ترین علت مرگ ناشی از بیماری ارتفاع محسوب می‌شود. این بیماری ممکن است در افرادی که از سایر جهات سالم هستند، رخ دهد و به سرعت به سمت سرفه، تنگی نفس و خلط کف‌آلود پیشرفت کند. صعود آهسته، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از شروع بیماری ارتفاع است. در صورتی که انجام این کار ممکن نباشد یا علایم علی‌رغم صعود آهسته رخ دهند، می‌توان از استازولامید یا دگزامتازون برای پیشگیری یا درمان کوه‌گرفتگی حاد استفاده کرد. پایین آمدن از کوه برای تمام افراد دچار ادم مغزی یا ریوی ناشی از ارتفاع بالا، الزامی است. مبتلایان به بیماری ریوی یا کرونری پایدار ممکن است بتوانند به ارتفاعات بالا سفر کنند ولی در معرض خطر تشدید این بیماری‌ها هستند. استفاده از درمان دارویی برای این بیماران، منطقی به نظر می‌رسد.

مقدمه

بیماری ارتفاع در افرادی که به نواحی مرتفع (2500 متر یا بالاتر) مسافرت می‌کنند، بسیار شایع است. تقریبا 25% از مسافران به مناطق مناسب اسکی در کلرادو، 50% از مسافران هیمالیا و نزدیک به 85% از کسانی که مستقیما بر فراز منطقه قله اورست پرواز می‌کنند، علایم کوه‌گرفتگی حاد را گزارش می‌دهند. شیوع ادم مغزی و ریوی ناشی از ارتفاع بالا که انواع شدیدتر بیماری ارتفاع هستند، کمتراز کوه‌گرفتگی حاد است و حدودا 4%-0.1% برآورد می‌شود. عوامل خطرساز بیماری ارتفاع شامل صعود سریع، فعالیت فیزیکی شدید، سن کم، زندگی در مناطق کم‌ارتفاع و سابقه بیماری ارتفاع است. صعود سریع، مهم‌ترین- و قابل تعدیل‌ترین- عامل خطرساز است. توصیه‌های مربوط به کاهش خطر بیماری ارتفاع در جدول 1 فهرست شده‌اند.

تعاریف مورد توافق برای کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی و ریوی ناشی از ارتفاع بالا در سمپوزیوم بین‌المللی هیپوکسی(International Hypoxia Symposium) معروف به کنفرانس دریاچه لوئیز(. Lake Louise Conference) انجام شد (جدول 2). ابزارهای نمره‌دهی بر مبنای این معیارها می‌تواند برای راهنماهای سفر و پزشکان مفید باشد.

 

توصیه‌های کلیدی برای طبابت

رده‌بندی شواهد

توصیه بالینی

C

صعود آهسته، موثرترین روش برای پیشگیری از بیماری ارتفاع است.

B

داروهای موجود برای پیشگیری و درمان کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا شامل استازولامید و دگزامتازون است.

C

پایین آمدن از کوه برای افراد دچار ادم مغزی یا ریوی ناشی از ارتفاع بالا، اجباری است. در صورتی که پایین آمدن ممکن نباشد، اکسیژن مکمل، استراحت و قرارگیری در یک اتاقک سیار اکسیژن پرفشار می‌تواند وضعیت بیماران را پایدار کند.

B

پروفیلاکسی با سالمترول، نیفدیپین، دگزامتازون یا مهارکننده‌های فسفودی استراز-5 تادالافیل، سیلدنافیل) ممکن است از بروز ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا بکاهد.

C

نارسایی احتقانی قلب جبران‌نشده، بیماری انسدادی مزمن ریه شدید و پرفشاری خون ریوی، کنترااندیکاسیون‌های مواجهه با ارتفاع هستند.

C

محدود کردن فعالیت در ارتفاعات بالا در مبتلایان به بیماری پایدار شریان کرونر ضروری نیست.

A:شواهدبیمارمحورقطعی با کیفیت مطلوب؛ B: شواهد بیمارمحورغیرقطعی یا باکیفیت محدود؛ C: اجماع،شواهدبیماری‌محور، طبابت رایج، عقیده صاحب‌نظران یا مجموعه موارد بالینی.

 

جدول 1. توصیه‌هایی برای تطابق با ارتفاعات بالا

  • از پرواز یا رانندگی به مناطق مرتفع مگر در موارد ضروری، خودداری کنید. پیاده‌روی بهترین گزینه است زیرا اجازه تطابق را می‌دهد.

  • در صورتی که علایم بیماری ارتفاع را دارید، صعود نکنید.

  • وقتی در ارتفاعات بالاتر از 3000 متر هستید، در ارتفاعی بیشتر از 600-300 متر نسبت به شب گذشته نخوابید.

  • در صورتی که علایم شما در طی 12 ساعت بهبود نیابند، پایین بیایید.

  • آگاه باشید که سرعت تطابق افراد، مختلف است.

کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا

با وجود این که پاتوفیزیولوژی کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا کاملا مشخص نشده است، شواهد کنونی حاکی از این است که هیپوکسمی هیپوباریک، برخلاف پاسخ معمول که به صورت دیورز بارز در کوهنوردان غیرمبتلاست، منجر به احتباس نسبی مایع در این بیماران می‌شود. این مساله باعث ادم مغزی مختصری می‌گردد که در افراد دچار کوه‌گرفتگی حاد متوسط تا شدید و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا روی می‌دهد. میانجی‌های پیشنهادشده برای چنین واکنشی شامل عامل رشد اندوتلیال عروقی(1)، نیتریک اکسید سنتاز(2) و برادی‌کینین هستند.

 

تشخیص

علایم کوه‌گرفتگی حاد و ادم اولیه مغزی ناشی از ارتفاع بالا شامل سردرد و حداقل یکی از موارد زیر است: بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، گیجی یا احساس سبکی سر، دشواری در خواب و خستگی یا ضعف. این علایم به سادگی با یک بیماری ویروسی اشتباه گرفته می‌شوند. با این وجود، معیارهای کلیدی عبارتند از افزایش اخیر ارتفاع و (هرچند به طور ویژه ذکر نشده) عدم وجود دیگر علل برای چنین علایمی. علایم بیماری حاد کوهستان به صورت تیپیک در عرض 12-6 ساعت پس از افزایش ارتفاع رخ می‌دهند و محدوده آنها از علایم خفیف با بهبود خودبه‌خودی (به ویژه در ارتفاعات کمتر از 3500 متر) تا علایم شدید همراه با پیشرفت به سمت ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا متغیر است. ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا، یک کوه‌گرفتگی حاد مرحله نهایی قلمداد می‌شود و به معنای آتاکسی (که با آزمون قدم برداشتن «پاشنه به پنجه»(3) ارزیابی می‌شود) یا تغییر در وضعیت ذهنی در فردی است که به کوه‌گرفتگی حاد مبتلا شده است. ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا در عرض چند ساعت، از آتاکسی خفیف به سمت کما و مرگ پیشرفت می‌کند.

 

پیشگیری و درمان

مقبول‌ترین روش برای پیشگیری از کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا، پایین آمدن آهسته است. با وجود این، بسیاری از کوهنوردان با انجام این توصیه مشکل دارند. قانون کلی برای افرادی که در ارتفاعات بلندتر از3000 متر قرار دارند این است که در ارتفاعی بیشتر از 600-300 متر نسبت به شب گذشته نخوابند.

استازولامید که یک مهارکننده کربنیک انهیدراز است را می‌توان برای پروفیلاکسی به کار برد؛ این دارو باید حداقل یک روز پیش از صعود آغاز شود و تا زمان تطابق با بالاترین ارتفاع خواب ادامه یابد (جدول 3). با وجود این که یک مرور نظام‌مند در سال 2001 مشخص کرد که دوزهای پایین این دارو موثر نیستند، یافته‌های مطالعات جدیدتر به نفع استفاده از دوز mg 125 دو بار در روز برای پروفیلاکسی است. عوارض جانبی ممکن است شامل پارستزی (شایع)، دیورز خفیف و اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار به دلیل مهار کربنیک انهیدراز بزاقی باشد. استازولامید در افراد دچار آلرژی‌ نسبت به عوامل سولفا، کنترااندیکه است.

دگزامتازون نیز برای پروفیلاکسی و درمان کوه‌گرفتگی حاد به عنوان داروی خط دوم اثربخش است ولی کمکی به تطابق نمی‌کند و بنابراین زمانی که مصرف آن قطع شود، ممکن است منجر به کوه‌گرفتگی حاد برگشتی (rebound) شود. یک مطالعه کوچک نشان داده که تئوفیلین با دوز پایین نیز برای پیشگیری از کوه‌گرفتگی حاد موثر است.

درمان ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا در صورت امکان‌ با پایین آمدن فوری آغاز می‌شود. کم کردن ارتفاع به میزان300 متر شاید تمام آن چیزی باشد که مورد نیاز است. در صورتی که امکان پایین آمدن وجود نداشته باشد (مثلا به دلیل شرایط آب و هوایی) باید از اکسیژن کمکی استفاده کرد و بیمار تا زمانی که امکان پایین آمدن فراهم شود، در یک اتاقک سیار اکسیژن پرفشار قرار گیرد. اتاقک‌های سیار اکسیژن پرفشار، نسبتا سبک هستند و گروه‌های نجات در ارتفاعات بالا معمولا این اتاقک‌ها را به همراه دارند. از این اتاقک‌ها می‌توان در سفر گروه‌های بزرگ استفاده کرد و معمولا در ایستگاه‌های نجات هم در دسترس قرار دارند. همچنین باید تا زمان امکان‌پذیر شدن کاهش ارتفاع و بهبود علایم از دگزامتازون استفاده کرد.

جینکو (Ginkgo) به منظور پروفیلاکسی و درمان کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا مورد مطالعه قرار گرفته است ولی نتایج آن متغیر بوده‌اند لذا استفاده از آن توصیه نمی‌شود. با وجود اینکه پایین آمدن و درمان در مورد افراد دچار موارد خفیف کوه‌گرفتگی حاد ضرورتی ندارد، بیماران دچار بیماری متوسط تا شدید را باید مشابه ادم مغزی اولیه ناشی از ارتفاع بالا مورد درمان قرار داد.

جدول 2. معیارهای کنفرانس دریاچه لوئیز برای بیماری ارتفاع

وضعیت

معیار*

کوه‌گرفتگی حاد

سردرد و حداقل یکی ازعلایم زیر: خستگی یا ضعف؛ گیجی یا احساس سبکی در سر؛ علایم گوارشی (تهوع یا استفراغ، بی‌اشتهایی)؛ دشواری در خوابیدن

ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا

تغییر در وضعیت ذهنی یا آتاکسی در فرد دچار کوه‌گرفتگی حاد، یا تغییر در وضعیت ذهنی و آتاکسی در فرد فاقد کوه‌گرفتگی حاد

ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا

حداقل دو مورد از علایم زیر: تنگی نفس حین استراحت، سرفه، ضعف یا کاهش کارکرد فعالیتی، احساس فشار یا احتقان در قفسه سینه و حداقل دو مورد از نشانه‌های زیر: کراکل یا ویز در حداقل یکی از ریه‌ها، سیانوز مرکزی، تاکی‌پنه، تاکی‌کاردی

*--- نشانه‌ها و علایم باید در صورت افزایش اخیر در ارتفاع رخ داده باشند.

 

ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا

پاتوفیزیولوژی ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا به خوبی شناخته نشده است ولی تصور می‌شود که مکانیسم اولیه، انقباض شدید عروق ریوی ناشی از هیپوکسی باشد که منجر به افزایش فشار مویرگی ریوی می‌شود. افزایش فشار مویرگی ریه باعث تخریب مکانیکی مویرگ‌های ریه و نشت بدون التهاب مایع به فضاهای میان‌بافتی و آلوئولی می‌شود. فراهمی ‌محدود اکسید نیتریک ممکن است فشار شریانی ریه را افزایش دهد و اختلال انتقال سدیم و آب درون ریه نیز می‌تواند نقشی در این پاتوفیزیولوژی داشته باشد.

 

بروز و عوامل خطرساز

بروز ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالادر کوهنوردان تطابق نیافته در ارتفاع 4600 متری تقریبا 4 است. عوامل خطرساز ایجاد ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا مشابه کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا و شامل آسیب‌پذیری فردی، سابقه بیماری ارتفاع و فعالیت فیزیکی شدید است. کوه‌گرفتگی حاد، پیش‌شرط ایجاد ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا نیست.

تشخیص

ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا معمولا شب‌هنگام و تقریبا 4-1 روز پس از صعود سریع به ارتفاعات بالای 2400 متر رخ می‌دهد. افراد مبتلا ممکن است در ابتدا خستگی، ضعف، تنگی نفس، کاهش تحمل فعالیت و تاخیر در رفع خستگی پس از فعالیت را گزارش کنند. نشانه‌های فیزیکی شامل خلط کف‌آلود همراه با سرفه، سیانوز، رال، کاهش اشباع اکسیژن، تاکی‌پنه و تاکی‌کاردی است. وقتی شک بالینی به ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا وجود داشته باشد، کاهش اشباع اکسیژن (که با پالس اکسی‌متر سیار که عموما در اردوگاه‌های پشتیبانی موجود است، اندازه‌گیری می‌شود) می‌تواند تشخیص را تایید کند. در صورت دسترسی، در رادیوگرافی قفسه سینه ارتشاحات تکه‌ای غیرمتقارن در قسمت‌های مختلف ریه دیده می‌شود.

جدول 3. داروهای موجود برای پیشگیری و درمان بیماری ارتفاع

دارو

اندیکاسیون

دوز معمول

استازولامید 

پیشگیری و درمان کوه‌گرفتگی حاد (درمان خط اول)* 

mg 125 دو بار در روز (پروفیلاکسی)mg 250 دو بار در روز (درمان)

دگزامتازون

پیشگیری از کوه‌گرفتگی حاد†درمان کوه‌گرفتگی حاد†پیشگیری از ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا †درمان ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا †‡

mg 4 هر 12-6 ساعتmg 4 هر 6 ساعتmg 4 هر 6 ساعتmg‌8، سپسmg‌4 هر 6 ساعت

نیفدیپین 

پیشگیری و درمان ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا † 

mg 20 هر 12-8 ساعت 

سالمترول 

پیشگیری و درمان ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا † 

gµ‌ 125 هر 12 ساعت 

سیلدنافیل 

پیشگیری و درمان ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا † 

mg 20 هر 8-6 ساعت 

تادالافیل 

پیشگیری و درمان ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا † 

mg 10 هر 12 ساعت 

* --- اندیکاسیون مورد تایید اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده (FDA)† --- اندیکاسیون تاییدنشده توسط FDA‡--- پایین آمدن اجباری است.

 

جدول 4. بیماری‌های مزمن تحت تاثیر مواجهه با ارتفاع

بیماری

توصیه

آریتمی‌ها

آستانه پایین‌تری برای افزایش بروز آریتمی‌ها در ارتفاعات بالا وجود دارد؛ اکسیژن کمکی فراهم کنید و فعالیت را محدود سازید.

آسم

به نظر نمی‌رسد تشدید آن مرتبط با ارتفاع باشد؛ درمان معمول را ادامه دهید.

بیماری انسدادی مزمن ریه

خطر، وابسته به شدت بیماری است؛ پالس‌اکسی‌متری انجام دهید و اکسیژن کمکی را به میزان نیاز تنظیم کنید.بیماران مبتلا به بیماری شدید نباید به ارتفاعات بالا سفر کنند.

نارسایی احتقانی قلب

خطر رفتن به وضعیت عدم جبران به شدت بیماری، سطح فعالیت و میزان بالارفتن وابسته است؛ ممکن است به افزایش اکسیژن کمکی نیاز باشد.بیماران علامت‌دار باید در مورد هر گونه تغییری در ارتفاع، محتاط باشند؛ بیماران دچار نارسایی احتقانی قلب جبران‌نشده نباید به مناطق مرتفع سفر کنند.

بیماری شریان کرونر

ارزیابی فردی ضروری است؛ پروفیلاکسی دارویی مناسب را انجام دهید (نظیر دگزامتازون یا استازولامید)؛ انجام آزمون ورزش را پیش از صعود مدنظر داشته باشید.بیماران باید تطابق جوی را به خوبی انجام دهند و نیز باید قادر به شناسایی علایم آنژین، کوه‌گرفتگی حاد، ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا باشند.

پرفشاری خون

افزایش خفیف و گذرا در فشار خون انتظار می‌رود که نیازی به درمان ندارد؛ کنترل فشار خون را در سطح دریا انجام دهید وتمام داروها را ادامه بدهید.

پرفشاری خون ریوی

سفر به مناطق مرتفع برای افراد مبتلا به پرفشاری خون ریوی به دلیل محیط هیپوکسیک و خطر ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا کنترااندیکه است؛ در صورتی که سفر ضروری باشد، بلوکرهای کانال کلسیم، ایزوپروترنول و اکسیژن کمکی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیماری سلول داسی‌شکل

سفر به مناطق مرتفع به دلیل افزایش بروز انفارکت طحال و بحران سلول داسی‌شکل، کنترااندیکه است.

پیشگیری و درمان

ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا علت اصلی مرگ ناشی از بیماری ارتفاع محسوب می‌شود؛ ولی با صعود محتاطانه، قابل پیشگیری و با تشخیص و درمان زودرس، قابل برگشت است. کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کوچک نشان داده‌اند که مصرف پروفیلاکتیک دگزامتازون، نیفدیپین، سالمترول و مهارکننده‌های فسفو دی استراز-5 (تادالافیل یا سیلدنافیل) در صورتی که یک روز پیش از صعود آغاز شوند، از میزان بروز ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا در افراد دارای سابقه این بیماری می‌کاهند؛ ولی استازولامید این گونه نیست. هیچ گونه مطالعه مقایسه‌ای که نشانگر برتری یکی از این داروهای پروفیلاکسی نسبت به دیگری باشد، وجود ندارد.

گزارش‌های موردی به صورتی ثابت نشان داده‌اند که اکسیژن کمکی، استراحت نسبی و پایین آمدن منجر به بهبود در افراد مبتلا به ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا می‌شود. پایین آمدن فوری، درمان انتخابی است. از اکسیژن کمکی باید در صورت وجود استفاده شود و شبیه‌سازی پایین آمدن، با قرار دادن بیمار در اتاقک سیار اکسیژن پرفشار می‌تواند به صورت موقتی مفید باشد. در شرایطی که پایین آمدن امکان‌پذیر نیست، شواهد محدودی حاکی از این هستند که درمان با استازولامید، استراحت در بستر، نیفدیپین، اکسیژن کمکی، سالمترول یا مهارکننده‌های فسفودی استراز-5 ممکن است بتوانند اشباع اکسیژن و ادم ریه را بهبود بخشند. شواهد محکمی وجود ندارد که داروها بیش از پایین آمدن در بهبود پیامدها یا تسهیل رفع ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا موثر باشند.

 

سایر بیماری‌های طبی ناشی از ارتفاع بالا

در ارتفاعات بالا سرفه خشک در فقدان دیگر علایم ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا، شایع است و ممکن است آن قدر شدید باشد که منجر به ناراحتی بسیار زیاد یا شکستگی دنده شود. علت برونشیت و سرفه ناشی از ارتفاع بالا، احتمالا چندعاملی و شامل ترکیبی از تحریک مژک‌ها و مخاط تنفسی، آبریزش بینی منجر به تنفس دهانی، انقباض برونش‌ها، عفونت مجاری تنفسی و مقادیر اندک ادم ریه است. تنفس از طریق ماسک صورت یا مکیدن آب نبات برای تخفیف سرفه، توصیه می‌شود.

ادم محیطی که ندرتا نشانگر بیماری قابل توجهی است نیز در ارتفاعات بالا دیده می‌شود. این وضعیت معمولا گذراست، با پایین آمدن رفع می‌شود و در صورت نیاز با دیورتیک‌ها کنترل می‌گردد.

رتینوپاتی ناشی از ارتفاع بالا یک بیماری شایع و معمولا خوش‌خیم است که تصور می‌شود به دلیل افزایش جریان خون شبکیه در واکنش به وضعیت هیپوکسی در ارتفاعات بالاتر از 5000 متر ایجاد شود. این مشکل با وجود اینکه معمولا فاقد علامت است، می‌تواند با سایر بیماری‌های ناشی از ارتفاع همراه باشد و بروز کوه‌گرفتگی حاد و ادم مغزی و ریوی ناشی از ارتفاع زیاد را پیشگویی کند. کراتیت ماورای بنفش(1) (کوری برف) که از آسیب اپی‌تلیال قرنیه در اثر مواجهه با پرتوهای ماورای بنفش ناشی می‌شود، یک وضعیت شایع دیگر در ارتفاعات بالاست که ممکن است ناتوان‌کننده باشد. استفاده از عینک‌های آفتابی محافظت‌کننده در برابر اشعه ماورای بنفش با شیشه‌های بزرگ و صفحه‌های کناری هنگام مسافرت در شرایط برفی در ارتفاعات بالا توصیه می‌شود. درمان معطوف به کاهش درد و پیشگیری از عفونت حین ترمیم اپی‌تلیوم قرنیه است. داروهای مطرح، ضدالتهاب‌های غیراستروییدی و دیگر مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های چشمی و سیکلوپلژیک‌های موضعی راشامل می‌شود. داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی چشمی، ضددردهای موثری برای خراش‌های قرنیه هستند و با فرایند التیام، تداخلی ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که از لنز تماسی استفاده می‌شود باید آنها را برداشت و چشم درگیر را معمولا باید بست. کوهنوردانی که تحت کراتوتومی رادیال(1) قرار گرفته‌اند در خطر شیفت انکساری شدید و ناگهانی قرار دارند؛ با وجوداین، به نظر نمی‌رسد افرادی که کراتکتومی انکسار نوری(2) انجام داده‌اند، در معرض این خطر باشند.

 

بیماری‌های مزمن و مواجهه حاد با ارتفاع

هر چه ارتفاع افزایش یابد و اشباع اکسیژن شریانی کم شود، احتمال بدتر شدن بیماری‌های طبی مزمن وجود دارد. بنابراین برخی از بیماری‌ها (نظیر پرفشاری خون ریوی، بیماری انسدادی مزمن ریه، نارسایی احتقانی قلب کنترل‌نشده) کنترااندیکاسیون‌های صعود به ارتفاعات بالا هستند (جدول 4). این بیماری‌ها به استثنای بیماری انسدادی مزمن ریه، خطر کوه‌گرفتگی حاد را افزایش نمی‌دهند.

تغییر در فشار بارومتریک بر افراد مبتلا به پرفشاری خون، بیماری شریان کرونر و آریتمی تاثیر می‌گذارد. علی‌رغم فشار اضافی که ارتفاعات بالا بر سیستم قلبی- عروقی تحمیل می‌کند، محدود کردن فعالیت در بیماران دچار بیماری پایدار شریان کرونر منطقی نیست. کوه‌گرفتگی حاد، ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالا و ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا می‌توانند ناپایداری قلبی- عروقی را تشدید کنند؛ آگاه کردن بیماران نسبت به نشانه‌های هشداردهنده این وضعیت‌ها حایز اهمیت است. تطابق مناسب و پروفیلاکسی متناسب توصیه می‌شود.

بیماران مبتلا به کم‌خونی سلول داسی‌شکل در معرض افزایش خطر انفارکت طحال و عوارض بحران سلول داسی‌شکل در ارتفاعات1500 متری و بالاتر قرار دارند. درمان کم‌خونی سلول داسی‌شکل با رفتن به ارتفاع تغییری نمی‌کند و اکسیژن کمکی باید همواره در دسترس این افراد باشد.

دیابت به ویژه دیابت نوع 1، چالشی منحصربه‌فرد پیش روی پزشکی است که با بیمار در مورد مسافرت به ارتفاعات بالا مشاوره می‌کند. با وجود اینکه خطر بیماری ارتفاع در کوهنوردان دیابتی افزایش نمی‌یابد، آنها باید از مشکلات احتمالی در زمینه کنترل قند خون که ممکن است به دلیل حضور در یک منطقه دوردست– و غالبا بسیار سرد- پیچیده‌تر گردد، آگاه باشند. دستگاه‌های سنجش گلوکز معمولا در ارتفاعات بالا یا در محیط‌های سرد به خوبی کار نمی‌کنند.

 نشریه نوین پزشکی www.npjm.org | شماره 492 / 15 دی 89

ترجمه: دکترنسیم عرفانی

صعود ایرانیان به هیمالیا

اخبار کوهنوردی
هیمالیای نوردان کشورمان امروز به کمپ گوراکشب رسیدند وخود را برای ادامه صعود به اورست ولوتسه آماده می کنند.

صعود کوهنوردان ایرانی به ارتفاع 5180 متر هیمالیای نپال/بازگشت سنگنوردان ایرانی از سوئیسعلیرضا بهپور ،محمود هاشمی ،محمد نصیری و ایرج معانی چهار کوهنورد کشورمان امروز به کمپ گوراکشب در ارتفاع 5180 متری هیمالیای نپال رسیدند و طی یک توقف کوتاه ،هر 4 نفر برای شرایط هم هوائی و داشتن شرایط بهتر استراحت کردند و سپس قله 5545 متری کالاپاتها را صعود کردند و دوباره به کمپ گوراکشب بازگشتند.

در این گزارش آمده است:کوهنوردان ایرانی به سمت کمپ اصلی حرکت خواهند کرد ،این مکان در ارتفاع 5350 متری قرار دارد .

در ادامه گزارش آمده است :هیمالیانوردان کشورمان بعد از رسیدن به کمپ اصلی بزای استراحت و تقسیم و بسته بندی بار در ارتفاع ،چند روزی را توقف خواهند کرد و سپس به قلل اورست ولوتسه صعود خواهند کرد.

*سنگنوردان ایرانی از مسابقات جهانی بازگشتند

تیم دونفره از قهرمانان سنگنوردی کشورمان که در رقابتهای جهانی میرینگن شرکت کردند امروز صبح به وطن باز گشتند.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبر نگار سایر حوزه های گروه ورزشی با شگاه خبر نگاران گفت:اولین مرحله از مسابقات جام جهانی سنگنورد ی در بخش بولدرینگ در تاریخ 28 و 27 اردیبهشت 95 در شهر میرینگین سوئیس برگزار شد و تیم دو نفره ای از ایران شامل علی برات زاده و الناز رکابی در آن شرکت کردند.

وی تصریح کرد:دز این رقابتها برات زاده رتبه  29 ورکابی عنوان 51 رابه دست آوردندونتوانستند جایکاه مناسبی کسب کنند.

زارعی در ادامه گفت:این نخستین دوره از مسابقات جهانی سنگنوردی بود .

وی تاکید کرد:باتوجه به سطح بالای این رقابتها از وزشکاران مان توقع زیادی نداشتیم ولی از سنگنوردی مانند برات زتده که سال گذشته تا مرحله نهائی جام جهانی رفته بود انتظار کسب جایگاه بهتری را داشتیم .

زارعی در پایان خاطر نشان کرد:دز سال جاری مسابقات جهانی هند و چین را پیش رو داریم که امیدوارم سنگنوردان کشورمان با قدرت ظاهر شوند.

*صعود بانوان کوهنورد کشور به قله بل افلید

 بانوان این ورزش در یک صعود فصلی  در روزهای13و 30 اردیبهشت سال جاری به قله بل افلید با ارتفاع 4000هزار متر (این کوه بلند ترین قله فارس است ودر شهرستان اقلید قرار دارد)به اجزای برنامه خواهند پرداخت.

پگاه جمالیان مسئول هماهنگی این صعود در گفتگو با ما افزود:برای نخستین بار میزبان صعود فصلی بانوان کوهنورد سراسر ایران هستیم که بانام گرامی داشت آزادسازی خرمشهر بر گزار خواهد شد وعلاقه مندان تا 15 اردیبهشت فرصت دارند اعلام آمادگی کنند.

وی تصریح کرد:سهمیه هر استان برای این صعود 3نفر می باشداگر 30 استان دراین برنامه حضور داشته باشند 90 کوهنورد شرکت می کنند وبا توجه به اینکه ما میزبان هستیم وبرای شرکت کوهنوردان استان مان محدویت نداریم فکر می کنم 100 نفری به صعود بل افلیدبپردازند.

جمالیان که نائب رئیس هیئت کوهنوردی فارس نیز است در خصوص حضور کوهنوردان استان برای هیمالیا نوردی خاطز نشان کرد:در سال جاری چند کوهنورد فارس  به قلل 7- 8 هزاری اعزام خواهند شد که هم اکنون برنامه تمرینی وآماده سازی را پیگیری می کنند.

اولسبلانگاه

گیلان وطبیعت دلفریبش همواره شگفتی‌های گوناگونی برای عرضه به طبیعت دوستان دارد. روستای ییلاقی "اولسبلانگا"(Olasbelanga)  یا "اولسبلانگاه" در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع است. این ییلاق یکی از جاذبه‌های شناختهشده‌ی گیلان است و مسافران زیادی را در بهار و تابستان به سوی خود می‌کشاند. فرصت گذراندن شبی در خانه‌های چوبی "اولسبلانگاه" تجربه ای به یاد ماندنی است. برای آشنایی بیشتر با این ییلاق در ادامه با ما همراه باشید.

"ماسال" در ۵۰ کیلومتری غرب "رشت" است. برای رسیدن به "اولسبلانگاه"، که به معنای درختی در ارتفاع بلند است، باید جاده جنوبی خروجی از "ماسال" را در پیش گرفت. مسافت این جاده‌ی آسفالته تا "اولسبلانگاه" تقریبا ۲۵ کیلومتر است و به راحتی می‌توان با تاکسی یا اتومبیل شخصی از آن گذر کرد. محل مرگ "میرزاکوچک خان جنگلی" نیز کمی بالا‌تر از "اولسابلانگاه"، در روستای "گیلوانه" است و مشتاقان می‌توانند از آن مکان دیدن کنند. شایان ذکر است که  این جاده به جاده‌ی قدیم "ماسوله" به "خلخال" ختم می‌شود. مسیر دسترسی آسان به این ییلاق، از دلایل عمده شلوغی و مورد توجه بودن این منطقه است.

به جز هتل تازه‌ساز این ییلاق که هنوز افتتاح نشده است، بقیه خانه‌ها چوبی هستند و اجازه ساخت خانه با مصالح داده نمی‌شود. این روستای زیبا شبکه برق ندارد و روشنایی و سایر نیازها به وسیله موتور برق تأمین می‌شود. برای اسکان در این ییلاق گزینه‌های متعددی وجود دارند که تقریبا تمامی آنان مکان‌های مناسبی هستند. در ادامه ۲ مورد از این گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

هتل فردین معصومی، کشتی‌گیر معروف اهل ماسال، لوکس‌ترین و مدرن‌ترین هتل موجود در این ییلاقات است که در ابتدای "اوسبلانگاه" واقع شده و هزینه‌ی اقامت در آن بسته به اتاقی که اختیار می‌کنید از ۱۳۰ تا بیش ۲۰۰ هزار تومان است.

روبروی هتل قبلی مجموعه اقامتی کوچکی با نام "افرا" وجود دارد که دارای رستوران است و اتاق‌های کوچکی همراه با سیستم گرمایشی نفتی ("آترا") در اختیارتان قرار می‌دهد و شبی حدود ۷۰هزار تومان برای هر اتاق دریافت می‌کند.

قدم زدن عصرگاهی در مراتع ییلاق بسیار لذت‌بخش است. اگر خوش‌شانس باشید مناظر مه‌گرفته و ابری این روستا را تجربه خواهید کرد. با توجه به فاصله‌ی نیم ساعته‌ی اولسبلانگاه تا ماسال، این ییلاق مکان مناسبی برای اهالی شهر در روزهای گرم سال است. با کمی قدم زدن در اطراف و فاصله گرفتن از جاده از بین خانه‌های چوبی گذر کرده و تقریبا به بالای روستا می‌رسیم. از اینجاست که شهر ماسال نیز دیده می‌شود. غروب در ارتفاعات اولسبلانگاه بسیار خیال‌انگیز و زیباست.

به امید آنکه این ییلاق زیبا همیشه سبز و سرخوش مانده و با حفظ این طبیعت، نسل آینده از لذت دیدن این مناطق محروم نشوند.

کوهنوردی یا طبیعت گردی

مسابقات سنگنوردی جام جهانی از 27 فروردین سال جاری در سوئیس برگزار خواهد شد و تیمی از کشورمان در این رقابت ها شرکت می کند.
رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت : مرحله نخست رقابت های جام جهانی سنگنوردی در بخش بولدرینگ طی روزهای 28-27 فروردین در یکی از شهرهای این کشور انجام خواهد شد و تیمی دونفره از سنگنوردان ایرانی شامل علی برات زاده و داود رکابی به هزینه شخصی و به صورت آزاد رهسپار این مسابقات خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: اعزام های آزاد علاوه بر کسب تجربه، رنگینگ جهانی برای سنگنورد در نظر گرفته می شود و حضور ورزشکاران در میادین بین المللی باعث به روز شدن آنها می شود.
 
زارعی در ادامه گفت: در این ورزش وضعیت بهتری داریم و 3 دهه ای است که به طور رقابتی در کشورمان پیگیری می شود، در اکثر استان های ایران سنگنوردی می شود و زیر ساخت ها تا حدودی جوابگوی علاقه مندان می باشد.
 
کوهنوردان ایرانی در راه بیس کمپ هیمالیای نپال

زارعی در این باره گفت: تیمی متشکل از 8 کوهنورد هفته گذشته راهی قلل اورست ولوتسه در کشور نپال شدند، آنها امروز صبح راهی روستای پاکین شدند و بعد از 8 روز طی مسافت به بیس کمپ این دو کوه در ارتفاع 5200 متر خواهند رسید.
 
وی تاکید کرد: کوهنوردانی که در این منطقه تردد دارند 300 نفر هستند، در غالب 26 تیم در این بین 60 نفر به لوتسه،30 نفر به بنسه و بقیه به بام دنیا صعود خواهند کرد و سهم ایرانی ها 3 نفر به نام های عظیم قیچی ساز که با فتح این دو قلل وارد باشگاه 8 هزار تایی ها خواهد شد و افتخاری بس بزرگ برای کشورمان می باشد و علی رضا بهپور و محمد معین اصفهانی می شاد و 5 نفر از کوهنوردان میهن مان هم به لوتسه می روند.
 
کوهنوردی با طبیعت گردی عجین شده است

زارعی در این خصوص گفت: این ورزش در طبیعت انجام می شود و با گردشگری و طبیعت گردی عجین شده است، برای ورود به کوهنوردی باید آموزش های لازم را دید و با تجهیزات مناسب به آن پرداخت.
 
وی تاکید کرد: با وجود اینکه این ورزش هزینه بالائی را می طلبد ولی طرفداران زیادی در جامعه دارد و موضوعاتی چون بحث آموزش،حوادث و هیمالیانوردی مطرح می شود.
 
زارعی اشاره کرد: حوادث کوهستان همواره در کوه ها رخ می دهد و اجتناب ناپذیر است و بلایای طبیعی و اشتباه فرد در آن دخیل است و بیمار یهای ارتفاع نیز می تواند برای کوهنورد مشکل ساز باشد پس سلامتی شخص مهمترین عامل برای صعود به قله می باشد.
 
وی گفت: یکی دیگر از مباحث کوهنوردی، هیمالیا نوردی است، زمانی که ورزشکار بعد از سال ها کوهنوردی در داخل کشور و با کسب تجارب بسیار به این مرحله می رسد، صعودهایی که سخت و فنی است و ریسک آن بالاست.

تیم منتخب غارنوردی البرز به ترکیه می رود
 
زارعی در این مورد گفت: یک تیم 8 نفره از غارنوردان گرجی هم تابستان 95 به ترکیه می روند و هم در حال رایزنی برای سفر این افراد هستیم.

وی اضافه کرد: غارنوردی تنها ورزشی است که در دنیا رقابتی برگزار نمی شود و در آن اکتشاف صورت می گیرد و دو نوع غارنوردی داریم، غارهائی هستند که فنی نیستند و افراد عالی به آن رفت و آمد می کنند، مثل غار علیصدر در همدان اما غارهائی هستند که فنی می باشند و غارنودی در آن به مهارت بالایی نیاز دارد.

زارعی یادآور شد: آموزش، آشنایی با تکنیک های غارنوردی ،امداد و نجات و توانمندی فرد مواردی هستند که در این ورزش باید بیشتر در کانون توجه قرار گیرد و تعامل با غارنوردان دنیا باعث کسب تجربه و به روز بودن ورزشکاران ایرانی می شود و اکسپیدی شن هائی که انجام می شود در شناخت غارنوردی کشورمان به دنیا موثر است. 

یخ نوردی کشورمان رو به جلو حرکت می کند

وی در این مورد اشاره کرد: این ورزش سابقه زیادی در ایران ندارد ولی در همین مدت کم طرفداران بسیاری به خود جلب کرده است و قهرمانان کشورمان به مسابقات برون مرزی اعزام می شوند و مدال کسب می کنند.
 
زارعی گفت: یخ نوردی و سنگنوردی در سال های آینده به المپیک راه پیدا می کنند، این کار باعث شناخته شدن آن در جهان می شود و اینکه ورزشکاران این حوزه با انگیزه بالا تمرین و ممارست می کنند.
 
وی در ادامه گفت: برای وارد شدن به یخ نوردی باید آموزش کافی دید و از وسایل متناسب با این ورزش فعالیت کرد.
 
زارعی در پایان خاطر نشان کرد: کوهنوردی و ورزش های زیر مجموعه آن روحیه بخش و هیجان انگیز هستند و جوانان با انجام آنها علاوه بر استفاده از طبیعت بکر آفریدگار، همیشه بدنی سالم و اراده قوی مشکلات زندگی و موانع آن را از سر راه بردارند.

هفت قله

هفت قله ، در هفت قاره جهان

قلل هفتگانهبه هفت قله که بلندترین قله‌های هفت قاره روی کره زمین هستند، اصطلاحا هفت قله،  (Seven Summits)یا « قلل هفتگانه » گفته می‌شود.
در خصوص این چالش نخستین بار در دهه ۱۹۸۰ از سوی ریچارد باس لیست هفت قله ارائه شد و مسنر نیز بعد از او با کمی تغییر لیست دوم از این قله ها را تهیه کرده است. در حال حاضر لیست مسنر بیشتر مورد توجه کوهنوردان است.

اگرچه صعود به بلندترین قلل قاره های جهان جزو برترین فعالیتهای کوهنوردی به شمار نمی آید ، اما فعالیتی است که توانسته طی سالهای اخیر ماجراجویان و گردشگران زیادی را که عمدتا در عرصه کوهنوردی فنی جایی ندارند به سوی خود جلب نماید. در حالی که تا کنون 29 نفرتوانستن بر فراز چهارده قله بالای هشت هزار متر دنیا بایستند اما آمار فاتحان هفت قله بیش از یکصد نفر می رسد که نامدارانی چون مسنر وپارک یانگ کره ایی هشتمین فاتح هشت هزارمتری و نخستین فاتح گراند اسلم (صعود به ۱۴ قله هشت هزارمتری و پیمایش قطب شمال و جنوب را گراند اسلم کوهنوردی میگویند) هم به چشم می خورد.

 

فهرست قلل 7 گانه (به ترتیب ارتفاع)

ردیف

لیست باس

لیست مسنر

قله

ارتفاع ( متر)

فاره

کشور

اولین صعود موفق

1

اورست

8848 متر

آسیا

نپال / چین

1953

2

آکونکاگوا

6962 متر

آمریکای جنوبی

آرژانتین

1897

3

دنالی(مک کینلی)

6195 متر

آمریکای شمالی

آلاسکا

1913

4

کلیمانجارو

5963 متر

آفریقا

تانزانیا

1889 

5

البروس

5633 متر

اروپا

روسیه

1874

6

کوه وینسون

4897 متر

قطب جنوب

ندارد

1966

7

 

هرم کارستنز

4884 متر

اقیانوسیه

اندونزی

1962

 

کوسیوسکو

2228 متر

اقیانوسیه

استرالیا

1840

 

 تاریخچه هفت قله

  • ریچارد باس ، یک تاجر و کوهنورد آماتور، با هدف صعود به بلندترین کوه در هر یک از هفت قاره دنیا، از جمله استرالیا سرزمین اصلی خود، چالشی  تازه ایجاد کرد. او با استخدام دیوید بریشرس به عنوان راهنما در کوه اورست که سخت ترین کوه در میان هفت قله است. او اورست را در تاریخ 30 آوریل 1985 به اتمام رساند و کتاب هفت قله  را در سال 1986 نوشت.
  • رینهولد مسنر، در فهرست باس تجدید نظر کرد او با استفاده از تعریف گسترده تر از قاره اقیانوسیه و هرم  Carstensz را جایگزین کوه Kosciuszko  در استرالیا کرد.
  •  پت مورو اولین انسانی است که براساس فهرست مسنر در 7 می سال 1986 به هفت قله صعود کرد.
  •  پس مدت کوتاهی خود رینهولد مسنر با صعود کوه وینسون در تاریخ 3 دسامبر ، 1986 تواست اولین فردی باشد که براساس لیست خودش و باس به هشت قله صعود کرده است.
  • اولین فرد برای تکمیل هفت قله، بدون استفاده از کپسول اکسیژن(در کوه اورست) نیز رینهولد مسنر است.
  • در ماه مه سال 2002، سوزان ارشلر و همسرش، اولین زن و شوهر بودند که با هم به "هفت قله" صعود کرده اند.
  • میروسلاو Caban است که احتمالا تنها کوهنورد دیگر (علاوه بر مسنر) همانطور که از ماه اکتبر سال 2005 به اتمام پروژه بدون استفاده از اکسیژن در اورست (در 2005 با Carstensz به پایان رسید) (اد ویستورس نیز همه قله را بدون استفاده از اکسیژن قله است. [6] ). بین سال های 2002 و 2007، کوهنورد اتریشی کریستین اشتانگل هفت قله (فهرست مسنر)، بالا رفتن به تنهایی و بدون استفاده از اکسیژن و گزارش زمان صعود مجموع رکورد از کمپ مربوطه به قله 58 ساعت و 45 دقیقه است.
    در سال 1990، راب هال و گری بال اولین بار با استفاده از لیست باس، هفت قله را هفت ماه صعود کردند.
  • در سال 1992 جونکو تابی اولین زنی بود که برای هفت قله را صعود کرد.
  • رکورد جهانی برای تکمیل لیست مسنر و باس در 136 روزتوسط کوهنورد دانمارکی هنریک کریستینسن در سال 2008 است.
    در ژانویه 2010، کوهنورد اسپانیایی کارلوس سوریا فونتان با صعود به هفت قله (فهرست مسنر)، در سن 71 سالگی، پیرترین فرد است.
  • از 24 دسامبر 2011، گزارش شده است که تنها 118 نفر از صعود هفت قله اگر فرض کنیم "کامل" تکمیل طلب نیاز به بالا رفتن از "هشت اجلاس در سراسر هر دو باس و لیست مسنر (بالا رفتن هر دو هرم Carstenz و Kosciusko در علاوه بر شش "بلامنازع" قله دیگر مانند اورست). 231 نفر در فهرست مسنر صعود کرده اند، در حالی که 234 لیست باس را به پایان رسانده اند. 348 یا باس و یا لیست مسنر انجام داده اند.
    در سال 2012، روهان فریمن اولین آمریکایی آفریقایی تبار و جامائیکایی به صعود هفت قله شد.

با آغاز دهه نود صعود به این قلل روند چشمگیری را به خود گرفت و تا کنون حدود یکصدو بیست نفر به این موفقیت نائل  آمده اند. بیشتر بر جنبه تجاری کوهنوردی تاکید بر ذات لذت بخش کوهنوردی!

 

معرفی کوتاه هفت قله

 

آسیا

قله اورست

قله اورست (Everest) با ارتفاع 8848 متر واقع در کشورهای نپال و چین نه تنها مرتغع ترین قله آسیا بلکه مرتفع ترین قله ی جهان می باشد.ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی در سال 1953 موفق شد برای اولین بار از بلندترین نقطه ی زمین نظاره گر هستی باشد.


 

آمریکای جنوبی

آکونکاگوا Aconcagua آکونکاگوا Aconcagua ) ) با ارتفاع 6962 متر در مرز شیلی در کشور آرژانتین نه تنها مرتفع ترین قله ی آند و آمریکای جنوبی، بلکه بلندترین نقطه در خارج قاره آسیا به شمار می آید. ماتیاس زوبریگن(Mathias Zurbriggen) در سال 1897 برای اولین بار این قله را صعود کرد. برای رسیدن به قله مسیرهای متفاوتی وجود دارد. از مسیر نرمال آن بدون نیاز به کرامپون بعد از حدود هفت ساعت به قله خواهید رسید. ارتفاع،سرما و بادهای شدید جان کوهنوردان را در این کوه به شدت تهدید می کند اما اساسا دست کم گرفتن این قله دلیل اصلی صدمات جدی و مرگ در مسیر نرمال صعود است.


 

آمریکای شمالی

دنالی ( Denali) یا مک کینلی (McKinley)دنالی ( Denali) یا مک کینلی (McKinley)با ارتفاع 6194 متر در قلب آلاسکا مرتفع ترین قله آمریکای شمالی می باشد.این کوه سردترین کوه جهان به شمار می آید و در عین زیبایی بسیار خطرناک است. سرما و موقعیت جغرافیایی این قله باعث شده تا صعود آن بسیار سنگین تر از قله های همانند و هم ارتفاعش در هیمالیا باشد. چهار کوهنورد در هفت ژوئن 1913 برای اولین بار دنالی را صعود کردند.


 

آفریقا

کلیمانجارو( kilimhnjaro) با ارتفاع 5895 متر بلندترین قله آفریقا می باشد. این قله در یکی از زیباترین مکان های روی کره زمین در نزدیکی مرز کنیا و داخل خاک تانزانیا قرار دارد. کلیمانجارو قله ای فنی نیست و هر کوهنورد در وضعیتی متوسط و با مقداری صبر و اندکی دلار می تواند آن را صعود کند. میر(Meyer) و لودویک پورشلر  (Purtscheller)اولین کوهنوردان غربی بودند که در سال 1889 این قله را صعود کردند.


 

اروپا

اکثریت کوهنوردان قله البروس (ELBRUS)  با ارتفاع 5642 متر در روسیه در خاک اروپا قرار دارد و بلندترین قله اروپا به شمار می آید. لیست های باس و مسنر نیز هر دو این گفته را تایید می کنند.

آلبروس دارای دو قله می باشد، قله ی اصلی در طرف غرب با ارتفاع 5642 متر و قله ی فرعی با 21 متر اختلاف ارتفاع نسبت به قله ی اصلی در طرف شرق قرار دارد. صعود این قله دشوار نیست و تا ارتفاع 3500 متری را نیز تراموا وجود دارد. در سال 1868 برای اولین بار قله ی فرعی صعود شد و شش سال بعد کوهنوردان بر فراز قله ی اصلی ایستادند. اختلاف نظردر تعیین مرز آسیا و اروپا باعث شده که در معرفی بام اروپا اختلافاتی به وجود آید.عده ای قله ی 4810 متری مون بلان(Mont Blanc) از قلل  رشته کوه آلپ در مرز کشورهای فرانسه و ایتالیا را مرتفع ترین قله قاره سبز می دانند.اما .

و اما در تعیین بلندترین کوه قاره اروپا اختلاف نظر بین دو کوه البروس (روسیه) و مون بلان (فرانسه)وجود دارد. عده ای البروس را از قلل هفتگانه دانسته و عده ای کمی مون بلان را از قلل هفتگانه می دانند!


 

اقیانوسیه

هرم کارستنز یا ( carstensz pyramid) پونچاک جایا( Puncak Jaya)

قله ی  هرم کارستنز یا ( carstensz pyramid) پونچاک جایا( Puncak Jaya) با ارتفاع 4884 متر اگر چه از نظر تقسیمات سیاسی داخل خاک کشور اندونزی قرار دارد اما از نظر زمین شناسی جزء فلات قاره استرالیا می باشد و همین باعث شده تا مسنر برخلاف لیست "باس" این قله را به عنوان بلندترین قله ی اقیانوسیه معرفی کند. باس در لیست خود قله "کوزیوسکو" (Kosciuszko) با ارتفاع 2228 متر را بلندترین قله ی قاره استرالیا می داند.

قله ی مرموز پیرامید با دیواره ها و صخره های تیز درمیان جنگل های انبوه منطقه "پاپوآی" را می توان فنی ترین قله در میان هفت قله به حساب آورد که به دلیل بی ثباتی سیاسی تا به حال تعداد معدودی از کوهنوردان آن را صعود کرده اند.به خاطر نزدیک بودن این کوه به خط استوا تقریبا در تمامی فصول سال در آن بارندگی وجود دارد و بادهای شدید کوهنوردان را در هنگام صعود به شدت تحت فشار قرار می دهد . در نزدیکی قله نیز همیشه باید انتظار کولاک شدید را داشت.چهار کوهنورد در سال 1962 برای اولین بار آن را صعود کردند.

امروزه صعود کنندگان قلل هفتگانه ترجیح میدهند هر دو قله این منطقه را صعود نمایند تا شک و شبهه ای بوجود.


 

قطب جنوبکوه وینسون ( Vinson)

کوه وینسون ( Vinson) متر ارتفاع 4897 متر با 21 کیلومتر طول و 13 کیلومتر عرض در انتهای زمین و در قطب جنوب می باشد. این قله در سال 1957 توسط آمریکایی ها کشف شد و در سال 1966 یک گروه مرکب از باشگاه کوهنوردی آمریکا و بنیاد ملی علوم برای اولین بار آن را صعود کردند.

مراقب زانوی خود باشید

مراقب زانو های خود باشید

مفصل زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن ازلحاظ ایجاد ثبات، استحکام و تحمل وزن بدن بوده، بنابراین ایجاد ضایعه دراین مفصل بسیار مهم است. زانوها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل میکنند .

بدن ما روی زانو ها استوار است و به همین دلیل است که اگر وزن بدن زیاد باشد، فشار بیشتری به بدن وارد می شود. همه ما درد زانو را تجربه کرده‌ایم و می دانیم که مراقبت و پیشگیری از ایجاد درد زانو بسیار مهم است . به طور کلی مفصل زانو از آسیب پذیرترین مفاصل بدن است که سطوح مفصلی آن غالبا در اکثر ورزشکاران با حمل بار تحت فشار است.

زانو مفصلی است که غیر از حرکت باز و بسته شدن دارای حرکات خفیف چرخش به داخل و خارج نیز می باشد در تشکیل و نگهداری مفصل زانو, استخوانها , رباطها و غضروف هایی شرکت دارند. ایجاد ضایعه و درد در مفصل زانو باعث تسریع تغییرات و فرسایش سطوح مفصلی (آرتروز) می شود. برای مراقبت از زانو ها چه باید کرد ؟

۱- وزن مناسب داشته باشید : اضافه وزن مهمترین عامل آسیب زانو ها است .و علت آن فشار بیش از حدی است که به زانو ها وارد میکند .پس اگر اضافه وزن دارید وزن خود خود را مناسب کنید وگرنه باید منتظر شروع درد زانو باشید. برای اینکه بدانید چه وزنی برای شما مناسب

 ۲- اجسام سنگین جابجا نکنید: حمل جسم سنگین موجب آسیب گردن کمروزانو میشود پس تاجاییکه امکان داردازجابجا یی اجسام سنگین خود داری کنید به یادداشته باشید وقتی جسمی را حمل می کنید ، فشاری که به زانو ها وارد می شود ، چندین برابر وزن آن جسم است .

 ۳- عضلات ران خود را تقویت کنید: از آنجا که عضلات ران از مفصل زانو محافظت می کند ، بنابراین تقویت عضلات ران ، از ساییدگی مفصل زانو جلوگیری می کند و درد زانو را کاهش می دهد . حرکات ورزشی ساده ای برای این کار وجود دارد ؛ آین حرکات را براحتی در منزل و یا در محل کار ، در حالت نشسته بر روی زمین و یا روی صندلی براحتی می توانید انجام دهید .از هر فرصتی برای انجام این حرکات استفاده کنید .

۴- در وضعیت مناسب بنشینید: وقتی در وضعیت دو زانو یا چهار زانو ، روی زمین می شینیم فشار زیادی به زانو وارد می شود . پس اگر عادت دارید روی زمین بنشینید ، سعی کنید پاهایتان را دراز کنید . از این کار خجالت نکشید مطمئن باشید در جمعی که هستید ، افراد دیگری حتی جوانترهایی هم هستند که باید پای خود را دراز کنند .بخاطر داشته باشید که نشستن بر روی صندلی ، بشرطی که صندلی مناسب باشد برای زانو بسیار مناسبتر از نشستن بر روی زمین است

۵- تا حد امکان از پله پرهیز کنید: بالا و پایین رفتن زیاد از پله برای زانو مناسب نیست .{یزی که باید به آن دقت شود وجود یک یا دو پله در خانه است . ممکن است یک پله بین هال و پذیرایی و یا اتاق خواب وجود داشته باشد . وجود همین یک پله موجب می شود که در طول روز به دفعات زیا د از این پله بالا و پایین برویید .اگر نمی توانید شرایط خانه را تغییر بدهید طوری وسایل خانه را بچینید که مجبور نشوید زود به زود به اتاقی که پله دارد بروید.

۶- تا حد امکان از توالت های معمولی استفاده نکنید: استفاده از توالت های معمولی فشار زیادی به زانو ها وارد می کند اگر دچار درد زانو هستید بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید . اگر چنین امکانی ندارید ، صندلی های مخصوصی که برای توالت گذاشته می شود تهیه نمایید. در این صورت مراقب لغزش پایه های صندلی باشید.

منبع: سایت گزیده اخبار علمی - گردآوری: دکتر حمید مساعدیان - انجمن پزشکی کوهستان ایران

زنان در ارتفاع

زنان در ارتفاع

هدف از تدوین این مقاله ، بررسی موضوعات ویژه ی زنان در ارتفاع است که  پیشنهادات و استانداردهای رسمی فدراسیون بین المللی کوهنوردی(UIAA) را انعکاس می دهد و بر اساس تحقیقات علمی نوین میباشد.

1-    زنان non pregnant ( زنانی که باردار نیستند)

•    هیچگونه تفاوتی بین زنان و مردان از لحاظ وقوع بیماری حاد ارتفاع( ( AMS وجود ندارد.
•    وقوع تورم ریوی در ارتفاع بالا(HAPE ) در زنان نسبت به مردان کمتر می باشد.
علت ورم ریوی، جمع شدن مایع در شش فرد است که موجب بروزی بیماری شده و در عرض چند دقیقه ممکن است خود را نشان دهد . نشانه آن اختلال در تنفس  و بعضی وقتها شنیده شدن صدایی شبیه قل قل در قسمت سینه فرد است.
ورم ریوی را باید در مراحل اولیه بسرعت تشخیص دهید: اگر اختلال در تنفس در زمان استراحت برای فرد رخ داده است یا اگر فرد سرفه های پیوسته و بی وقفه دارد .شکیبایی و صبر در مورد ورم ریوی جایز نیست زیرا حالت خطرناکی است و باید در این وضعیت اضطراری سریعا فرد را به ارتفاع پایین تر ببرید. 500 متر کم کردن ارتفاع به صورت متناوب باعث ببهبود شرایط فرد به طرز محسوسی خواهد شد. در صورت موجود بودن ، ماسک اکسیژن و محفظه فشار مخصوص نیز کمک کننده خواهند بود. نفادوفین و داروهای استروئید مثل دگزامتازون و دکدرون نیز مناسب هستند.
•    وقوع ورم محیطی edema) Peripheral) در زنان نسبت به مردان بیشتر می باشد.
تجمع مایع باعث ورم کردن صورت شده گاهی بازو یا پا نیز پس از مدتی پیمودن مسیر ورم می کنند. این ورم های معمولا پس از چند روز به اصطلاح می خوابند. به این ورمها ، ورمهای خارجی یا محیطی گفته می شود و بروز آنها به معنای علایم ظاهر شدن ورم ریوی یا مغزی نیست.
•    تفاوتی بین زنان و مردان از لحاظ وقوع تورم مغزی در ارتفاع بالا(  HACE )گزارش نشده است.
علت ورم مغزی هم تجمع مایع در مغز است. در این حالت فرد برای ساعتهای متوالی خواب آلود و گیج بوده و به هنگام راه رفتن نیز تعادل ندارد گاهی دوبینی هم در فرد ایجاد می شود. ورم مغزی نیز حالت خطرناکی است و صبر جایز نبوده باید فرد را سریعا به ارتفاع پایین ببرید. از داروهای استروئیدی مثل دگزامتازون و دکدرون نیز می توانید استفاده کنید همچنین از محفظه فشار مخصوص .درهردو حالت ورم ریوی و مغزی استفاده از وسایل پزشکی ذکر شده جایز است . هر دو حالت خطرناک بوده و باید بیدرنگ فرد به ارتفاع پایین آورده شود و پس از بهبودی ، فرد حق بازگشت به ارتفاع بالاتر و ادامه کار را ندارد و باید پس از برنامه توسط پزشک معاینه شود تا اجازه شرکت در برنامه های بعدی را داشته باشد. یک دوره استراحت و بازیابی توان جسمی برای بهبودی کامل و سریع تر برای فرد توصیه می شود.
•    اگر چه پروژسترون باعث افزایش واکنش به هیپوکسی تنفسی درسطح دریا می شود، ، اما اطلاعاتی که نشاندهنده ارتباط بین هم هوایی در ارتفاع بلند و مراحل سیکل قاعدگی باشد ، در دسترس نیست.

2-    عادت ماهیانه :

عادت ماهیانه در ارتفاعات بلند می تواند تغییر می کند. دوره و میزان خونریزی می تواند کوتاه تر ، بلندتر ، دچار بی نظمی و یا حتی متوقف شود. عادت ماهیانه در اثر عواملی مهمتراز ارتفاع از قبیل Jet lag ، سرما، کاهش وزن  و تمرینات  نیز تحت تاثیر قرار می گیرد . برای قطع یا کاهش خونریزی می توان از OCP (داروهای خوراکی ضد بارداری، و یا پروژسترون تزریقی و یا IUD متناوبا برای چند ماه استفاده نمود . اما ممکن است لکه بینی   در طول سه ماه اول اتفاق بیفتد .

3- روشهای پیشگیری از حاملگی:

• هنوز هیچ ضرر یا فایده ای برای هم هوایی ارتفاع با مصرف OCP گزارش نشده است .
• از عوارض داروئی قرص های ضد بارداری با دوز بالا ( HD ) که کمتر هم استفاده میشوند و می توانند باعث لخته شدن خون ( بویژه در کسانی که بعلت کم شدن مایعات بدن و سرما دچار غلظت خون بالا شده اند ) بشوند .
• در مقابل داروهای خوراکی ضد بارداری با دوز پائین ( LD) گزینه انتخابی اول در ارتفاع می باشند اما در مصرف این قرص ها مشکلی وجود دارد که اثر بخشی همزمان با مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین ها و تتراساکلین دچار اختلال میشود.

4- آهن :

کمبود نهفته آهن می تواند در ارتفاعات بسیار بالا مانع هم هوایی می شود. استفاده از دوز فریتین قبل از عزیمت می تواند به عنوان مکمل مفید باشد.

5-  زنان باردار:

 

5-1- خطر سفر به نواحی دورافتاده و کشورهای خارجی :

• دور بودن از امکانات پزشکی و زایمان در صورت نیاز
• بیماری های عفونی در طول بارداری می توانند خطرناک تر باشند بویژه اسهال ، مالاریا و هپاتیت E
• برخی داروهای مفید برای پیشگیری یا درمان در طول بارداری باعث اختلال درمان می شوند :
مثل آنتی مالاریاها، کینولونها , سولفونامید و دیگر داروها .
5-2- خطر هیپوکسی :
بیشترمطالعات انجام شده بر روی زنانی بوده که بصورت دائمی در ارتفاع زندگی می کنند . در مورد زنان بارداری که بطور طبیعی در ارتفاع پایین زندگی می کنند ، مطالعات بسیار کمی در رابطه با اقامتهای کوتاه مدت چند ساعته در ارتفاع متوسط انجام شده است(بافعالیت کم یا زیاد). همچنین هیچ تحقیقی بر روی زنانی که به مدت طولانی (هفته وماه) در ارتفاع می مانند صورت نگرفته است.
5-2-1- واکنش های فیزیولوژیکی نسبت به قرارگیری در ارتفاع :
• افزایش شدید اکسیژناسیون خون مادر با بالا رفتن بازده قلبی و عروقی به همراه افزایش جریان خون جفتی به بهترین صورت باعث حفظ روند انتقال خون اکسیژن دار به جنین می شود .
• میزان بروز بیماری حاد کوهستان در طول بارداری با حالت عادی تفاوتی ندارد .
• استفاده از استازولامید در طول سه ماهه اول خطر ناقص بودن جنین را بهمراه دارد وپس از 36 هفته بارداری خطر زردی شدید نوزاد را در پی دارد .
• به علت افزایش اکسیژناسیون در تبادلات بالای تنفسی ناشی از ارتفاع و بارداری ، نوشیدن مایعات مناسب در محیطهای خشک و مرتفع توصیه می شود.

5-2-2 نیمه اول بارداری :

• خطر قرارگیری در ارتفاع کم است. گمان می رود که احتمال سقط جنین در سه ماه اول افزایش یابد ، اما این مساله هنوز اثبات نشده است. ولی در این مورد توصیه می شود که زنانی که برای باردار شدن دچارمشکل هستند یا برای سقط جنین ریسک بالایی دارند از ارتفاع بالا اجتناب نمایند .

5-2-3- نیمه دوم بارداری :

بسته به فاکتورهای فردی, میزان ارتفاع و فعالیتها می تواند خطرات زیادی برای مادر و جنین بدنبال داشته باشد.
• در مورد اقامتهای کوتاه مدت بدون فعالیت و تمرین (چندساعت یا چند هفته) در ارتفاع زیر 2500متر واضح است که خطر بسیار کمی سلامت بارداری را تهدید می کند البته هیچ داده ای در دست نیست.
• برای زنانی که دارای فاکتورهای خطر هستند ارتفاع توصیه نمی شود (حتی بمدت کوتاه)
• در اقامتهای طولانی مدت  ،هفته تا ماه) در ارتفاع بیش از 2500متربرای مادر خطر افزایش فشار خون حاملگی و قطع جفت وجود دارد.
• تاخیر رشد رحمی در طول سه ماهه سوم و وزن پایین جنین در زمان تولد نوزاد را تهدید می کند. در این مورد مادر باید 20 هفته پس از بارداری تحت مراقبتهای دایمی باشد.
• با انجام تمرینات و فعالیت ، ماهیچه های اسکلتی و جفت برای ذخیره خون با هم رقابت می کنند. بنابراین خطر هیپوکسی ویا نارس بودن جنین وجود دارد.
• توصیه می شود قبل از تمرین در ارتفاع بیش از 2500 متر 4-3 روز هم هوایی انجام شود ، همچنین می توان قبل از فعالیتهای سنگین تا انجام هم هوایی کامل منتظر ماند( حداقل 2 هفته) و از انجام فعالیتهای سنگین در ارتفاع اجتناب کرد.

5-2-4- اختلالات ممکن در ارتفاع :

  نارسائی جفت-  تاخیر رشد درون رحمی-  بروز بیماریهای قلبی ریوی در مادر- آنمی
سیگار کشیدن همراه با فعالیت ،یک فاکتور پرخطر است.

5-2-5- خطر تروما:

باید از تمرینات سریع و ناگهانی در طول بارداری پرهیز نمود ، چرا که می تواند باعث سقوط وضربه و به دنبال آن خطر کنده شدن جفت شود . باید دقت شود که ابزارهای صعود مناسب وکافی باشند.

 

تهیه ،ترجمه و تنظیم:  خداداد مزدائی | انتشار: فصلنامه کوه شماره 74 (بهار 93 )

 

منابع:
Women Going to Altitude, Jean, D.; Leal, C.; Meijer, H.,2008, , OFFICIAL STANDARDS OF THE UIAA MEDICAL COMMISSION ,VOL: 12
با تشکر از دکتر فریدون بیاتانی - دبیر کار گروه پزشکی فدراسیون کوهنوردی ایران
انجمن پزشکی کوهستان ایران - دکتر حمید مساعدیان و دکتر جلال الدین شاهبازی

سقوط و حادثه در داراب

کوهنورد دارابی بر اثر سقوط از کوه جان سپرد:

 انجمن پزشکی کوهستان ایران: یکی از کوهنوردان زبُده و با تجربه شهرستان داراب به نام حاج جواد شهسوار  که به اتفاق چند نفر از دوستان خود به کوه های اطراف روستای مروارید از توابع کوهستانی  این شهرستان رفته بود در حین برگشت از مسیر کوه و  سقوط کرد و جان سپرد.

عبدالمهدی  جابری دبیر هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی  شهرستان داراب طی گفتگویی با خبر نگار ما به تشریح و  چگونگی این رویداد تلخ و ناگوار  پرداخت و گفت : شادروان حاج جواد شهسوار به اتفاق دو نفر از دوستان خود با وسیله نقلیه شخصی برای صعود به ارتفاعات بلند  چمن مروارید عازم این منطقه می شوند و پس از پارک کردن اتومبیل ها خود و اُتراق در پای کوه حرکت خود را برای صعود به بلندترین نقطه این ارتفاعات آغاز می کنند،

پس از چند ساعت کوهپیمایی و دست یابی  به بلندترین نقطه کوه و کمی استراحت راه برگشت را در پیش می گیرند. دبیر هیئت ورزش کوهنوردی شهرستان داراب با بیان این مطلب که یکی از قوانین کوهنوردی رعایت نکات ایمنی همچون تک روی نکردن و جدا نشدن از همنوردان است افزود : زنده یاد جواد شهسواردر حین برگشت از قله و مسیر کوهنوردی از دوستان خود جدا می شود و مسیردیگری برای پائین آمدن از کوه انتخاب می کند که دو دوست همنوردش به او هشدار می دهند ولی او ضمن توجه نکردن به حرف های دوستان خود به آنها می گوید اگر شما زودتر از من به پائین رسیدید منتظر من هم باشید ولی همنوردان او پس از رسیدن به پائین قله هر جه منتظر می مانند می بینند از همنوردشان خبری نیست و سرانجام به جستجویی او می پردازند که یکی از اهالی همان منطقه که شاهد سقوط این کوهنورد خوش اخلاق دارابی بوده این خبر را به اطلاع جستجو گران می رساند.

عبدالمهدی جابری در ادامه این گفتگو به خبرنگار ما گفت :  به محض این که  همنوردان شادروان شهسوار این خبر ناگوار و تلخ را طی تماس تلفنی به دکتر اسماعیل ثابت فرد رئیس هیأت کوهنوردی داراب و بنده دادند ، اینجانب به همراه تعدادی از  نیروهای امدادی هلال احمر و گروهی از کوهنوردان این شهرستان به محل حادثه حرکت کردیم و پیکر این کوهنورد که بر اثر برخورد سرش به سنگ جان به جان آفرین تسلیم نموده بود را به پائین کوه هدایت کردیم. دبیر هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی داراب در پایان افزود:  این ضایعه تلخ و ناگوار را به خانواده های حاج جواد شهسوار و جامعه ورزش کوهنوردی و کارکنان بانک های ملی این شهرستان تسلیت می گویم.  زنده یاد حاج جواد شهسوار یکی از کارمندان  صدیق و توانمند بانک ملی شهرستان داراب بود.

انجمن پزشکی کوهستان ایران

سنگنوردی در هوای سرد

قطعا شما نیز از ماجرای سنگنوردی در فصل سرد اطلاع دارید.در انتهای فصل پاییز و حتی تا آغاز فصل بهار ، هوا برای سنگنوردی بسیار سرد می شود ولی شما قصد دارید به هر ترتیب سنگنوردی کنید. بعضی مواقع نوک انگشتان سرد و بی حس می شود و پشیمان می شوید. بعضی مواقع شما می توانید بر سرما غلبه کنید. سعی داریم روشهایی برای مبارزه با سرما برای ادامه سنگنوردی را برای شما آموزش دهیم تا حتی بتوانید در روزهای سرد زمستانی نیز تمرین داشته باشید.

 

بسته های گرم کننده دست : یکی از آنها را در کیسه پودر خود قرار دهید تا هنگام صعود تا حدودی گرما به دستان خود برسانید و یا اینکه در جیب کاپشن خود قرار دهید تا بین صعود ها دستان شما گرم شود. هیچ چیزی بهتر از یک سورپرایز گرم هنگامی که وجودش را فراموش کرده ایم نیست.

 

دنبال خورشید باشید : دقیقا خلاف استراتژی خود در تابستان عمل کنید و دنبال نور خورشید باشید. نور خورشید بدن شما را گرم می کند و شما با سنگ های سرد منجمد نمی شوید.
 
 
کفشهای صعود خود را گرم نگه دارید: کفش های خود را زیر کاپشن خود نگه دارید. این کار باعث میشود کف کفش شما سخت و خشک نشود.
 
 
لایه بندی : انواع مختلفی از لباس های لایه اول وجود دارند و همچنین لباسهایی از جنس پشم گوسفند و پر اما بیشترین توجه را به دستها و پاها و سر خود داشته باشید.دستکش های حمایت می توانند انگشتان شما را از سرما محافظت کنند ولی اگر  تمایلی به پوشیدن دستکش های بدون انگشت ندارید انواع دیگر آنها را استفاده کنید. جوراب های بسیار زیادی برای گرم نگه داشتن پاها وجود دارد که می توانید از انها استفاده کنید و در انتها یک کلاه گرم را فراموش نکنید. 

 

گرم کردن درون : همراه خود یک فلاسک چای یا قهوه یا کاکائو یا سوپ داشته باشید تا با نوشیدن آن بدنتان را گرم کنید.

 

نقاط گرم بدن خود را استفاده کنید:  درست قبل از صعود خود و یا در طی استراحت خود دستان خود را برای گرم نگه داشتن زیر بغل خودتون قرار دهید. با این کار دستان شما گرمای زیر بخل شما را جذب می کنند و صعود راحت تری خواهد داشت.

 

بولدر : با تمرین بولدر در فصل سرد شما نگرانی از یک حمایت چی که از از سرما درحال لرزیدن است ندارید و حین صعود در ارتفاع به حمایت چی خود فکر نمی کنید. با تمرین بولدر شما تنها نیاز دارید تا انگشتان و بدن خود را گرم کنید و این گرم کردن برای یک مسیر با 10 حرکت کافی به نظر میرسد در حالی که در صعود مسیر بلند شاید شما نیز به انجام 60 حرکت داشته باشند.  

انجمن پزشکی کوهستان ایران

غذای ورزشکاران

پیشگیری و درمان با طب ورزشی
کارشناسان تغذیه و تربیت بدنی معتقدند گنجاندن میوه و سبزی در تمامی وعده های غذایی ورزشکاران بدلیل خواص بیشمار آن اجباری است.

مواد غذایی که برای ورزشکاران حکم طلا را دارد! در هر وعده ای که می خورید میوه و یا سبزی را نیز در سبد غذایی خود داشته باشید. میوه ها حاوی قند و فیبر بوده و سبزیجات نیز منشا ویتامین و مواد معدنی به شمار می روند و این هر دو نوع ماده غذایی برای ورزشکاران حکم طلارا دارد.

فکر نکنید برای دستیابی به ویتامین ها و مواد معدنی باید این مواد را از طریق داروها به بدن خود برسانید و با مصرف قرص های ویتامینی بدنی سالم خواهید داشت ، بلکه سعی کنید با پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و مناسب ، به خصوص مصرف میوه ها و سبزی ها ، ویتامین های مورد نیاز خود را تامین کنید. در هر وعده ای که میل می کنید باید از این دسته از مواد غذایی (میوه و سبزیجات) که امروزه به ندرت نیز مورد استفاه قرار میگیرد استفاده کنید.به جای خوردن ویتامین هایی که به صورت قرص و شربت و حتی آمپول های خوراکی به بازار تزریق می شود از مواد غذایی طبیعی و به خصوص از سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.

سبزیجات و میوه جات برای این کار بسیار مناسب هستند؛ چون علاوه بر ویتامین های مورد نیاز بدن ، دارای فیبر غذایی و سایر عناصر ضروری که برای حفظ سلامت انسان مفید و ضروری هستند، . اگر شما از برنامه غذایی متعادل و مناسب که شامل شیر و لبنیات ، سبزی و میوه، نان و غلات، گوشت و مقدار کمی چربی و قند می باشد به صورت روزانه استفاده کنید ، نیازی به مصرف قرص های ویتامینی نخواهید داست. اغلب موارد استفاده از قرص های ویتامینی، به علت مصرف نکردن مقادیر مناسب میوه و سبزی است.

در مورد سبزیجات به این مورد توجه داشته باشید که خام بودن سبزیجات شرط اول آن است و در مورد میوه ها نیز بیشتر از اینکه به ظاهر میوه توجه کنید به طبیعی بودن و غیر ژنتیکی بودن آن دقت کنید. پرتقالی که نیم کیلوگرم وزن دارد و به مدد ژنتیک به عمل آمده است شک نکنید عاری از مواد غذایی است و فقط برای پر کردن سبد میوه می خورد و شما باید از میوه هایی که طبیعی تر و در اندازه های طبیعی به عمل می آیند و طعم و مزه میوه های اصلی را با خود دارند استفاده کنید

متاسفانه اکثر ما کاهوی خام و سبزی خام و تره و جعفری را رها می کنیم و قورمه سبزی سیاه و قیرگون را با ولع تمام می خوریم! سیب های درختی تازه و ریز و خوش عطر و طعم که با استفاده از روش های طبیعی به عمل آمده است را رها می کنیم و سیب های نیم کیلوگرمی خوش رنگ و نگار و بی ارزش از نظر مواد غذایی را میل می کنیم!!

بهتر است بدانیم که زمانی که سبزیجات را در برابر حرارت قرار داده و یا آنها را در روغن سرخ می کنید تمامی مواد غذایی و به درد بخور را از آنها می گیرید ومصرف کردن آن نه تنها سودی به حال شما ندارد بلکه سرتاسر مشکل ساز نیز خواهد بود.

تجربه های یک ورزشکار موفق

سزیجات به جذب پروتئین کمک می کند

گوستاو بادل که از ورزشکاران به نام پرورش اندام است بخش زیادی از موفقیت خود را به برنامه غذایی پر از سبزی مرتبط می داند ، وی معتقد است اگر بخواهم یک اصول مهم تغذیه را به ورزشکاران جوان پرورش اندام توصیه کنم مختصر و مفید می گویم که هر روز مقدار زیادی سبزی را در لیست غذایی خود گنجانده و از آن تغذیه کنند

بادل معتقد است رژیم غذایی سرشار از سبزی به ورزشکار کمک میکند تا عمل جذب غذاهای پروتئینی را بهتر انجام دهد یعنی همان غذاهایی که به منظور رشد عضلات و ایجاد حالت پایداری در آنها مصرف میکند در این مورد می گوید زمانی که سبزی میخورید دیگر مجبور نیستید پروتئین زیادی مصرف کنید زیرا سبزی کمک میکند تا از هر گرم پروتئین بهره بیشتری بگیرید

سبزی فقط به افزایش سلامت فردی کمک نمیکند بلکه پوست را نیز در شرایط بهتر و مطلوب تری قرار می دهد در واقع ظاهر ورزشکار پرورش اندام در صحنه مسابقه تعیین می کند که از چه عنوانی برخوردار می شود زمانی که مقدار زیادی سبزی می خورید مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهید در نتیجه به خوبی از عهده اجرای تمام فرایند های مورد نیاز بدن بر می آیید.

پوست ورزشکارانی که سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی خود گنجانده اند در مقایسه با بسیاری از ورزشکاران پرورش اندام که به مصرف این دو نوع ماده غذایی بی توجه اند ، در شرایط بهتری قرار دارد . خود من با اینکه ۴۰سال دارم اما پوستم شاداب تر از سن واقعی ام نشان می دهد این مسئله هم فقط به رژیم غذایی ویژه ای که تحت آن قرار دارم مربوط می شود در واقع این رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم و سبزی های مختلف است.

نکات تغذیه ای مهم برای ورزشکاران

۱ ‏) ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﺪ.

۲ ‏) ۵ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﯿﺪ

۳ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻓﯿﺒﺮ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ ‏( ﺳﺎﻻﺩﻭ ﺳﺒﺰﯼ ﻭ ..... ‏)

۴ ‏) ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﺎﻓﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﺁﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ . ‏( ﻫﯿﺪﺭﺍﺗﻪ ﮐﺮﺩﻥ یا همان پرآب بودن ﻋﻀﻼﺕ و ﺭﻓﻊ ﺳﻤﻮﻡ ‏) ۷۰ % ﻭﺯﻥ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

۵ ‏) ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﺪ. ‏( ﺑﻌﻠﺖ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﻭ ﺷﻮﮎ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ‏.)

۶ ‏) ﻭﻋﺪﻩ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﻨﯿﺪ.

۷ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺻﺒﺢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ. ‏( البته بهتر است از ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ‏استفاده شود.)

۸ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ.

۹ ‏) ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻌﻼﻭﻩ ﻓﯿﺒﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ.( به طور ﻣﺜال ﻣﺎﻫﯽ ﺗﻦ + ﮐﺎﻫﻮ ‏)

۱۰ ‏) ﻏﺬﺍهاﯼ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﺣﺘﯽ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﻫﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﮑﻨﯿﺪ( ﺳﺲ ﻣﺎﯾﻮﻧﺰ ، ﭼﯿﭙﺲ ، ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ، ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﻭ ....)

دره شگفت انگیز

دره ماه درکشور آرژانتین جزو شگفت انگیز ترین دره های جهان محسوب می شود.
دره ماه،با جرمهای زمین شناسی میخکوب شده  از فرسایش باد شکل گرفته و سنگهای ایستاده و تخته سنگهایی را موجب شده و شبیه گلوله های مرمری که دره ای دورافتاده در آرژانتین است. زمین این دره  روزی حاصل خیز بوده اکنون خشک است و دارای تعداد زیادی فسیل گیاه و جانور است که زیست شناسان علاقمند به دوره های تاریخی را به خود جلب کرده است. مشاهده تصاویر این جاذبه طبیعی شاید برای هر بیننده ای تازگی خاص خودش را داشته باشد وشگفتی و جذابیت خاصی دارد .

شگفت انگیز ترین دره دنیا درآرژانتین+تصاویر



شگفت انگیز ترین دره دنیا درآرژانتین+تصاویر



شگفت انگیز ترین دره دنیا درآرژانتین+تصاویر



شگفت انگیز ترین دره دنیا درآرژانتین+تصاویر


شگفت انگیز ترین دره دنیا درآرژانتین+تصاویر

کوهنوردی تک دست

سیاناق با وجود معلولیت جسمی یک قهرمان رشته کوهنوردی بوده و قله‌های فراوانی را در اروپا فتح کرده است.
 سیاناق تنها کوهنورد تک دست در اروپاست که بعضی از کوه‌های اروپا را به همراه مادرش فتح کرده است.
مادر وی در این رابطه می‌گوید: او در بدو تولد بازوی چپش بدون ترقوه بوده، دخترم با تلاش و کوشش فراوان و به خاطر علاقه زیاد به رشته کوهنوردی در حال حاضر با داشتن سن کم عضو تیم پاراکلمپ انگلستان است.

کوهنورد تک دست + تصاویر

سیاناق در سفرش به کشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا مقام‌های مختلفی را کسب کرده است و اولین بار در حالی که تنها 16 سال داشت بر ناتوانی خود غلبه کرد و ورزش مورد علاقه خود را به سرانجام رساند.

کوهنورد تک دست + تصاویر

مادرش می‌گوید: زمانی که برای اولین بار به قله آلپ صعود کرد: من خیلی خوشحال شدم و هیچ وقت این فکر را نمی‌کردم روزی دخترم با وجود معلولیت بتواند به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل شود.

گفتنی است: سیاناق در خردسالی زانو و استخوان لگنش پیچ خورده بود که با تلاش پزشکان و و فیزیوتراپی‌های متعدد این مشکل برطرف شد و حالا او به یک فرد خودکفا در کارهای فردی و اجتماعی تبدیل شده است.

طی 28 سال تغییر مسیر رودخانه

اغلب ما فکر می‌کنیم که قرن‌ها طول می‌کشد تا در طبیعت تغییر چشم‌گیری روی دهد، مثلا مسیر یک رود عوض شود، یا جنگل‌ها تغییر کنند، اما این گیف زیبا از تغییرات رودخانه‌ یوکایالی در پرو، عکس این موضوع را نشان می‌دهد. با ما همراه باشید.

تغییر مسیر رودخانه

اغلب مردم فکر می‌کنند که قرن‌ها طول می‌کشد تا رودخانه‌ای مسیرش را عوض کند، اما همین‌طور که در این تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌ شده از رودخانه‌ یوکایالی پرو می‌بینید، این موضوع می‌تواند بسیار سریع اتفاق بیفتد.

تغییرات رودخانه یوکایالی

تنها در یک بازه‌ زمانی ۲۵ ساله، پیچ‌های تند رودخانه‌ی اصلی شروع به حرکت کردند و حتی در بعضی جاها با یکدیگر ادغام شدند و مسیر کاملا جدیدی را ایجاد کردند. در همین حال بخش‌های باقیمانده‌ آب از رودخانه‌ اصلی جدا و مستقل شدند. اما شگفت‌انگیزترین و جذاب‌ترین چیزی که می‌شود دید این است که چگونه مادر طبیعت بدون دخالت انسان می‌تواند تغییرات سریع و شدید ایجاد کند. زندگی رودخانه‌ها بسیار هیجان‌انگیز است.

برای آشنایی بیشتر با تغییرات این رودخانه در طول زمان می‌توانید به سایت Hindered Settling مراجعه کنید که مجموعه‌ای از یادداشت‌های پراکنده‌ یک زمین‌شناس پرسشگر است.

امکانات فراهم کنید

رهبر معظم انقلاب: برای کوه‌رفتن مردم امکانات فراهم کنید.
رهبر معظم انقلاب: برای کوه‌رفتن مردم امکانات فراهم کنیدپایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری( KHAMENEI.IR ) در خاطره‌ای از رهبر انقلاب آورد:

برای کوه‌رفتن مردم امکانات فراهم کنید

بنده گاهی اوقات که بر همان تنبلیِ مورد بحث و بر ضعف‌های مربوط به سن و پیری فایق می‌‌آیم، چند ‌قدمی از کوهستان‌های اطراف تهران می‌روم بالا و می‌بینم هیچ‌کس نیست! غصه می‌خورم!

در ‌کوهستان، جاهایی هست که ساختمان‌ها در زیر پا پیداست؛ این همه آدم در اتاق‌ها خوابیده‌اند که در ‌بین آنها جوان هست، در بین آنها کسانی هستند که ظاهر جسم‌شان اقلاً ده برابر ما توان و قدرت ‌دارد؛ اما از این اتاق‌ها بیرون نمی‌آیند، ولی ما از این گوشه‌ی شهر با سنِ نزدیک به هفتاد سال، ‌می‌رویم آن‌جا. دل انسان خیلی غصه‌دار می‌شود که چرا آنها در آن‌جا چهار قدم بالا نمی‌آیند و از این ‌امکان استفاده نمی‌کنند.

شما امکانات و اتوبوس بگذارید که اگر کسی خواست از پایین شهر و از ‌راه‌های دور به این ارتفاعات بیاید، بتواند. ارتفاعات بعضی از شهرها یک خرده با شهر فاصله دارد، ‌بنابراین، وسایلی فراهم کنید که اگر کسی خواست، بتواند بیاید - حالا اگر کسی همت نکرد و اراده ‌نکرد؛ آن، بحث دیگری است - و تشویق بشوند؛ نگویند وسیله نداشتیم و نیامدیم.‌( بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ در دیدار فاتحان قله‌‌ی اورست ‌30/8/1384‌)

بشر و طبیعت

غار منحصر به فرد «کوگان» یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستان‌های ایناستان به‌وجود آمده است.
از لرستان؛ غار کوگان در 52 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در روستای خوش آب و هوایی به نام کوگان قرارگرفته است.
 غار کوگان جزو غارهای چند طبقه است که دسترسی بسیار سختی دارد و رسیدن به آن بدون تجهیز به امکانات و وسایل کوه نوردی و غار نوردی دشوار است.

شاهکار بشر در دل طبیعت

این غار دژ مانند که تمام آن با حجاری‌های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه‌هایی که در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
شاهکار بشر در دل طبیعت

ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه 50/2 در 20/2 متر است و به سمت شمال باز می‌شود. غار شامل دو طبقه است که طبقه اول آن از چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشکیل شده است. طبقه دوم آن حدود 40/3 متر بالاتر از کف قسمت اول غار است.

شاهکار بشر در دل طبیعت

این غار دارای اتاق‌هایی جهت استفاده بوده و نمونه‌ای از معماری صخره‌ای اشکانی است که علاوه بر آن اثر مذکور به آیین مهر نیز نسبت داده شده است.