گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

گروه کوهنوردی شیراز

گروه کوهنوردی شیراز در زمینه های کوهپیمایی / غارنوردی / صعود قله / و... فعالیت می نماید و از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی نام نویسی می نماید

حادثه در دماوند

حادثه برای کوهنوردان تهرانی در قله دماوند . . . .


انجمن پزشکی کوهستان ایران: یک تیم کوهنوردی از کوهنوردان باتجربه تهرانی و از یکی از باشگاه های فعال استان تهران هفته گذشته در دماوند دچار حادثه گردید و خوشبختانه بدون بروز مشکل جدی جان سالم بدر بردند.

بنابه گزارش های رسیده به انجمن پزشکی کوهستان ایران این تیم 5 نفره که روز پنجشنبه گذشته قصد صعود قله دماوند را داشتند بدلیل بی توجهی به شرایط متغیر کوهستان و حضور در ارتفاع بالا و هوای نامساعد در ارتفاع 5000 متری دماووند مسیر برگشت جنوبی را گم کرده و به دره یخار منحرف شده و مجبور به بیواک کردن در ارتفاع 5400 متری دماوند و در مسیر گنبد های یخی دره یخار می شوند. این تیم صعود دماوند در فصل تابستان را ساده دبده و با همراه نداشتن غذا و آب کافی و زمانبندی نامناسب و ساعت حرکت نامناسب از بارگاه سوم که در ساعت 8.30 صبح پنجشبه 7 شهریور آغاز نموده بودند حدود ساعت 15 به قله رسیده و در عرض چند ثانیه با هوای متغیر و بارش سنگین برف در قله مواجه می شوند و در مسیر برگشت به ارتفاعات یخار منحرف می گردند.


این تیم بعد از بیواکی توان فرسا و در شرایط هوای بسیار نامناسب در بین سنگهای دره یخار بیواک می نمایند و روز جمعه با درخواست امداد هلی کوپتر و اعلام عدم توانایی در برگشت هلی کوپتر امداد نیز به منطقه پرواز می نماید ولی بدلیل ارتفاع بالای کوهنوردان امکان امداد رسانی مهیا نشده و خود کوهنوردان با تراورس در صبح روز جمعه و با یافتن مسیر به پایین برمیگردند.

بی توجهی و ساده انگاشتن صعود حتی در فصل تابستان می تواند حوادث جبران ناپذیزی برای کوهنوردان حتی باتجریه ایجاد کند که در حادثه فوق به خیر میگذرد. بیواک کردن در ارتفاع بالا و نداشتن تجهیزات مناسب در این برنامه متاسفانه باعث سزمازدگی یکی از کوهنوردان و شرایط جسمی نامناسب گردیده که با مراقبت های لازم و مشاوره با پزشکان انجمن پزشکی کوهستان ایران انشاء اله برطرف خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.